Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö

Markisföretag får backjobb efter tyget släppt på markiserna

Elina Blom Westergren
Publicerad 19 mar 2021
Markiser för nästan 100 000 kronor släppte från ramen och ARN anser att företaget har ansvar för att åtgärda felen.

En husägare i Nyköping köpte markiser för 90 000 kronor som efter cirka tre år började släppa i tyget. Garantin var fortfarande gällande när han reklamerade dem i januari förra året, och markisföretaget tog på sig att åtgärda felen. Ett par månader senare kom man ut och demonterade dem, men än idag träter de två parterna.

Enligt husägaren är tyget för kort och det är därför som det släpper. Han menar på att det arbete som utfördes för att åtgärda detta, bara gjordes på vissa av markiserna, och att åtgärderna inte var tillräckliga. Enligt andra företag som han pratat så ska markisväven helst överskjuta en centimeter åt vardera håll, detta för att de ska få tillräcklig hållfasthet, men det gör de inte på hans. 

Markisföretaget säger istället att man håller med om att återmontaget av tyget inte blev bra, och säger att det beror på tillverkaren av markiserna. Men att deras eget arbete, således monteringen, är fackmässigt utförd. De vill få till ett möte med husägaren. 

Husägaren tycker dock inte att de varit särskilt behjälpliga och har därför vänt sig till Allmänna Reklamationsnämnden, och de håller med om att installationen borde göras om.

- En åberopad bild ger stöd för påståendet om att det fortfarande finns tygsläpp på markiserna efter Carmans åtgärd. Utredningen ger inte stöd för att tygsläppen beror på något förhållande på NN:s sida. NN har alltså bevisat att det finns kvarstående fel på markiserna som Carmans är ansvarigt för, skriver de och rekommenderar sedan markisföretaget Carman att avhjälpa felet snarast utan kostnad och väsentlig olägenhet för för husägaren.

Läs också

  • Målerifirma ska betala tillbaka 20 000 kr till husägare
  • Bostadsägare vill anlita ny byggfirma efter flera renoveringsmissar
Svara
Gilla
Skriv en kommentar

Relaterade forumämnen

  • Felkod "EL" swimfun värmepump.

    Pool
  • Vill man verkligen ha ljusgenomsläpp?

    Altan & Uteplats
  • Säker vatten ej uppfyllt i totalentreprenad

    Juridik
  • Låång tid för åtgärd från husfirman

    Juridik
  • Noggrannhet vid skrapning av fasad

    Fasad

Mest läst

  • Gula fällkilar av märket Meec Tools

    Jula stoppar farligt trädfällarverktyg

  • Bild på ett tak.

    ARN: Husägaren bör få tillbaka hela takkostnaden

  • Larmbolag granskas efter mängder av klagomål

  • Öland

    Bekämpade parkslide framgångsrikt med salt – olagligt

  • Drömhuset revs – då köpte Jerker och Anna timmerstommen och byggde upp det igen

    Drömhuset revs: Då köpte de timmerstommen och byggde upp det igen

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,54

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.