Frågar för en vän till mig.
De har köpt en bostadsrätt, men inte ännu tillträtt, det är några veckor bort.
De har alltså lånelöfte och allt klart med banken, men tyvärr så blir en i paret uppsagd med avslut i slutet av året.

Frågan är - Bör man, eller måste man, underrätta banken om det?
Som jag ser det så har min vän lön året ut och lite till, och därefter en inkomstförsäkring under nästa år. Borde hitta ett bra jobb under den tiden.

Ser inget sätt banken skulle kunna ta reda på detta. Men att det kan bli stökigt vid tillträde om banken börjar trilskas över det här.
 
  • Haha
  • Gilla
maniche och 1 till
  • Laddar…
Problemet blir väl värrre mot säljaren av bostadsrätten om det redan köpt den.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Du skriver "blir uppsagd". Har det blivit en formell uppsägning, eller är det "bara" ett varsel om uppsägning?

Är det bara ett varsel så tror jag inte att man skall se det som ett färdigt beslut. Man har formellt fortfarande ett jobb.

Har man faktiskt blivit uppsagd, så blir det ju lite knepigare. Då skulle jag gissa att man nog borde meddela banken det i samband med att låneavtalet skrivs (sker det efter att låneavtalet är skrivet kan man strunta i det). Det brukarf ju stå något i stil med att man intygar att förhållandet är lika det som gällde för lånelöftet. Alternativt att man får fylla i hela klabbet om förhållanden igen.

Sedan kan det nog vara en spetsfundighet hur man skall tolka att man är uppsagd. Du har ju fortfarande en anställning med lön. Men det är inte längre en tillsvidareanställning. Möjligt att facket kan svara på om man är skyldig att meddela banken.
 
  • Gilla
  • Haha
peter_roinge och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
[länk]
fast den länken tar upp en annan situation, om man får svårt att betala pga. arbetslöshet. Alltså gällande ett lån man redan har fått.
 
  • Gilla
rådmottagare och 3 till
  • Laddar…
Finns ingen anledning att ta upp saken så länge han kan betala om dom redan verifierat anställning och inkomst.
 
  • Gilla
karlmb och 15 till
  • Laddar…
Om man testar att ställa för och emot att berätta för banken.
För:
Det är hederligt.

Emot:
Banken kanske ändrar sig och inte vill bevilja bolånet. (Lär inte bli lätt att få fatt i en ny bank med de omständigheterna.)

Kan man inte uppfylla sin del av avtalet riskerar man förlora handpenning (eller iaf mellanskillnaden mot köpesumman och vad lägenheten sedan blir såld för).

Personligen hade jag nog inte berättat, mycket kan hända på 6 månader.
 
  • Gilla
Anna_H och 24 till
  • Laddar…
Bankerna är de ohederligaste som går på jorden, så inget dåligt samvete om amn skarvar inom ramen för vad som är lagligt.
Jag hade snarare ställt mig själv frågan. Har vi råd trots uppsägningen? Om ja, KÖR ni har kommit så långt i processen att det kan kosta mycket pengar att avbryta.

Jag ser ingen skilland här mot om man hade hunnit tillträda, och sen blir uppsagd. Lånen skall ha utrymme för livsförändringar. Om inte den uppsagda jobbar i en väldigt utsatt branch så får man väl hoppas hen får ett nytt jobb inom ett år. Kalkylera även på hur överlever man på enabart A kassa om det tar ännu längre tid, om prognosen för nytt jobb är låg.

Mao se över den egna situationen så man klarar av den, ta beslut utifrån det, så man inte hamnar i betlaningssvårigheter pga köpet. i så fall är det ett dåligt beslut att fullfölja. Finns många arbetslösa som äger boende:)
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 32 till
  • Laddar…
Håll tyst och lös problemet innan ni får ekonomiska problem. På detta sätt så behöver aldrig banken få veta heller.
 
  • Gilla
karlmb och 14 till
  • Laddar…
S
Allt är klart med banken gissar jag, det som återstår är väl lite formalia och en banköverföring. Jag hade inte tagit upp det. Där emot hade det bara varit ett lånelöfte för att eventuellt köpa något skulle jag nog tagit upp det.
 
  • Gilla
  • Haha
adron och 4 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Frågar för en vän till mig.
De har köpt en bostadsrätt, men inte ännu tillträtt, det är några veckor bort.
De har alltså lånelöfte och allt klart med banken, men tyvärr så blir en i paret uppsagd med avslut i slutet av året.

