Har efter MYCKET lång tid äntligen fastnat för en lösning. Har ni några förslag till ändringar?
 
  • kk4_003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild till
 
  • kk3_003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har strulat lite sen jag laddade hem "nya IKEA", men alla vitvaror ska vara vita, det ska vara inbyggd "dö utrymme" bredvid kyl/frys för att slippa hörnskåp och jalussi skåpet ska byggas in där för att kunna utnytja en del av utrymmet. Hoppas ni förstår hur jag menar! :)
 
Jag har ett par förslag:

1. väggskåpen som är mot hörnet där jalusiskåpet står skulle jag ha haft vitrin till vänster och vanlig lucka till höger, det känns som att man vill ha saker som man använder oftare i det vänstra skåpet och sedan så får man nog mera "överblick" om man vänder dom.

2. Ännu bättre skulle det nog bli om man tog bort dom två skåpen vid jalusin och hade två eller tre öppna hyllor där, nu ser det lite lustigt ut med ett tomt hörn.

3. Jag skulle inte ha haft spisen mitt på bardisken, i alla fall inte om man ska kunna sitta där, dels för att man får en fläktkåpa i pannan och dels för att man inte vill sitta mitt i oset. Man kanske kan ha spisen vid sidan om mot väggen bredvid högskåpet istället?

Det var väl den kritiken jag kunde komma på för tillfället :)
 
OK, roligt med feedback! :) Tänkte alltså bygga en vägg bredvid kyl/frys och är rädd att öppna hyllor inte passar mig :-/ Skulle nog bara vara röriga. Bättre att vara realistisk ;D Vi kan flytta VA odyl hur vi vill, detta är nuvarande tv-rummet som ska byta plats med kök. Vi vill gärna ha ett barhäng men inte den höga modellen. Håller med om fläkt och spis, men fläkt kåpan är inköpt frihängande vit i äldre modell. Fast den går väl alltid att sälja på blocket! Ser detta bättre ut?
 
  • kk6.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och så här
 
  • kk5_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, jag hängde inte med på att du skulle bygga igen hörnet, i så fall funkar det ju bättre.

Ja, det ser absolut bättre ut med spisen på sidan om och det blir nog betydligt trevligare att sitta där också... Sälj den frihängande! :)
 
Vill bara kommentera lite kring avstånden mellan ho-vägg alternativt ho-bänkavslut. Om ni har en träskiva måste ni ha minst 15 cm från utsågning till bänkskivans slut, och 10 cm om ni har laminatskiva. Detta för att kantbiten inte skall bli för tunn för att hålla uppe diskhon/hällen. Om kökskonsultenterna inte redan har påpekat det på IKEA kommer de att göra det :) Du får använda dig av passbit, alternativ ändra om lite i ordningen så att diskhon och/eller hällen inte kommer ytterst!
 
Om ni har en träskiva måste ni ha minst 15 cm från utsågning till bänkskivans slut, och 10 cm om ni har laminatskiva. Detta för att kantbiten inte skall bli för tunn för att hålla uppe diskhon/hällen.

Tack, detta hade jag inte en aning om, har nu lagt till 10cm bredvid lilla hon.

ska köket gå i lite lantlig stil, eller vad är tanken?

Japp, lite den känslan. Går väl inte " all the way" men visst är det lite den romantiska lant känslan jag vill ha. Vi ska Kärhs ek golv och troligen någon "snygg" ek laminat skiva. Är aldeles för lat för att ha massivt trä! Har inte bestämt kakel ännu.
 
;D Jag ska försöka!
 
Zneckan skrev:
Om ni har en träskiva måste ni ha minst 15 cm från utsågning till bänkskivans slut, och 10 cm om ni har laminatskiva. Detta för att kantbiten inte skall bli för tunn för att hålla uppe diskhon/hällen.

Tack, detta hade jag inte en aning om, har nu lagt till 10cm bredvid lilla hon.
Uhm. Vågar påstå att det är tvärt om då trä är bra mycket starkare än spån.
Annars är 10cm ändå skapligt överdrivet; tänk på att den kanten ändå lutar direkt mot skåpsstommen samt att diskhon gärna ska vara fastsatt med silikon viket gör att de tar ut varnadra så att säga.

Dessutom, om det är 10cm i framkant med en 55cm djup ho så blir det inga 10cm kvar i bakkant inte.

När vi sågar ut för hoar på jobbet kör vi som standard 5cm för trä och 6cm för spån.
 
Illunion skrev:
Uhm. Vågar påstå att det är tvärt om då trä är bra mycket starkare än spån.
Annars är 10cm ändå skapligt överdrivet; tänk på att den kanten ändå lutar direkt mot skåpsstommen samt att diskhon gärna ska vara fastsatt med silikon viket gör att de tar ut varnadra så att säga.

Dessutom, om det är 10cm i framkant med en 55cm djup ho så blir det inga 10cm kvar i bakkant inte.

När vi sågar ut för hoar på jobbet kör vi som standard 5cm för trä och 6cm för spån.
Nej det har du rätt i! Vilken tur att detta forum finns! Så mycket det är att tänka på!!
 
Men om man har stavlimmat vilket man ofta har så gör det inte lika mycket att det är smalt i fram/bakkant då trät går i rätt riktning där. Vid sidan ligger ju ribborna från diskbänken ut mot kanten vilket innebär att det kan spricka...
 
gunne skrev:
Men om man har stavlimmat vilket man ofta har så gör det inte lika mycket att det är smalt i fram/bakkant då trät går i rätt riktning där. Vid sidan ligger ju ribborna från diskbänken ut mot kanten vilket innebär att det kan spricka...
Väldigt rätt! När man börjar närma sig skivans kortsida så ska man nog absolut hålla sig över 10-15cm!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.