Byggahus.se
Hejsan.
Som topic lyder vill jag skapa en tråd med bilder och lite beskrivning av våra växthus här på byggahus.se.
Måste ju finnas massor med växthus i trädgårdarna runt om i landet och lite tips och ideer är ju aldrig fel att få.
Mina egna bilder på vårt kommer upp i morgon.
 
Lite bilder från mitt eget.. Hittade inte helhetsbilderna just nu.. ska leta lite på dom andra HD'arna också.
 
Nu har jag tagit lite nya bilder på helheten
Allt är färdigt inför våren.. Man längtar redan så kvällskaffet brukar intagas i växthuset. Där e fortfarande en del grader varmareän det är ute.

vaxthus1.jpg

vaxthus2.jpg

vaxthus3.jpg

På kvällen/natten ser det ut såhär.. 2 stycken diodlampor som laddas upp av solen på dagarna och lyser i 8 timmar. Tänder sig själv när det blir mörkt.

vaxthus4.jpg

Är det verkligen ingen annan som har växthus att visa upp??
 
Redigerat:
  • Gilla
Marpan77 och 4 till
  • Laddar…
Det där ser ju trevligt ut! Har länge haft planer på ett växthus men har av olika anledningar inte blivit av än. Skulle isåfall liksom du ha det till både grönt och mys :)
 
Är det verkligen ingen annan av alla medlemmar som har ett växthus att visa upp??

Eller är det jag som postat i fel forumdel??
 
För vår del är det växthus, både på jobbet och på fritiden.
 
  • CIMG0875.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG1213.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG1703.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG1778.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Avis.. Hade jag haft platsen hade jag också gjort mig ett i den storleken.
Var e de ni odlar? Asså är det till någon plantskola eller plantshop??
 
Här kommer en bild på vårt växthus under uppbyggnad (innan glasen monterats) och en bonusbild på Smilla som godkände växthuset direkt.
 
  • vaxthus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • smilla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lindbladems och 2 till
  • Laddar…
Åh så söt! :)
Bra med öppningsbara luckor på växthuset, kommer ni koppla en automatisk öppnare till dem?
 
Luckorna framtill ska alltid stå öppna, men luckorna på taket (ännu inte monterade på bilden) öppnar sig själva med någon teknik baserat på lufttrycket (det är tillverkat i Polen och vi förstod inte beskrivningen som medföljde). I alla fall så har vi sett att de öppnar sig när solen står på.
 
Byggde ett av gamla fönster :D
Är inte riktigt klart ännu dock.

Skall på lite mer snickarglädje på det.
 
  • DSC_0106.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Aha, det där kommer fixa många tomater! :) Ser ut att vara ordentlig takhöjd med!

Jag fick lite akut växthusabstinens i våras och byggde mig ett litet ihopfällbart som jag kan ta ner när snön börjar vräka ner (min avatarbild) men i skjulet så sparar jag alla gamla fönster från renoveringen av mitt hus. Tanken är att dessa sedan skall bli ett växthus.
Tänkte köra samma mur som Afiag och sedan bygga ett ramverk för fönstrena men jag har inte bestämt om jag skall försöka klura ut så jag kan ha glastak eller om det räcker med plasttak så som ovan. Plasten är ju betydligt tåligare mot all j*kla snö... Hm...
Beslut beslut! :)

Hur har det gått för er övriga växthusägare i år, nöjda med era små himmelriken?
 
Jag är nöjd med mitt himmelrike, men låt oss säga att mina odlartalanger är under utveckling. Man har ju fått lära sig den hårda vägen vilka saker man ska odla. Till exempel att jag inte gillar gurka! Jag har ju inte så stora odlingslådor, men ville prova på att odla lite av varje. Så i ena lådan, den längst bort, satte jag en vinranka, två gurkplantor och två tomatplantor. Gurkplantorna har tagit över alltihop, de är riktiga monster. Aldrig mer gurka säger jag. Jag har fått klippa och rensa bort i alla fall hälften av gurkplantorna, ändå är de för stora. De växter läskigt fort. Tomaterna dog under gurkplantan. Vi har skördat några gurkor och jag ska se till att få några till här innan jag avvecklar dem för gott.

Vindruvorna har jag lyckats rädda och de är jättegoda. Vi åt de första häromdagen. De är inte kärnfria, men väldigt söta och fina.
 
  • vaxthus_inifran.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vaxthus_utifran.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Hittade ingen bättre stämningsfylld bild, hoppas att denna tråd kan komma igen lite :)
 
  • Växthus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Det här är mitt växthus. Jag började med dörren som är 1800tal och dimensionerade fönster efter
det. Grunden murades upp med stenar utspridda runt tomten. Taket var ursprungligen härdat glas men efter ovanligt mycket snö häromåret raserade det och ett tillfälligt i trå finns där tills jag får energi att byta det. Invändigt finns bara ett planteringskar, panelen är 1700tal, räddat från olika rivningshus i Stockholm. Allt är målat med linoljefärg, slarvigt, för att se gammalt ut. Inredning är lite romantiskt, passar vår bohemiska livsstil och vår trädgårdsstil.
 
  • VäxtHusDisa1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skodic och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.