Så länge det är samma öppningstryck och anslutningsgänga så funkar det.

Gammal rostig säkerhetsventil med avhoppad hatt, läckage och synliga skador, behöver ersättas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal rostad säkerhetsventil med avhoppad hatt på ett vitt bord.
Skapa konto
Gammal rostad säkerhetsventil med avhoppad hatt och synlig spik, ligger bredvid en myntformad etikett.
Skapa konto

Hej,

Lånar gammal tråd.
Jag har också en gammal säkerhetsventil som ser ut att ha gjort sitt. Noterade att den läckte lite när man inte använde den alls och hyfsat mkt vid användning. Själva hatten hade hoppat av och piggen ser ut att ha rostat igen,

Går det byta till vilken säkerhetsventil som helst med 1/2 dimension och 9 bar?
Ska utloppsröret vid sidan vara igenpluggad?
Ventilen satt i en gammal vvb i en friggebod så har bara krav på att det ska finnas i någon fysisk butik i närheten och funka.

Går hur bra som helst , bara gängorna stämmer och allt ser lika ut , samt 9 bar för vatten/VV och 1,5 -2 bar för värmesystem.

J jonaserik skrev:
Går hur bra som helst , bara gängorna stämmer och allt ser lika ut , samt 9 bar för vatten/VV och 1,5 -2 bar för värmesystem.
Tack för svar.
Om man köper med dimensionen 1/2 eller G15 borde det passa eller är något annat på gängorna som kan diffa?

V Vindens skrev:
Ska utloppsröret vid sidan vara igenpluggad?
NEJ man får inte plugga ,där skall dras ett rör till golvbrunnen

V Vindens skrev:
Tack för svar.
Om man köper med dimensionen 1/2 eller G15 borde det passa eller är något annat på gängorna som kan diffa?
Svar nej alla dessa har rörgänga och börjar på 1/2 eller 15 som det heter, ta med dig den gamla och jämför, det brukar vara en tätring monterad på dom , men då måste dom dras i botten och står då inte rätt med utfarten, så lite lin och pasta är inte fel, då det går att backa lite om det behövs eller dra så det tar emot lite och stanna på rätt ställe med utfarten

T tergo skrev:
NEJ man får inte plugga ,där skall dras ett rör till golvbrunnen
Inte jag som pluggat utan förmodligen tidigare ägare. Tänkte bara om det finns en baktanke med att plugga? Det förefaller inte rimligt iaf.

V Vindens skrev:
Inte jag som pluggat utan förmodligen tidigare ägare. Tänkte bara om det finns en baktanke med att plugga? Det förefaller inte rimligt iaf.
han pluggade kanske för att den läckte, ingen bra variant

J jonaserik skrev:
Svar nej alla dessa har rörgänga och börjar på 1/2 eller 15 som det heter, ta med dig den gamla och jämför, det brukar vara en tätring monterad på dom , men då måste dom dras i botten och står då inte rätt med utfarten, så lite lin och pasta är inte fel, då det går att backa lite om det behövs eller dra så det tar emot lite och stanna på rätt ställe med utfarten
J jonaserik skrev:
Tack för bra tips.
Inser att man är novis på detta.
Jag stängde inkommande vatten till vvb. Slog av strömmen och kopplade loss den gamla ventilen. Det kom lite varmt vatten men inte så farligt.
Antar att det är bara att skruva fast ny och sätta på vatten och strömmen eller är det något mer man behöver göra vid byte?

Rätt ordning på din tanke , ingen månresa att utveckla. Ladda med lin på ventilens gänga så är du säker på att det blir tätt. börja inifrån md lite tunt och sedan baklänges lite tjockare så det blir som en kona

• Gilla
Karl Söderström
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Rätt ordning på din tanke , ingen månresa att utveckla. Ladda med lin på ventilens gänga så är du säker på att det blir tätt. börja inifrån md lite tunt och sedan baklänges lite tjockare så det blir som en kona
säkerhetsventiler brukar ha inbyggd tätning

T tergo skrev:
säkerhetsventiler brukar ha inbyggd tätning
:)Jepp men sitter på utsidan längst in på gängan blir svårt att få tätt om utgången ska vara åt annat håll:(

Nymonterad säkerhetsventil på en varmvattenberedare med rörkopplingar och en droppskål.
Skapa konto

Jag lyckades hitta en likadan som jag monterade.
Det pyste lite från vvb när strömmen sattes på men slutade så fort jag öppnade vattnet.
Märkte inget droppande efter montering och då jag satte på varmvatten i någon minut men nu efteråt medans jag skriver detta började det komma vatten från utloppet. Antar att detta är normalt pga expansion? Hur mkt/länge ska det droppa?

Hur testar jag annars att säkerhetsventilens fungerar som den ska?
Jag provade vrida i ratten så det klickade och sedan vred jag tills det stängdes innan montering.
Ska man behöva vrida något mer under drift?

Det ska sitta ett rör eller slang på utloppet till ett avlopp, det ska vara draget så det inte kan bli en vattenkudde i, raka vägen ut bara. Det med att det droppar , helt normalt, Ett stort uttag av VV gör att VVB kallnar och fylls, när det blir varmare så ökar trycket och säken släpper ut lite.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.