Stora problem med posten

Klagomålen på postutdelningen har ökat kraftigt det senaste året visar ny statistik.

Här har vi nära till brevlådan, men bilden har i övrigt inget med artikelns innehåll att göra.

Här har vi nära till brevlådan, men bilden har i övrigt inget med artikelns innehåll att göra. Foto: Marlén Eskilsson

"I drygt ett år har kvaliteten i svensk brevbefordran varit märkbart sämre än tidigare", skriver Post- och Telestyrelsen (PTS) i en ny rapport.

Husägare och lägenhetsinnehavare runtom i landet vittnar om stora problem med posten, både avseende vanliga brev och paketleveranser. Färska siffror från PTS visar dessutom att problemen ökar. Hittills i år har det kommit in 1 450 klagomål, vilket kan jämföras med de 570 som rapporterades under helåret 2015.

– Det är en ganska dramatisk ökning. Och det är bara de klagomål som kommit in till oss. Normalt sett ska man vända sig till postföretagen. Det är naturligtvis väldigt olyckligt att det ska vara den typen av kvalitetsbrister, säger Sten Selander, chef för postavdelningen hos PTS, till SVT.

Majoriteten av klagomålen avser Postnord, men även Bring Citymail syns allt oftare i statistiken.

Det som det klagas mest på är utdelningen.

- Den överlägset vanligaste orsaken till att allmänheten vänder sig till PTS är för att klaga på brister i utdelningen. Det är då fråga om försändelser som av något skäl inte kommit fram alls eller att de delats ut för sent. Att man av misstag fått grannens brev är en annan vanlig orsak till missnöje, skriver PTS i ett pressmeddelande.