55 330 läst ·
16 svar
55k läst
16 svar
bästa behandling för bord ute med skiva i Teak?
Sida 1 av 2
Vi har köpt nya utemöbler där bordsskiva och armstöd är i teak.
i butiken sades det att vi inte behövde behandla bordet med något men
det blir märke efter allt som spills.
JAg har cupronols teakolja hemma och osmos hårdvaxolja sidenmatt.
vilken av de här är bäst att behandla med eller bör jag välja en annan produkt?
i butiken sades det att vi inte behövde behandla bordet med något men
det blir märke efter allt som spills.
JAg har cupronols teakolja hemma och osmos hårdvaxolja sidenmatt.
vilken av de här är bäst att behandla med eller bör jag välja en annan produkt?
Teakoljan kommer fungera bra, hårdvaxoljan är inte för utomhusbruk. Följ bara instruktionerna:
http://www.cuprinol.se/wp-content/uploads/wpsc/downloadables/Cu_Teakolja_tds_se.pdf
Gör 2-4 behandlingar så bygger du upp ett lager som bör skydda bättre mot fläckar.
Om du inte vill att teaken skall bli silvergrå så får du göra 1-3 behandlingar per år (säsong) beroende på om möblerna står skyddat under tak eller ej.
http://www.cuprinol.se/wp-content/uploads/wpsc/downloadables/Cu_Teakolja_tds_se.pdf
Gör 2-4 behandlingar så bygger du upp ett lager som bör skydda bättre mot fläckar.
Om du inte vill att teaken skall bli silvergrå så får du göra 1-3 behandlingar per år (säsong) beroende på om möblerna står skyddat under tak eller ej.
Jag vill ha mina silvergråa så mina står ute året om obehandlade....
Ringarna kan du slipa bort med lite fint sandpapper innan du oljar. Dock måste man alltid vara försiktig med oljad teak. Vill du slippa bry dig så går det alltid att lacka med båtlack/fernissa. Denna är bra till teak:AnneFi skrev:
http://www.erlandsonsbrygga.se/Hems...issa_Ovrig/EPIFANES_TEAK_FERNISSA_1L?id=22096
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Vaxduk tycker jag du ska hålla dig ifrån, personligen tycker jag det är en hädelse att täcka över teak 
I valet mellan dina produkter skulle jag också valt oljan snarare än vaxet, och har du det hemma skulle jag tagit dem. Själv är jag barnsligt förtjust i timberex produkter, idag har jag själv oljat vårt teakbord med deras exterior finishing oil, lika bra som tidigare år.
Sen är det ju ett val, jag vill inte ha den silvergrå färgen som blir utan behandling, men det vill ju vissa, och teak håller väldigt länge även så...
/U
I valet mellan dina produkter skulle jag också valt oljan snarare än vaxet, och har du det hemma skulle jag tagit dem. Själv är jag barnsligt förtjust i timberex produkter, idag har jag själv oljat vårt teakbord med deras exterior finishing oil, lika bra som tidigare år.
Sen är det ju ett val, jag vill inte ha den silvergrå färgen som blir utan behandling, men det vill ju vissa, och teak håller väldigt länge även så...
/U
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Olja inte med så kallad Teak olja!!! (hoppas det inte är försent)
Det flesta så kallade teak oljor är rena skräpet. Vad som kommer att hända är att smutspartiklar i luften fastnar i den oljade ytan, och med tiden blir teaken svart (antagligen inte det du önskade när du köpte teak)
Jag anser att teak ska lämnas obehandlad men om du vill behandla den kan jag rekommendera teakdäcks oljor tex. golden teak, även Owatrol har en däck olja som är ok. Annars hade jag tvättat den med såpa lite lätt varje vår, såpan är något "återfuktande" och verkar inte uttorkade på träet samt att den då återfår sin vackra guldbruna lyster. Vax skulle kunna vara ett alternativ men jag kan för lite om det för att uttala mig
Det flesta så kallade teak oljor är rena skräpet. Vad som kommer att hända är att smutspartiklar i luften fastnar i den oljade ytan, och med tiden blir teaken svart (antagligen inte det du önskade när du köpte teak)
Jag anser att teak ska lämnas obehandlad men om du vill behandla den kan jag rekommendera teakdäcks oljor tex. golden teak, även Owatrol har en däck olja som är ok. Annars hade jag tvättat den med såpa lite lätt varje vår, såpan är något "återfuktande" och verkar inte uttorkade på träet samt att den då återfår sin vackra guldbruna lyster. Vax skulle kunna vara ett alternativ men jag kan för lite om det för att uttala mig
Oljat våra teakmöbler med teakolja varje år i fem år och efter varje sommar är de silvergrå igen. Klart att smuts på en oljig yta fastnar, inte använda för mycket olja...Thomas_snickare skrev:Olja inte med så kallad Teak olja!!! (hoppas det inte är försent)
Det flesta så kallade teak oljor är rena skräpet. Vad som kommer att hända är att smutspartiklar i luften fastnar i den oljade ytan, och med tiden blir teaken svart (antagligen inte det du önskade när du köpte teak)
Jag anser att teak ska lämnas obehandlad men om du vill behandla den kan jag rekommendera teakdäcks oljor tex. golden teak, även Owatrol har en däck olja som är ok. Annars hade jag tvättat den med såpa lite lätt varje vår, såpan är något "återfuktande" och verkar inte uttorkade på träet samt att den då återfår sin vackra guldbruna lyster. Vax skulle kunna vara ett alternativ men jag kan för lite om det för att uttala mig
Men du kanske menar olja med pigment?
Använd inte hårdvaxolja om bordet skall stå utomhus! Använd hellre Osmo/Timberex utomhusprodukter för teak så slipper du problem:TrollMann skrev:
http://www.welinoco.com/osmo-007-teakolja-p-116-c-453.aspx
http://www.welinoco.com/ytbehandling-utomhus/timberex-timberguard-teak-c-471-1.aspx?pagesize=1000
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Det är helt beroende på två saker:Tiger79 skrev:
1. kvaliteten på oljan, det flesta oljor som sälj är av mycket låg kvalitet och innehåller en stor del lacknafta som verkar uttorkade på trä.
2. Var du bor, eller snarare hur mycket smuts och partiklar som finns i luften där du bor - tex nära tungt trafikerade vägar.
Min erfarenhet är att om man har en del partiklar i luften blir utemöblerna svarta med tiden, detta gäller givetvis även obehandlade, men med olja bind smutsen i träet och blir svårare att tvätta rent. Samtidigt är ju olja bra för att undvika uttorkning av trät, men då ska det vara olja av god kvalitet, vilket kräver att man letar lite.