Byggahus.se
Bara att hoppas att ryktet sprider sig om dessa ockerfirmor och att det blir ett slut. Sämre tider är på väg och finns förhppningsvis enbart de seriösa finns kvar. Att debitera material för 200-400% mer än vad Svensson kan köpa det för måste falla i kategorin "bedrägeri".

Kanske en ny tråd i informativt syfte typ: "Hantverkares timpriser och materialdebiteringar"

T.ex. "Firma X.X. anlitades av oss. Arbetet utfördes väl, kom enligt avtalad tid, timpriset var xxx :-/h och material kostade så här mycket: xxx :- osv.

På så vis får vi alla veta vilka som är seriösa, vilka vi skall vända oss till eller inte!
 
elmont skrev:
Per 72, jag arbetar bara c:a 10tim/dag, sover 6½, äter 1, det ger mig 6,5 timmar/dag till div. och med sju dagar i veckan blir det 45½ timme i veckan till div och om man ransonerar på TV tittande hinner man mycket på 45 timmar. ;)
Okej.. jag trodde alla som driver eget jobbar 15 timmar om dygnet. Åtminstone får dom det att låta så ; )
 
elmont skrev:
gadeberg , jag har ju ingen aning om vilken typ av firma du driver men jag har drivet firma i c:a 15 år och har ganska god kontroll på vad det kostar jag är även skogsägare med både röjsåg, motorsåg, plateringsrör, huggarkläder mm. Saker som man oftast inte behöver bry sig om när man jobbar i skogen är tex 10 års garanti på vissa delar samt två år på andra det spelar ingen roll om jag får ett arbete godkänt på en besiktning kostnader kan komma senare har jag satt plant och det är ok så behöver man inte sätta undan pengar till ev garanti. Hur många timmar du behöver sitta på byggmöten i veckan vet jag inte men det måste också bettlas med ev vinst likaså alla timmar med dokumentation av utfört arbete, kalkyler till anbud för 20 jobb för att kanske få ett. Jag skulle kunna räkna upp säkert 50 moment som jag måste utföra utan att jag direkt kan ta betalt för dom så jag vill påstå att det är betydligt mindre "kringkostnader" att ha tex ett företag som i princip hyr ut sin arbetskraft vilket ju manuellt skogsarbete är.
Jag måste ju ge en viss garanti på det jag gör ära bra. Det är stora summar man kan förstöra för en markägare. Så jag måste garantera att jag kan tex apera rätt, göra rätt uttag osv. Sen om ett rör går lite snett inne i väggen syns det ju inte. Men mitt arbete syns ju långt tid framöver så ser det inte bra är det inte direkt bra reklam. Många arbeten som gör på special jobb av tex Skogsstyrelsen eller Sveaskog besiktigas. Är det inte bra så kan man glömma att få vara där sen.
Även jag får räkna på anbud och kanske istället för byggmöten så måste jag åka ut och kolla hur det ser ut i skogen.
Sen finns det kursen som man inte får betalt när man går men det antar jag att du också har.
Ränka upp 25moment iaf så får vi se om jag inte kan hitta nåt likande som jag gör :)
Sen har jag ett ganska väder och dagsljus beroende jobb vilket gör långa arbets dagar svåra.
Nu hade du iofs bara 10h dagar ;)


pellefant skrev:
gadeberg- era fruar kanske tjänar bättre;)

Självklart! :)


el_richard skrev:
Vore tufft at ge kunden garanti på jobbet i 100 år, jag har "fällt ditt träd" det kommer aldrig att stå upp....

Hehe det kan jag garantera. Att det aldrig kommer stå upp.
 
men kanske att det kommer att återuppstå?:D
 
Per72 skrev:
Det var en dålig jämnförelse. En snickare har alla möjligheter att göra större fel än en vägg som lutar. Hela huset kan ju rasa om han gör fel. Ett läckande vattenledningsrör lär man inte dö av
fortfarande handlade det om renoveringsarbete eller tex bygga en ny vägg...
inte en bärande vägg på nybyggnation....
 
somelvis skrev:
Men det är ju det som är problemet.
Beställaren i detta fallet har frågat vad materialet går på och får svaret att han får 20% rabatt på grossistpriset.
En kanonaffär i de flestas ögon för man vet ju vad prylarna kostar handeln på ett ungefär.
Sedan kommer käftsmällen, grossistens prislista är en bluffprislista utan verklighetsförankring och då är 20% rabatt ett hån.

Grossistprislistorna är enbart till för att ta ut överpriser på material, inget annat syfte fyller de.
Privatpersoner får ej handla hos ex Dahl eller Ahlsell, alla företag som handlar har stöddiga rabatter.
Vad är listornas funktion om rabatten ändå är minst 30% och emellanåt uppåt 70%-80%.

När det gäller jämförelsen mellan snickare och rörmokare anser jag jämförelsen vara väldigt relevant mellan de två yrkesgrupperna.
Bägge har gått gymnasiet + lärlingstid + prov.
Bägge utför sitt arbete på byggen.

Mvh
Man kan få reda på vilka priserna är av vvs firman om man begär det...
Jag vet inte men jag skulle aldrig köpa något oavsett vad det är utan att veta priset även hur många % rabatt som utlovas..

Bägge yrkena må ha likvärdig utbildning och dylikt..
Och båda utförs på byggen visst men ska inte gämföras lika pga det.
Sen är det väl lite andra priser från en vvs firma om jobbet löper på under en längre tid än om man tex ska dra nya rör i ett badrum.....
 
