Byggahus.se
Vår duschblandare av märke FM Mattsson (årsmodell -90) har ett vred för att ställa om vattnet till antingen duschen eller vattenkranen. Den har kärvat fast och går inte att vrida på alls.

Vad är det som kan vara fel? Jag tänker att det kunde vara kalkavlagringar i vredet som behöver skrapas bort. Är det bara att slå av vattnet, och skruva lös vredet för att komma åt det som behövs?

Eller är det någon packning som kan behöva bytas?
 
Krilleman
En bild kanske gör att du får ett vettigt svar...?
 
krilleman_215 skrev:
En bild kanske gör att du får ett vettigt svar...?
Här är en bild. :D Det är vredet mitt på.

IMG_4205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
drakhenke skrev:
du kan behöva byta hela omkastaren , kostar ett par hundra ( uppskattningsvis )

[länk]


flik 15 !
Ska kolla!
 
Brukar gå att göra rent och smörja upp. Om du kollar här http://www.vvsochbad.se/Reservdelar-FMM-varianter--FM-MATTSSON-Omkastare-(P)-310950.html ser du hur det ser ut.
Vredet har en pinne som påverkar en kägla. För att ta ur käglan tar man bort en av nipplarna för duschslang/svängpip.
Och om du menar slå av vattnet = stänga vattenmätaren så behövs inte det, kommer inget vatten när blandaren är avstängd.
Modellen du har heter FMM 1000-serie
 
Skruvade upp enligt instruktionerna, vilket gick smidigt. Det var dock flera fel. Ett var att det kärvade, vilket gick till sig med lite olja och vridning fram och tillbaka. Sedan såg jag att det ramlade ut några förtorkade packningar från omkastaren. Den behöver nya packningar (dvs troligtvis behöver jag köpa ett paket med ny omkastare).

Tack för hjälpen!
 
Köpte en ny omkastarkolv för 51 kr, och nu fungerar blandaren perfekt! Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.