pacman42 pacman42 skrev:
å andra sidan så sjunker räntorna och därmed stiger priserna på bostadsrätterna. Risken är alltså relativt låg just nu.
Som sagt, så skulle även jag resonera, men alla är vi olika riskbenägna.
Själv skulle jag aldrig ens ha lyft frågan. :)

• Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle definitivt göra vad jag kunde för att slutföra köpet. Inklusive mörka för banken att jag blivit uppsagd. Däremot skulle jag inte skrivit under några falska uppgifter om det skulle komma till det.

Det är troligen billigare att genomföra köpet enligt avtal och sedan sälja om man måste än att bryta kontraktet.

• Gilla
  • Haha
linneac och 7 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Bankerna är de ohederligaste som går på jorden, så inget dåligt samvete om amn skarvar inom ramen för vad som är lagligt.
Jag hade snarare ställt mig själv frågan. Har vi råd trots uppsägningen? Om ja, KÖR ni har kommit så långt i processen att det kan kosta mycket pengar att avbryta.

Jag ser ingen skilland här mot om man hade hunnit tillträda, och sen blir uppsagd. Lånen skall ha utrymme för livsförändringar. Om inte den uppsagda jobbar i en väldigt utsatt branch så får man väl hoppas hen får ett nytt jobb inom ett år. Kalkylera även på hur överlever man på enabart A kassa om det tar ännu längre tid, om prognosen för nytt jobb är låg.

Mao se över den egna situationen så man klarar av den, ta beslut utifrån det, så man inte hamnar i betlaningssvårigheter pga köpet. i så fall är det ett dåligt beslut att fullfölja. Finns många arbetslösa som äger boende:)
Första meningen är på pricken. Bankerna blåser sina kunder dagligen med sina marginaler.

• Gilla
  • Haha
JDoppingen och 1 till
  • Laddar…
Har en bolåneansökan gått igenom så kommer pengarna betalas ut på tillträdesdagen.

Tat lugnt.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Davidbagare
Om denna är uppsagt till slutet på året så hinner väl denne hitta ett nytt jobb att hoppa på tills dess?
Berätta inte för banken, kommer bli mer problem bara.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Det är ju för det första mer än ett halvår bort. Personen ifråga tycks ju dessutom ha ordning på grejerna, så han/hon har ordentlig ersättning efter. Om de har råd att bo dår med A-kassa och annat, så vore det heldumt att berätta. Sannolikt hinner väl han/hon hitta något nytt dessutom.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
G
H Hank_Ö skrev:
Frågar för en vän till mig.
De har köpt en bostadsrätt, men inte ännu tillträtt, det är några veckor bort.
De har alltså lånelöfte och allt klart med banken, men tyvärr så blir en i paret uppsagd med avslut i slutet av året.

Frågan är - Bör man, eller måste man, underrätta banken om det?
Som jag ser det så har min vän lön året ut och lite till, och därefter en inkomstförsäkring under nästa år. Borde hitta ett bra jobb under den tiden.

Ser inget sätt banken skulle kunna ta reda på detta. Men att det kan bli stökigt vid tillträde om banken börjar trilskas över det här.
Nej varför ska man berätta det till banken.. prata med banken om det blir svårt med betalningarna inget annat.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Frågar för en vän till mig.
De har köpt en bostadsrätt, men inte ännu tillträtt, det är några veckor bort.
De har alltså lånelöfte och allt klart med banken, men tyvärr så blir en i paret uppsagd med avslut i slutet av året.

Frågan är - Bör man, eller måste man, underrätta banken om det?
Som jag ser det så har min vän lön året ut och lite till, och därefter en inkomstförsäkring under nästa år. Borde hitta ett bra jobb under den tiden.

Ser inget sätt banken skulle kunna ta reda på detta. Men att det kan bli stökigt vid tillträde om banken börjar trilskas över det här.
Beroende på hur banken resonerar och gör så om dina kompisar har sin lön hos samma bank som lånet ska tas i så kan banken märka att lönen kommer från en ny aktör.

