Byggahus.se

Blixtnedslag i robotgräsklippare

1. G
    Medlem Nivå 1
    Söndag 8 juli slog åskan ut en massa apparater i vårt område bl.a. vår robotgräsklippare. Reparationen har nu pågått i 7 veckor på inköpsstället.. Först var det kretskort o transformator, sedan fungerade det inte i alla fall. Hur lång tid ska man acceptera att dylik reparation får ta ? Det är en stor Husqvarna inköpt förra sommaren. Ska jag begära en helt ny?
    undrar Gerd L

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Sa inte verkstaden hur länge det skulle ta?
    Om där är ett stort inflöde av klippare som ska lagas pga åska så kan väl rep.tiden dra iväg, men det borde ju du blivit upplyst om.

Har du köpt klipparen där du nu ska reparera den? En del ÅF prioriterar kunder som har köpt klipparen hos dom.

En ny klipparen lär det inte bli.

3. H
    Medlem Nivå 5
    För att skydda robotgräsklipparen till nästa åskväder, borde man kanske bygga en Faraday´s bur som stall för den.

4. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Nu slår åskan oftast ner i slingan eller genom elnätet och når roboten genom laddstationen.
    Därför gör knappast någon Faradays bur någon större nytta.
    Däremot finns det åskskydd för slingan och som med andra elapparater kopplas även roboten elkontakt bort från elnätet under åskväder. Att även backa ut roboten från laddstationen minskar risken att få den skadad.
    https://www.hylte-lantman.com/askskydd-for-robotgrasklippare

• Laddar…
  5. H
    Medlem Nivå 5
    Det blir en tusing till, m a o. Vad kostade robotgräsklipparen? Nya grejer, nya kostnader. En grannes robotgräsklippare har stått stilla en längre tid och hans gamla bensinare har gjort comeback. Robotgräsklippare skalperar igelkottar och lockar till sig spark-glada älgar. Själv kör jag batteriklippare, Bosch Li-ion, som har tjänat länge och väl. Lite TLC och CRC så fortsätter manicken att gå sommar efter sommar.

6. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Ja, varför skaffar man sig en robotklippare, när det finns folk som har det som arbete och gärna kommer hem till villaägare och klipper gräset så ofta de vill. Eller rusar omkring själv med en gammal handjagare och både får motion och inga batterier alls...

• Laddar…
  7. H
    Medlem Nivå 5
    Att gå med en plastig, lätt batteri-klippare är som att gå en promenad och det behöver vi allihopa mer av, utom möjligen brevbärare. Det är t o m lättare än att gå ut med hunden, inga bajspåsar att ha i fickan och plocka upp efter och inget skällande och definitivt inga slagsmål med andra gräsklippare (det skulle vara roligt att se två vilsekomna robotgräsklippare slåss mot varandra i revirbråk i "robot mower wars"). Det är inte troligt att en älg anfaller en batteriklippare, men däremot har jag blivit sparkad av en älg i trädgården utan gräsklipparen. Vi låser in batterierna, eftersom själva klipparen inte är särskilt värdefull och kan stå i en olåst trädgårds-redskapsbod. Batterierna laddar sig på 30 minuter, vi har 3 st. Efter många år märks ingen försämring i batteri-kapaciteten heller.

Redigerat 19 jul 18:51
  8. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Poängen med mitt svar till dig, var att var och en gör precis som den vill. Nu handlar tråden om blixtnedslag i robotgräsklippare. Vill jag köpa och använda robotklippare så är det min ensak och jag behöver inte få kommentarer vad som skulle vara "bättre" för ekonomi, hälsa eller miljö så länge det inte finns något förbud att använda den.