Hej!
ska byta säkerhetsventil till min IVT 499 och letade runt på nätet efter en likadan som jag har. Hittade denna som har samma spec och beställde:
https://jsenergi.com/material-till-...MI882T34Lo5gIVS8-yCh3fXQ7HEAQYASABEgKNgPD_BwE
sedan la jag märke till att den jag har heter LK514. Kommer det att funka med den som jag beställt, eller måste det vara en med numret LK 514?
Tacksam för input!
ska byta säkerhetsventil till min IVT 499 och letade runt på nätet efter en likadan som jag har. Hittade denna som har samma spec och beställde:
https://jsenergi.com/material-till-...MI882T34Lo5gIVS8-yCh3fXQ7HEAQYASABEgKNgPD_BwE
sedan la jag märke till att den jag har heter LK514. Kommer det att funka med den som jag beställt, eller måste det vara en med numret LK 514?
Tacksam för input!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej,
Lånar gammal tråd.
Jag har också en gammal säkerhetsventil som ser ut att ha gjort sitt. Noterade att den läckte lite när man inte använde den alls och hyfsat mkt vid användning. Själva hatten hade hoppat av och piggen ser ut att ha rostat igen,
Går det byta till vilken säkerhetsventil som helst med 1/2 dimension och 9 bar?
Ska utloppsröret vid sidan vara igenpluggad?
Ventilen satt i en gammal vvb i en friggebod så har bara krav på att det ska finnas i någon fysisk butik i närheten och funka.
Svar nej alla dessa har rörgänga och börjar på 1/2 eller 15 som det heter, ta med dig den gamla och jämför, det brukar vara en tätring monterad på dom , men då måste dom dras i botten och står då inte rätt med utfarten, så lite lin och pasta är inte fel, då det går att backa lite om det behövs eller dra så det tar emot lite och stanna på rätt ställe med utfartenV Vindens skrev:
J jonaserik skrev:Svar nej alla dessa har rörgänga och börjar på 1/2 eller 15 som det heter, ta med dig den gamla och jämför, det brukar vara en tätring monterad på dom , men då måste dom dras i botten och står då inte rätt med utfarten, så lite lin och pasta är inte fel, då det går att backa lite om det behövs eller dra så det tar emot lite och stanna på rätt ställe med utfarten
Tack för bra tips.J jonaserik skrev:Svar nej alla dessa har rörgänga och börjar på 1/2 eller 15 som det heter, ta med dig den gamla och jämför, det brukar vara en tätring monterad på dom , men då måste dom dras i botten och står då inte rätt med utfarten, så lite lin och pasta är inte fel, då det går att backa lite om det behövs eller dra så det tar emot lite och stanna på rätt ställe med utfarten
Inser att man är novis på detta.
Jag stängde inkommande vatten till vvb. Slog av strömmen och kopplade loss den gamla ventilen. Det kom lite varmt vatten men inte så farligt.
Antar att det är bara att skruva fast ny och sätta på vatten och strömmen eller är det något mer man behöver göra vid byte?
Logga in
Skapa konto
Jag lyckades hitta en likadan som jag monterade.
Det pyste lite från vvb när strömmen sattes på men slutade så fort jag öppnade vattnet.
Märkte inget droppande efter montering och då jag satte på varmvatten i någon minut men nu efteråt medans jag skriver detta började det komma vatten från utloppet. Antar att detta är normalt pga expansion? Hur mkt/länge ska det droppa?
Hur testar jag annars att säkerhetsventilens fungerar som den ska?
Jag provade vrida i ratten så det klickade och sedan vred jag tills det stängdes innan montering.
Ska man behöva vrida något mer under drift?
Det ska sitta ett rör eller slang på utloppet till ett avlopp, det ska vara draget så det inte kan bli en vattenkudde i, raka vägen ut bara. Det med att det droppar , helt normalt, Ett stort uttag av VV gör att VVB kallnar och fylls, när det blir varmare så ökar trycket och säken släpper ut lite.