G
Sorry,alla vill ha så mycket betalt som det någonsin går att få.Själv är jag inget undantag,är du?Begär skriftlig offert,räkna sedan själv,taget eller avstå.
Jag lever efter devisen själv är bäste dräng,kanske är jag dum?Men faktum är att jag alltid accepterar min egen insats och har på detta fått noggranna jobb utan problem utförda till lägsta pris.

Mvh,Gurra........,som är lite kluven i denna fråga.
 
Tänkte bara ge exempel på den faktura som vår rörmokare gav oss för att visa att vi får bra pris av honom på materialet.han har mellan 50-60 procent rabatt på dessa priser och han lägger på 25 procent på sina priser till oss.så det är en bra affär vi gör enligt honom och det är nästan så vi får en känsla att vi ska vara tacksamma. vi tror inte att det är så värst bra priser.döm själva - vi har ingen aning....

purus oden golvbrunn: : 360 kr
" php/flex förhöjn.ring : 245 kr
Vatette T-rörkoppling 22x15x15 : 240 kr
" vinkelkoppling 22 : 160 kr
 
Vadå lång avskrivningstid på verktyg ?
Jag trodde det var kutym att sätta firman i konkurs varje år, då måste man ju köpa in grejjerna varje år !
 
När man läser denna tråd blir man ju mörkrädd... Trådstartaren klagar ju på att rörisen har ljugit om kostnaden för matrialet, vilket är uppenbart att han har gjort. Sen sitter folk och försvarar detta?? Får jag en sån faktura kommer den INTE att betalas, utan jag skulle räkna om vad matrial kostar ifall jag själv köper det och betala den kostnaden för matrialet.
Dölja kostnaderna för kunden för att sen ta betalt är ju en skam för hela branchen. Är det så att ni vvs'are som svarat att man för skulla sig själv gör så här? Jag jobbar själv som IT konsult, vi tar ut råkostnad för allt matrial, sen har vi rena timpriser, vi jobbar då mot en budget som ej kan överskridas utan att en ny inköpsorder skrivs. Varför skall det vara så svårt att göra rätt för sig i byggbranchen när så många andra brancher kör med öppna kort? Ifall ni inte klarar er på timpenningen, så får ni ju höja denna, inte genom att åka till/från 3ggr "extra" (för att bygga ngn annan stans) samt att ta ocker priser på matrial. Som näms här så klarar ju sig snickaren på mycket mindre marginal på matrial.
 
vem är det som döljer kostanderna om man frågar efter priset så får amn ju det då döljer man inga kostnader det firman tar ut i betalt av kunden ska täcka alla utgifter som man får på det jobbet och lite pluss så att amn kan köpa nya saker (värktyg bil mm) om man fråga r efter priset på arbetet får man ett pris (en ofert) och då bestemer kunden att det är det priset han/hon vill betala för jobbet svårar en så är det inte man får se upp inan amn beställer jobbet och sen det här med att jemföra priser mellan alshell, onninen, lunda mot rinkeby rör mf går inte specielt bra för våra grosister har bara med yrkesfolk att göra dem tar inga privata kunder som rinkebyrör gör.
 
Addicktus skrev:
Tänkte bara ge exempel på den faktura som vår rörmokare gav oss för att visa att vi får bra pris av honom på materialet.han har mellan 50-60 procent rabatt på dessa priser och han lägger på 25 procent på sina priser till oss.så det är en bra affär vi gör enligt honom och det är nästan så vi får en känsla att vi ska vara tacksamma. vi tror inte att det är så värst bra priser.döm själva - vi har ingen aning....

purus oden golvbrunn: : 360 kr
" php/flex förhöjn.ring : 245 kr
Vatette T-rörkoppling 22x15x15 : 240 kr
" vinkelkoppling 22 : 160 kr
Purus oden golvbrunn kostar 206 kr på sigro.se
Förhöjningsring flex 152 kr

Så minst 50% över internetpriser har ni säkert betalt.
 
G
Och gud vare tack och lov för Rinkaby rör,synnerligen seriösa och trevliga att ha och göra med.

Mvh,Gurra.........
 
om nu hantverkare skulla ta "fullt ut betalt" för arbetet och inget pålägg på materialet och kunden själv ordnat materialet, ska hantverkaren då ha en högre eller lägre timtaxa jämfört med om han ordnat materialet eller samma taxa?
sen så vill jag minnas att man inte får sälja vidare material till sitt eget inköpspris, om man gör det så åker man på skatt och sociala avgifter på mellanskillnaden upp till "marknadspris", ska dessa avgifter då specas till kunden eller ska det ingå i timtaxan? men vad händer ifall man har ett högre pris än marknadspriset utan pålägg? får man göra avdrag för att man säljer materialet "för dyrt"?
 
Rörfirmorna är värst. Som inköpare har jag haft anledning titta på dessa frågor.
Grossisterna har en GNP-lista dvs. Grund-Netto-Prislista vilket är grossistens bruttolista som skall ha moms pålagt.
Rörfirman lägger oftast på 50% eller mer på GNP-listan och höjer momsen. Skyller på sina omkostnader, lagerkostnader m.m.
Att sedan rörfirman har stora rabatter hos grossisten talar de inte om.
Resultat: rörfirmor och vissa elmontörer m.fl. har de facto pålägg på 200% och mer netto.
De flesta branscher ser mer eller mindre ut så här. Hur kan annars byggvaruhusen m.fl. sälja som de gör om rör-/ elfirmor hade "vettiga" påslag. Branscherna försöker med lobbying och branschbestämmelser åstadkomma krav på legitimation/ licensiering m.m. för yrkesfolk för att hindra kunniga "hemmapulare" att gå runt deras hutlösa priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.