Unikt namn
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med dig. IT-system kan ge fantastiska stordriftsfördelar men det är just det. Det är inget för småduttande av den typ som bygglovsärenden innebär.

Rationaliseringspotentialen finns i att handläggare inte alls arbetar med ärenden och absolut inte pratar med riktiga människor. De där samtalen är det som kostar. Det är s a s inte en slump att hela samhället på den kommersiella sidan nu ställer om till självservice. Att t ex bankkontoret tas bort - det är för att skydda affären mot tidstjuvar som inte betalar för sitt pratande.

Samma sak kan övervägas på bygglovssidan, men det kräver då omfattade liberaliseringar från politiskt håll. Jag tror inte det kommer att hända inom närtid.
Ja det är två världar som möts.

En kund som snabbt vill prata med en människa för att lösa sitt ärende.
Samt en världen där ett samtal är en för stor kostnad, så det gäller att hålla människan så långt som möjligt från sin lösning med olika tekniska tillbehör och hinder...

Om målet är en tidseffektiv hantering av bygglov är jag skeptisk till en så kallad AI lösning. Jag misstänker att den antingen kommer bli hiskeligt dyr, eller helt enkelt ta dåliga beslut.

Men om målet bara är en budgeteffektiv hantering av människor, så räcker det ju med en telefonväxel med 8-9 menyval varvat med långa förinspelade informationstexter. Då kommer de flesta att tröttna och svartbygga istället för att söka lov.

Jag undrar när det kommer en lösning där även jag som kund kan låta en robot prata med leverantörens robot istället för att slösa min egen tid.
 
  • Haha
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag undrar när det kommer en lösning där även jag som kund kan låta en robot prata med leverantörens robot istället för att slösa min egen tid.
Sådana robotar har gjorts för att slösa bort tid för telefonförsäljare, så det går nog att fixa en robot som du vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.