H Hybro skrev:
Hur var det nu TS?

Den som blev varslad... Är denne med i A-kassa?
Det har ju en viss betydelse...

I mitt fall hade jag då t o m möjlighet att renovera.
A-kassa med inkomstförsäkring ja.
De är inte oroliga för att de inte ska kunna betala ränta och amortering. Eventuella sådana problem ligger mer än 12 månader bort i tiden.

De är oroliga för hur banken skulle kunna agera.
Min fundering är om det ens finns sannolikhet för konsekvens här? Jag tror inte det, men jag frågar här för att få input av de med insyn eller erfarenhet.

Att man ”borde”, enligt moral och etik, är klart.
Men nu förknippar jag inte bankerna med hög moral och etik, så låt oss bordlägga den saken till en annan tråd.

Alla intyg och handlingar är inskickade och godkända. Det som återstår är en kort väntan och ett tillträde.
Jag ser inget naturligt sätt att banken ska få reda på detta i förväg och ingen konsekvens av att hålla på den informationen. Har någon bank någonsin stämt en privatperson för att den inte berättat om ändrade förutsättningar?
Det är den typen av information som kan vara vägledande.

Har inte hört att någon bank ringer arbetsgivaren. Har arbetsgivaren i så fall ens rätt att lämna den informationen till ett annat privat företag?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Förstår inte vad det spelar för roll. Man kan ju lika gärna bli uppsagd dagen efter man köpt huset.
Det spelar roll för att en bank kan dra in lånelöftet innan tillträde. I praktiken är det väldigt svårt efter.
 
H Hank_Ö skrev:
Frågar för en vän till mig.
De har köpt en bostadsrätt, men inte ännu tillträtt, det är några veckor bort.
De har alltså lånelöfte och allt klart med banken, men tyvärr så blir en i paret uppsagd med avslut i slutet av året.

Frågan är - Bör man, eller måste man, underrätta banken om det?
Som jag ser det så har min vän lön året ut och lite till, och därefter en inkomstförsäkring under nästa år. Borde hitta ett bra jobb under den tiden.

Ser inget sätt banken skulle kunna ta reda på detta. Men att det kan bli stökigt vid tillträde om banken börjar trilskas över det här.
Klart din kompis inte ska säga något.

Banken är de minst hederliga på kapitalmarknaden, de tvättar pengar i miljardklassen.

De bör istället överväga att köra rörliga lån och sälja boendet om de inte klarar av att betala boendekostnaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Det spelar roll för att en bank kan dra in lånelöftet innan tillträde. I praktiken är det väldigt svårt efter.
Ja, naturligtvis. Men jag tänkte mer att det är konstigt att det ska vara så himla viktigt med en fast anställning.
 
Sannolikhet för problem är väldigt liten. I det här fallet kan man se att domstolen tagit fasta på att de som lurat banken varit medvetna om vad de gjort, inte bara slarvat:

https://www.nj.se/kortnyheter/lurade-bank-på-bolan-doms-for-grovt-bedrageri

Så risken för straff om det går igenom borde vara låg.

Skulle det vara så att nedskärningar på företaget publicerats någonstans och handläggaren på banken noterar det så finns risken att de ställer en fråga om det, antingen till din vän eller till vännens arbetsgivare. På en direkt fråga är det nog högst olämpligt att ljuga och risken är nog stor att det blir problem med lånet för att en ny bedömning ska göras.

Så det är bra om det inte är en stor uppsägning som pratas om så banken får kännedom om den.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är rätt Hybro jag pratar också med mig själv, man får bäst svar då ! 😊
Vilken fråga var det jag ställde?
 
H Hybro skrev:
Vilken fråga var det jag ställde?
Du citerade dig själv?🤔
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
Kilrain Kilrain skrev:
Om man inte känner sig säker på att klara boendekostnaderna skulle jag genomföra affären och sedan sälja huset så fort som möjligt. Det kostar ju även en hel del i form av lagfartsavgift, mäklararvode när man säljer o.s.v. Men förhoppningsvis kostar det mindre än ett havererat köp.
Rimligen finns det förbehåll i kontraktet om att det bara är giltigt om köparen får ett lån beviljat.
 
Sådana förbehåll är numera ganska ovanliga. De ställer ju till det väldigt mycket för den som säljer.
 
P pmd skrev:
Rimligen finns det förbehåll i kontraktet om att det bara är giltigt om köparen får ett lån beviljat.
Är det vanligt? Har inte själv stött på det, varken som köpare eller säljare.

Och som säljare skulle jag inte gå med på det. Möjligtvis om tillträde skulle vara inom nån vecka efter kontraktsskrivning, men annars blir det ju nästan som en öppet köp-klausul, där köparna kan sabotera sin låneansökan ifall de av nån anledning vill dra sig ur affären. Och då står man där med lång näsa som säljare med flera månaders boendekostnader och tvingas dra i gång hela säljkarusellen igen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.