• Gilla
polloq
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Beroende på hur banken resonerar och gör så om dina kompisar har sin lön hos samma bank som lånet ska tas i så kan banken märka att lönen kommer från en ny aktör.
Det är inget dom kollar.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om paret tror att de kommer att få svårt att betala lånet bör/ska de berätta det för banken och bita i det sura äpplet och avstyra affären.
Även det kommer att vara kostsamt, men det är dyrt att inte ha råd. :(

Om de inte är oroliga för sin betalningsförmåga och ser att de kommer kunna hantera lånet utan problem så skulle jag aldrig säga något till banken, det kommer bara krångla till det hela.
Man kan alltid skylla på att man inte förstod att uppsägningstid inte räknas som tillsvidareanställning...
Håller helt med. Om det är för det ekonomiska man bekymrar sig, betalningsförmågan, då är det en sak. Men samvetet kan man glömma. Banken har inget samvete och hade aldrig varit hederlig tillbaks....😤

• Gilla
mojjen och 6 till
  • Laddar…
Haha vad är det för en ickefråga?

Man är ju jurdisk bunden till fastigheten värsta är att banken drar tillbaka hela lånet. Bara betala kontantinsats utan få fastigheten.

Då kan man ta ett blanco på samma summa som insatsen är och leva på 1 år tills man hittar ett jobb.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Håller helt med. Om det är för det ekonomiska man bekymrar sig, betalningsförmågan, då är det en sak. Men samvetet kan man glömma. Banken har inget samvete och hade aldrig varit hederlig tillbaks....😤
Men hur svårt är det att hitta ett jobb idag? Ring 100 företag i sin kommun och tjata och är taggad. Så får man ett jobb. Förstår inte hur svårt det kan vara. Sen söker man ett jobb man vill ha, när man kör sitt tillfälliga jobb.

Har aldrig varit arbetslös, men om jag hade blivit så hade jag löst ett jobb inom 2 veckor. Förstår inte det svåra hitta ett enkelt arbete.

Henke1993 Henke1993 skrev:
Men hur svårt är det att hitta ett jobb idag? Ring 100 företag i sin kommun och tjata och är taggad. Så får man ett jobb. Förstår inte hur svårt det kan vara. Sen söker man ett jobb man vill ha, när man kör sitt tillfälliga jobb.

Har aldrig varit arbetslös, men om jag hade blivit så hade jag löst ett jobb inom 2 veckor. Förstår inte det svåra hitta ett enkelt arbete.
Samma här, när jag jobbade. Men Det är klart, man tar kanske inte vad som helst? Alltså jobb.

Hur är läget för din adept?
Är han med i A-kassa?

Är det en snubbe som själv kan planera för framtiden ?

Eller levde han för stunden?
Då behöver han en sån här tid för uppvaknande.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Samma här, när jag jobbade. Men Det är klart, man tar kanske inte vad som helst? Alltså jobb.

Hur är läget för din adept?
Är han med i A-kassa?

Är det en snubbe som själv kan planera för framtiden ?

Eller levde han för stunden?
Då behöver han en sån här tid för uppvaknande.
Själv blev jag påmanglad lärarjobb i 32 år.

Polarn är kanske enkelspårig.

- Minns när jag var i liknande situation. Arbetslös och ville köpa ett hus.
- Visst sa bankiren. Men låna
100 000 till så dv kan börja renovera.

Så blev det.

Sålde senare med vinst...och köpte mig ett annat.

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Själv blev jag påmanglad lärarjobb i 32 år.

Polarn är kanske enkelspårig.

- Minns när jag var i liknande situation. Arbetslös och ville köpa ett hus.
- Visst sa bankiren. Men låna
100 000 till så dv kan börja renovera.

Så blev det.

Sålde senare med vinst...och köpte mig ett annat.
Det är rätt Hybro jag pratar också med mig själv, man får bäst svar då ! 😊

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.