Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Köpt hus men svärmors bror vill inte flytta ut

1. F
    Medlem · 13 inlägg

Frolleee

Medlem
    Hej,

Min svärmors mamma ringde en dag och sa att hon måste sälja sitt hus. Svärmors mamma bor på ett ålderdomshem och svärmors bror har hyrt huset under den tiden.

Min svärmor frågade mig och min sambo ifall vi ville köpa det. Efter att vi funderade lite gick vi med på det. Men då det gick så hastigt sa min svärmor att hon köper det under tiden så får vi ta över lånet i efterhands. Huset köptes av min svärmor den 1 december 2019. Vi har då meddelat flera gånger till svärmors bror att han kommer behöva flytta ut ur huset innan/under sommaren. Inga problem enligt han.

Tiden gick och det började närma sig att jag och min sambo skulle flytta in. Då han är rätt så gammal hjälpte vi till med att hitta en lämplig lägenhet och vi blev inbjudna till flera visningar mellan maj och juli. När det började närma sig en visning började det med att han inte ville bo i det området. Vi förklarade då att han tyvärr inte har något val utan vi kan i efterhand hjälpa till att ytterligare söka en bostad i ett passande område.

När vi skulle på visningen så meddelade vi han och han blev fly förbannad och sa att min svärmor har köpt huset bakom hans rygg och han inte visste att jag och min sambo skulle flytta in. Han till och med hotade sin egna syster att han skulle bränna hennes egna hus en bit bort.
    Tjafset har gått fram- och tillbaka och det slutade med att min svärmor gav upp. Då han inte vill samarbeta och vi visste inte riktigt hur vi skulle göra. Jag och min sambo har förnuvarande ingen bostad då vi trodde att vi skulle få flytta in.

Idag är det den 27 december 2020 och vi är fortfarande bostadslösa. Vi har anmält händelsen till kronofogden samt att vi har skickat papper och uppsägning till svärmors bror då det aldrig har funnits ett hyreskontrakt. Det har snart gått 3 månader och den 31/12-20 är den sista dagen innan han måste ut. Han har dessutom inte betalat hyran på 6 månader och min svärmor har skickat fakturor efter fakturor till han.

Vad kommer hända? Vad kommer kronofogden göra? Även fast han har gjort detta mot oss och min svärmor så är vi ändå mänskliga. Vi vill inte att hennes egna bror ska behöva bo ute på gatan och därför har vi inte kunnat skicka ut honom som många av våra nära och kära tycker och tänker att vi ska göra.

Vi hade önskat att han bor i ett ålderdomshem då han knappt klarar att ta hand om sig själv. Särskilt efter hela fem strokes och en del historik med knark och alkohol. Men tyvärr tycker kommunen annorlunda då han är "frisk".

Redigerat 28 dec 2020 00:36
  2. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Sätt hårt mot hårt eftersom ni blir utnyttjande av den gamle drasuten! Ni är inte mänskliga, utan mesiga! Vill ni fortsätta att agera dörrmatta åt okupanten, så varsågoda. Några pengar lär di heller aldrig se röken av. Så. Beslutet ligger i era händer.

Staffan

P.s.

Lite kinky att flytta ihop med svärmor. Men helt okej :D

3. Karlia
    Medlem · 2 737 inlägg
    Beroende på var ni bor, kontakta äldrelotsen och förklara läget. Har han haft 5 stroke kan det vara ett ypperligt läge att få in honom i omsorgen. Kanske kortidsboende till att börja med, är han hemlös (vilket det ju låter som att han blir) kan det vara ett bra ställe att börja på, se hur han fungerar. Om han är i behov av annat boende är personalen där bra på att se det.

4. F
    Medlem · 13 inlägg

Frolleee

Medlem

Hah! Ja det blev lite fel Det är just det här, vad ska vi göra? Vi kan som sagt inte bara kasta ut han. Han har ingen aning hur han ska söka en bostad. Vart ska han ta vägen? Inga vänner eller dylikt finns. Men ja, man blir irriterad och en del tjafs har det blivit.

