Byggahus.se
Tjena, var köper man billigt eldosor, VP-rör etc? Man kan ju konstatera att prisskillnaden kan vara stor, min elkille skickade över lite mtrl i början av bygget och pris för ett VP rör på 25 kr är lite väl magstarkt när jag kan hitta det för 11 SEK. De skall väl också tjäna pengar antar jag men de verkar lägga på enormt på grossistpriserna.

Har ni några erfarenheter av bra ställen, runt Stockholm, via posten eller på nätet?

Hälsar IngvarW
 
Biltema, ÖoB.
 
Hallåhallåhallåå.....ni glömmer....

BYGGMAX!!!

Billiga på dosor, ledning och vprör:

VPrör 9:90 för 3metersrör
Apparatdosor 10:90/st
Kabel, FK, 100m. 119SEK.

 
http://www.knifab.com/ har också prislista på nätet.

Gjorde en liten jämförelse för att se hur mycket det skiljer mellan olika butiker (om uträkningarna stämmer).

16mm VP-rör
Elbutik.se: 2,49 SEK/m
Byggmax: 3,30 SEK/m
Clas Ohlson: 3,50 SEK/m (vid köp av fler än 10)
Knifab: 4,25 SEK/m
Biltema: ??

16mm rörböjar
Knifab: 5,62 SEK/st
Elbutik.se: 6,60 SEK/st
Biltema: 6,63 SEK/st
Byggmax: 8,32 SEK/st
Clas Ohlson: 9,93 SEK/st
 
Grundpriset för elinstallations material hos grossisterna är i regel ganska högt jämfört med firmor som Clas Ohlsson. Sedan har Elfirmorna kraftiga procentsatser på dessa priser. T.ex. 60-70 % på kabel.

Den oärliga elfirman ger dig fakturor med grundpriset, istället för det rabatterade priset med ett påslag med 15%, som känns mer vettigt.

 
Billigast blir att inventera bekantskapskretsen för att kunna handla själv på en grossist, t.ex. Malmbergs på söder Mälarstrand som kör med ett pris till alla kunder. För att handla där måste man vara från nån firma som har med el att göra.. Jag tror att dataföretag också funkar, för de har mycket nätverkskablar och dosor också.
Men det är billigt. Jättebilligt.
 
Jag har hört talas om elektrikerräkningar på 100 000 för installation i hus. Frågan är vad elektrikern baserar det priset på när allt material till huset kostar c:a 10 000...

 
Ett fasadmätarskåp verkar kosta multum, likadant med själva säkringsskåp med alla DIN skenor och allt vad det nu heter... Fast på Biltema är allt billigt hälsar Iw
 
joen skrev:
Bauhause i Tyskland får man säkringsskåp med ABB snabbsäkringar billigare än vad elfirmorna får ge med sin rabatt
Måste man åka dit för att handla, eller går det att lösa online?
 
Man måste tyvärr åka dit. Man kan även få komplett elmatrial sats för hus. Med kablage, tele, säkringsskåp ja vad man behöver för ca 18000kr.

M.V.H

Jörgen
 
;)
 
Nyfiken, vad är "billigt"?

Har själv möjlighet att kunna köpa via kompis direkt från Elektroskandia, priserna blir ca:

VP 16 rör 1,70 kr / m
FK kabel 1 kr / m
Skarvmuff 16 1,60 kr / st

 
Är kund på malmbergs sedan ett tag, men på deras internetbutik finner jag inte mycket av värde... Är det inte komplett sortiment eller har jag missat något? Verkar ju mest vara skarvsladdar, timers, elbjörn, byggbodar(!) och betongblandare(!!!).
 
Mina priser är ink moms och hemkörning så det är ju rätt OK, men det där var ju ännu bättre.

Ska kanske be lysmasken att undersöka saken. Tack för infon :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.