Dags för takbyte?

Besvarad 1 mar 2019 av Charlotte Andersson
1,5 plan radhus från 1980 (38 graders lutning) med betongpannor och oljemasonit.
Har för närvarande inga problem kollar 1ggr/år, men många grannar byter tak.
Är det dags att byta och är oljemasonit olämpligt i dagsläget?
Om det behöver åtgärdas är takduk ett fullgott alternativ till råspont? Övervåningen inredd på 90-talet med tre takfönster.
Det finns många åsikter i området men kunskaperna är jag tveksam till.
Vad är ditt råd hur skall jag gå vidare?
 

Svar

Taket närmar sig"bäst före" datum, men det kan hålla lång tid ännu. Om du inte har några fuktläckage alls idag och om bär och ströläkt inte har förlorat sin funktion så kan du ha is i magen och låta taket vara några år till.
Du kan kontrollera bär/ströläkt under pannorna längst ut vid gaveln, vid skorsten och nere vid takfoten där de brukar bli dåliga först.
Uppenbarligen har konstruktionen med oljehärdad masonite klarat av 39 år utan problem, så det finns egentligen ingen anledning att byta konstruktionslösning när du byter tak. Takduken har en liknande funktion som masoniten, men kan inte vindstabilisera takstolarna i sidled så du kan behöva höra med en konstruktör innan du byter till det systemet.
Råspont och papp innebär en automatiskt bättre vindstabilisering, men ökar vikten något på taket så där bör du också kolla med en konstruktör för att vara på säkra sidan.

Jag brukar resonera att om något har visat sig fungera, varför ändra?
 

De senast besvarade frågorna

Ta ut hål för avlopp i bärande källarvägg

11 jun 2026
Hej! Vi har tänkt dra avlopp genom några rum i vår källare i golvet. Att bila upp spår i plattan är väl inget snack om saken. Men några av dessa källarväggar i betong är bärande. Är det ok att ta...

Vanligt fast fönster som takfönster?

23 apr 2026
Ska sätta in ett takfönster i ett tak med ca 40graders lutning , takpannor . Fönstret ska vara fast, alltså inte öppningsbart. Är det ok att införskaffa ett " vanligt" fast fönster till detta...

Takrenovering, men med gamla takstolar

11 dec 2025
Hej! Jag tittar på en renovering av ett gammalt bostadshus, från ca 1890. Främst inåtvändig renovering; av vattenrum och vissa inneväggar. Dock har huset även en vindsvåning, med oisolerat tak och...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.