Frågan är - Bör man, eller måste man, underrätta banken om det?
Som jag ser det så har min vän lön året ut och lite till, och därefter en inkomstförsäkring under nästa år. Borde hitta ett bra jobb under den tiden.

Ser inget sätt banken skulle kunna ta reda på detta. Men att det kan bli stökigt vid tillträde om banken börjar trilskas över det här.
Det beror på.
Har dom genomfört köpet och betalt/tagit ut lånet osv - då skulle jag suttit lugnt i båten. Så länge dom kan betala ränta/amortering osv är inte banken egentligen så brydd.

Har dom ett lånelöfte men ännu inte har genomfört köpet (dvs dom har kanske ett kontrakt men har inte slutbetelat/fått tillträde) då är det egentligen en annan situation.
Ett lånelöfte gäller bara så länge förutsättnignarna inte ändras. Så egentligen kommer dom inte, automatiskt, kunna få ett bolån, utan det krävs en omprövning.

Det blir lite av en samvetsfråga/risktagande: OM banken aldrig får reda på det, och dom kan betala, så kan det funka att inte ta upp det. Om banken däremot på något sätt skulle få reda på det, eller ompröva bolånet precis innan tillträde så kan man hamna i en oerhört knivig sits: Då står man med ett kontrakt men inga pengar att betala och riskerar att behöva stå för säljarens ev merkostnader för en omförsäljning, fördröjning av tillträde osv.

Om man å andra sidan tar upp detta med banken så kommer en omprövninga av lånelöftet troligen ske, med de nya förutsättningarna, vad det nu resulterar i. Har man jobb i mer än 6mån frfamöver så tycker man att det borde vara ganska "safe" för banken (vissa får ju lån på vikariat/timjobb), men man kanske får liet högre ränta.

Frågan är om man chansar på att allt går bra ändå, eller på att banken är villig att hitta en lösning :/
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/bostad/a/2GWeRv/experter-det-galler-vid-bostadskop-i-krisen

Kanske man skulle kunna prova att söka ett lånelöfte i en annan bank med de nya förutsättnignar och vara öppen med dom där - och se hur det spelar ut sig. Så vet man lite mer vad man har att jobba med ?
 
  • Gilla
  • Haha
Yowsa och 2 till
  • Laddar…
Om paret tror att de kommer att få svårt att betala lånet bör/ska de berätta det för banken och bita i det sura äpplet och avstyra affären.
Även det kommer att vara kostsamt, men det är dyrt att inte ha råd. :(

Om de inte är oroliga för sin betalningsförmåga och ser att de kommer kunna hantera lånet utan problem så skulle jag aldrig säga något till banken, det kommer bara krångla till det hela.
Man kan alltid skylla på att man inte förstod att uppsägningstid inte räknas som tillsvidareanställning...
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om paret tror att de kommer att få svårt att betala lånet bör/ska de berätta det för banken och bita i det sura äpplet och avstyra affären.
Även det kommer att vara kostsamt, men det är dyrt att inte ha råd. :(

Om de inte är oroliga för sin betalningsförmåga och ser att de kommer kunna hantera lånet utan problem så skulle jag aldrig säga något till banken, det kommer bara krångla till det hela.
Man kan alltid skylla på att man inte förstod att uppsägningstid inte räknas som tillsvidareanställning...
Det fanns ju pengar i minst ett år till som jag tolkade det. Alltså den dagen, den sorgen...
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det fanns ju pengar i minst ett år till som jag tolkade det. Alltså den dagen, den sorgen...
Ja, så skulle även jag resonera.

Men, *om* man av någon orsak inte ser att det kommer att ordna sig längre fram *kan* det vara läge att hoppa av nu. (Beroende på vilka kostnader/alternativkostnader det ger, vilka vinster man räknar med att göra vid en försäljning etc.)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, så skulle även jag resonera.

Men, *om* man av någon orsak inte ser att det kommer att ordna sig längre fram *kan* det vara läge att hoppa av nu. (Beroende på vilka kostnader/alternativkostnader det ger, vilka vinster man räknar med att göra vid en försäljning etc.)
å andra sidan så sjunker räntorna och därmed stiger priserna på bostadsrätterna. Risken är alltså relativt låg just nu.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.