Byggahus.se
Vi har ett nytt kök från IKEA. (Max fem år gammalt, vet inte exakt hur gammalt då köket renoverades innan vi köpte huset.)
Det är inbyggnads diskmaskin av märket Whirlpool som såldes via Ikea.
Hursomhelst, det stinker så fruktansvärt ur diskmaskinen. Köpte rengörningstabletter och körde det. Doften försvann men kom tillbaka bara efter någon dag.
Silen är rensad och tom, kan det sitta någon skit i pumpen som stinker? Eller är det avloppet som det blir baksug i på något vis?
Vi har dålig ventilation här hemma efter fönsterbyten.
 
Det stank som fasen om vår diskmaskin också. Till slut hittade vi en ihjälklämd mus i luckan! :D

Alla anslutningar korrekta? Sitter avloppet före vattenlåset? Stinker det ur diskhon? Läckage under diskmaskinen (kan lukta lik)?
 
Alla kopplingar sitter som dom ska. Inga döda möss eller andra djur för den delen heller där... :)
Börjar fundera på om min tes om ruttna rester i pumpen kan stämma...
 
Vi har också en diskmaskin som luktar skit, om man alltid kör på energi programet. Prova att köra var tredje gång på ett program med högre temperatur. Funkar på vår maskin.
 
Japp, moderna diskmedel bygger upp smuts i maskinen.

Köp ett paket citronsyra, lägg det i diskmedelsfacket och kör ett varmt program. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om det inte löser problemet och att det håller sig i ett par månader. Sen får man göra om tricket.

Jag fick det här rådet av en försäljare, fungerade klockrent för mig.
 
Hur mycket citronsyra är det du kör?
Vi har det i pulverform på jobbet. Ska jag ta motsvarande mängd av en vanlig diskmedelstablett?
 
Ja ungefär så, ca en matsked.
 
I sin iver att göra "miljövänliga" diskmaskiner, har tillverkarna dragit ner på vattenmängden. Vi hade problem med att det vatten som stannade kvar i botten på maskinen inte var klart efter diskningen.
Vi hade ingen dålig lukt från maskinen, men kan väl föreställa mig att det hade kunnat bli så med tiden!
Vi fick ökat på vattenmängden till sista sköljningen så nu är den lilla vattenmängd som är kvar i maskinen, helt klar.
Tänker på att tidigare var disken nog inte så ren.....!
 
Hemmakatten
Hur ökar man vattenmängden i diskmaskinen?
 
Kan även vara bakterier som byggts upp. Jag körde en del klorin i min spädde ganska bra. Vet inte om det är skadligt för maskinen men luktade fräschare sen efteråt iaf. Körde såklart ett par "tomdiskar" efter.
 
sitter nog en go fett klump i slangen till avloppet det som stinker luktar inte mys precis
 
Har varit och fixat lite citronsyra nu. Tänkte köra det, men har ett par novisfrågor.
Saltet man bör ha i diskmaskinen, det har inte vi. Vi använder yestabletter som enligt paketet ersätter det där saltet. Kan det vara så att dom tabletterna inte är tillräckligt starka för att neutralisera bakterierna?
Likaså är facket i botten av diskmaskinen där man ska ha i saltet helt vattenfyllt. När jag bodde i lägenhet och hade en bänkdiskmaskin så var det alltid torrt i den. Är det någon packning som gått sönder eller ska saltet blandas med vatten i behållaren?
 
Saltet har med avhärning av vattnet att göra, inte med bakteriebekämpning. Har man mjukt vatten så behöver man inte använda salt, läs bruksanvisningen. Kommunen har info om hur hårt vatten du har.

Dock så är det så att om man slutar använda salt så upphör avhärdningsfunktionen att fungera i maskinen (för evigt vad jag förstår). Därför kan det vara vettigt att fylla på med salt och ställa in maskinen på lägsta hårdhetsgrad.

Saltbehållaren skall bli vattenfylld - det är så det ska vara.

Citronsyran däremot, den tar kål på baskeluskerna.
 
Hemmakatten skrev:
Hur ökar man vattenmängden i diskmaskinen?
Det gör tillverkaren. Han en PC till diskmaskinen och uppdaterar programmet.
 
Consensus skrev:
Dock så är det så att om man slutar använda salt så upphör avhärdningsfunktionen att fungera i maskinen (för evigt vad jag förstår). Därför kan det vara vettigt att fylla på med salt och ställa in maskinen på lägsta hårdhetsgrad.
Avhärdningen fungerar så fort det finns salt. Kör man tomt ett tag så gör det inte så mycket. Bara att fylla på igen. Varför skulle det sluta fungera för evigt!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.