Ångspärr

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 8 jan 2014 av Charlotte Andersson
Hej. Har en fråga ang ångspärr. Har öppnat upp och gjort ryggåstak invändigt och ska nu göra iordning innerväggarna mot vetter mot kallvind. Väggen har ytterst mot kallvinden t-vind super och därefter 45mm stenull och sedan 170mm stenull. Ska jag sätta byggfolie innanför 170mm isoleringen som ångspärr eller har jag redan ångspärr i t-vind? Vilken funktion fyller t-vind resp byggfolien? Vad händer om jag punkterar en ångspärr som byggfolien (vid uppsättning av gips)? Har hört och läst mycket om det här med ångspärr och plastfolie och för och emot. Tacksam för dina synpunkter så att jag säkerställer en säker konstruktion utifrån och in utan risk för fukt etc etc.
 

Svar

Ångspärren skall alltid sitta in mot byggnadsdelens varma sida.
Funktionen den har är att förhindra vattenånga (som finns i uppvärmd inomhusluft) att kondensera på sin väg ut genom konstruktionen. Det är därför viktigt att denna är tät och tejpad i skarvarna och genomföringar.
Funktionen bibehålls trots att man skruvar igenom tejpen eftersom den sträcker sig och tätar kring skruvgängorna såpass bra att funktionen kan anses fullgod. Däremot ska man låta felskruvade skruvar sitta kvar eftersom det annars blir ett hål efter skruven.

T-vind är som namnet säger ett vindskydd som skall förbättra isoleringens förmåga att hålla värmen i huset. Den fungerar som en vindstoppande jacka som man sätter på sig utanpå en ylletröja. Ylletröjan värmer ju bara när inte vinden kan blåsa igenom den. T-vind är däremot diffussionsöppen och tillåter fukttransport i form av ånga ut ur väggen.

Enligt de erfarenheter man har av detta system sedan många år tillbaka är det ett system som fungerar även på längre sikt.
Att utesluta plastfolien skulle med dagens övriga byggnadsegenskaper vara att be om problem i framtiden.

Att gamla byggnader klarade sig utan plastfolie beror på många parametrar som tex mer hartsrikt virke, mer drag i byggnaden, lägre inomhustemperaturer vintertid och större värmeläckage.
 

De senast besvarade frågorna

Ta ut hål för avlopp i bärande källarvägg

11 jun 2026
Hej! Vi har tänkt dra avlopp genom några rum i vår källare i golvet. Att bila upp spår i plattan är väl inget snack om saken. Men några av dessa källarväggar i betong är bärande. Är det ok att ta...

Vanligt fast fönster som takfönster?

23 apr 2026
Ska sätta in ett takfönster i ett tak med ca 40graders lutning , takpannor . Fönstret ska vara fast, alltså inte öppningsbart. Är det ok att införskaffa ett " vanligt" fast fönster till detta...

Takrenovering, men med gamla takstolar

11 dec 2025
Hej! Jag tittar på en renovering av ett gammalt bostadshus, från ca 1890. Främst inåtvändig renovering; av vattenrum och vissa inneväggar. Dock har huset även en vindsvåning, med oisolerat tak och...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.