Det är trotts allt en bror till min svärmor som har varit en god man en gång i tiden men hamnade i fel umgänge.

Redigerat 28 dec 2020 00:51
  5. F
    Medlem · 13 inlägg

Frolleee

Medlem
    Det låter intressant. Hur menar du med att han kommer bli hemlös? Vad kommer kronofogden göra? Kontakta polisen och polisen kommer att köra han vart? Känns konstigt ifall dem bara dumpar han vid närmsta polisstation.

Vi har dock funderat på en god man. Misstänker att dem kanske kan hjälpa till med att hitta en bostad. Svärmors bror har en helt okej ekonomi då pengar har ärvts sen en tid tillbaka. Men vår prioriterat blir att han måste flytta ut. Sen kan en god man sökas.

6. Karlia
    Medlem · 2 737 inlägg
    Jag utgick från att kontakten med kronofogden gick ut på att få in pengarna han är skyldig/vräka honom. Vet inte riktigt vad kronofogden är inblandad för annars.

Jag reagerade på att du säger att han har haft flera strokes och drogproblem. I min stad är äldrelotsen ett bra ställe att börja på, de vet vart man kan vända sig och vilka möjligheter till omsorg som finns.

7. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Jag antar att ni har ekonomin klar för att köpa hus. Möjligheten finns ju även att titta vad mer som ligger på marknaden och låta svärmors få chansen på marknaden. Då kan inte brodern heller påstå att han inre fått chans att köpa.

Trist när man är inställd såklart och ni är så väldigt nära. Men om huset inte är av pepparkaksdeg är det kanske minsta motståndets väg.

De flesta hade nog valt att fortsätta kämpa, men bara en tanke. Lycka till!

8. A
    Husägare · Kalmar Län · 16 254 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Vill han ha god man, för det är grunden till att sådan utses och beslutas av tingsrätt om rätten till det?
    Det är inget ni kan göra utan hans medverkan och vilja!

• Laddar…
  9. Jiji
    Medlem · 3 203 inlägg
    Kronofogdemyndigheten kan avhysa personer som bor kvar när de inte längre får. Tex uppsagda kontrakt eller vid en skilsmässa, om en part vägrar flytta, eller vid en ockupation av en bostad etc. Och jo, då blir personen ifråga tyvärr hemlös. Det är inte så lätt att fatta ett sådant beslut men ibland är det den enda vägen att gå.

• Laddar…
  10. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 678 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Missbrukare ska inte daltas med, vilket det tyvärr oftast gör. Han har haft all tid i världen att leta nytt boende och ta tag i sitt liv, det är inte upp till er. Ut med honom bara.

• Laddar…
  11. B
    Medlem · Stockholm · 486 inlägg

boohoo

Medlem
    Lyft ut gubben och byt lås.

• Laddar…
  12. A
    Medlem · Blekinge · 9 637 inlägg

andersmc

Medlem
    Du menar att man rent fysiskt ska bära ut mannen ur huset? Alltså att någon som är markant starkare ska använda våld och mot mannens vilja hålla fast honom och bära ut honom och sedan hålla fast honom ute medan någon annan som har med sig verktyg och låscylinder byter den? Sedan släpper man mannen och skyndar sig in och slår igen dörren och reglar den? Och sedan står han därute och kan inte öppna dörren?

13. K
    Medlem · Skåne · 493 inlägg

Kortling

Medlem
    Just så, föredömligt beskrivet av dig!

• Laddar…
  14. P
    Medlem · Gävleborg · 1 094 inlägg

PatrikJo

Medlem
    En äkta internetkrigare lyfter ut gubben med ena handen och byter lås med andra handen.

15. A
    Husägare · Kalmar Län · 16 254 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Beroende av ålder och psykiskt/fysisk hälsa kan det också bli en fråga för socialtjänst eller äldreomsorg att hantera.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.