Rev en gisten altan i samband med ett dräneringsarbete under förra året.
Planerar nu att bygga upp altanen igen till sommaren, men får till mig från kommunen att det kräver bygglov om jag har rivit taket på den gamla altanen.
Den gamla stod på en upphöjd markbädd som försvann under dräneringen och fann en tråd här på "byggahus" där det ställde till det med bygglov just pga detta med markbädd.
Ställde bara frågan om jag måste återställa markbädden till original, eller om jag får bygga på plint utan markbädd utan att det strular till det.
Inget sagt om att ändra storlek, utan enda kommentaren jag fick var att: är taket rivet på den gamla så skall det till ett bygglov att bygga ny altan.

Hur i h-vete kan detta behövas?
Kan man be Boverket om en kommentar om detta?
 
  • Gilla
Lars Lun
  • Laddar…
Inte riktigt svar på frågan, men man brukar säga, väck inte den björn som sover.
 
  • Gilla
Ericplumber och 3 till
  • Laddar…
Bara å bygga upp igen , krångla inte med myndigheter för en altan ,
 
  • Gilla
Ericplumber och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Formellt så har kommunen rätt. Har du rivit en altan (en byggnadsdel med tak och väggar i ditt fall) så har du. Egentligen skulle du ha sökt rivningslov för detta om altanen inte uppförts som bygglovsfri åtgärd eller var gammal svartbyggnation som du nu rättade genom rivningen.

Du har inte rätt att bygga en ny altan nu utan bygglov. Om du nu inte kan göra det inom det bygglovsfria undantag som finns för en- och tvåbostadshus: inom 3,6 m från husets fasad, inte högre än 1,8 m, längre än 4,5 m från gränsen till grannen eller så krävs medgivande från grannen.

Vad gäller marken så är det annorlunda. Här kan du återfylla den lilla kullen ("markbädden") utan att marklov krävs. Men lämnar du marken sänkt mer än 0,5 m så krävs marklov för ändringen om du är inom detaljplanerat område.

Hur vi kan ha denna bygglagstiftning? Tja, politik. Vi har röstat på partier som har infört detta regelverk. PBL från 1987 var Palmes sista stora lag. Sen har den bara komplicerats av efterföljande ändringar och blivit grötigare och grötigare. Ingen regering verkar vilja ta tag i detta. troligen för mycket konflikter i frågan, det är en loose-loose.
 
  • Gilla
joakimbrodd och 4 till
  • Laddar…
Jag känner ett par som råkade ut för detta. De rev sin gamla ruttna altan med tak och byggde en exakt likadan. Någon elak granne kontaktade byggnadsnämnden och nu har de fruktansvärda problem och kostnader framöver.
Det konstiga är ju att man t.o.m. får bygga en balkong utan bygglov. Sedan 2019, tror jag.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Mange O och 3 till
  • Laddar…
Har luskat en hel del och fått lite inside information från byggnadsnämnden.
Jag måste ha bygglov, men behöver inte krångla med att få fram en kontrollansvarig eller bistå med konstruktionsberäkningar då jag bygger själv. ”Följ bara Svensk trä’s beräkningar så är det gott nog”
En fasadritning och en massa formulär så skulle det ordna sig.
 
  • Gilla
joakimbrodd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mange O skrev:
Har luskat en hel del och fått lite inside information från byggnadsnämnden.
Jag måste ha bygglov, men behöver inte krångla med att få fram en kontrollansvarig eller bistå med konstruktionsberäkningar då jag bygger själv. ”Följ bara Svensk trä’s beräkningar så är det gott nog”
En fasadritning och en massa formulär så skulle det ordna sig.
Skönt med viss pragmatism i eländet. Och att de inte går på med att du har rivit utan rivningslov och ska påföras en byggsanktionsavgift.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skönt med viss pragmatism i eländet. Och att de inte går på med att du har rivit utan rivningslov och ska påföras en byggsanktionsavgift.
Skyller rivningen på entreprenören för dräneringen. 😁
 
Claes Sörmland
M Mange O skrev:
Skyller rivningen på entreprenören för dräneringen. 😁
Det hjälper tyvärr inte, du har ju uppdragit åt entreprenören att driva. Skulle byggnadsnämnden följa lagen så hamnar byggsanktionsavgiften på dig även fastän det är någon annan som utförde den faktiska rivningen.
 
  • Gilla
Riverground
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skönt med viss pragmatism i eländet. Och att de inte går på med att du har rivit utan rivningslov och ska påföras en byggsanktionsavgift.
M Mange O skrev:
Har luskat en hel del och fått lite inside information från byggnadsnämnden.
Jag måste ha bygglov, men behöver inte krångla med att få fram en kontrollansvarig eller bistå med konstruktionsberäkningar då jag bygger själv. ”Följ bara Svensk trä’s beräkningar så är det gott nog”
En fasadritning och en massa formulär så skulle det ordna
Nu visar det sig att min gamla altan med största sannolikhet är ett svartbygge. Finns inte på fasadritningen jag fått efter den förra ägaren,
Kan man åka dit för att riva något som inte ska finnas enligt kommunens underlag?
Ska ringa in och be om kopia på gällande ritning och utgå från den.
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mange O skrev:
Nu visar det sig att min gamla altan med största sannolikhet är ett svartbygge. Finns inte på fasadritningen jag fått efter den förra ägaren,
Kan man åka dit för att riva något som inte ska finnas enligt kommunens underlag?
Ska ringa in och be om kopia på gällande ritning och utgå från den.
Du har ringat in en fråga som är riktigt knepig juridiskt. Man får rätta en olovlig åtgärd enligt PBL. Men det ges bara uttryck i den lagtextreglering som beskriver byggsanktionsavgifter. Resten är implicit i PBL. Men följer man den outtalade principen så får du riva din gamla svartbyggda altan utan att involvera byggnadsnämnden.

Risken är ju dock den att det inte betraktas som att du rättar. I så fall krävs rivningslov för att ta bort altanen...
 
När jag dränerade om lossade vi altanen från huset och lyfte bort den med grävskopan och lite rundsling. Sedan ställdes den tillbaka på betongstolparna och skruvades fast igen. Inga frågor ställda och inga klagande grannar.
Skulle detta också egentligen krävt rivnings- och bygglov?

/Höghus
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
När jag dränerade om lossade vi altanen från huset och lyfte bort den med grävskopan och lite rundsling. Sedan ställdes den tillbaka på betongstolparna och skruvades fast igen. Inga frågor ställda och inga klagande grannar.
Skulle detta också egentligen krävt rivnings- och bygglov?

/Höghus
Ja. men även om en granne hade klagat så skulle troligen altanen varit återmonterad innan kommunen kommer ut och inspekterar, därmed en svår bevisfråga. Och normalt så är det ju inte så att bygglovsavdelningen direkt strävar efter att sätta dit folk. Kan de hitta ett någorlunda rimligt skäl att avskriva ett tillsynsärende så gör de det.
 
  • Gilla
Mange O
  • Laddar…
Då är ärendet klart.
Fick snabbt bygglov med bara en ny fasadritning med kompletterande beskrivning. Inget tjafs om rivning av den gamla altanen.
Ingen byggherre behövs och inget byggnadstekniskt råd heller. Jag själv skall intyga att jag håller byggnadsteknisk standard via en enklare kontrollplan innan slutbesked ges. Stor eloge till min kommuns hantering av ärendet.
Nu vänta 4 veckor till tidsfristen för överklagade går ut, sedan sätts ”spaden i backen” om nu kälen tillåter.
Två grannar kan få klaga, vara den ena är svärmor.
Den andra blir utan öl på altanen om han gnäller. 😁
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.