Byggahus.se
Hej!

Verkar inte vara ensam om detta...Jag behöver bolla ideer:

Imorse kom inget varmvatten i köksblandaren, kallvatten är inga problem, men varmvattnet är borta.
Ingen har alltså spolat i rören på hela natten, så det verkar jättekonstigt att varmvattnet skulle vara den som har en ispropp.

PEX-rören går inne i huset från varmvattenberedaren till under ett köksskåp, där de försvinner ned i trossbotten och kommer upp 1,5 meter senare under diskbänken. Allt annat varmvatten i huset funkar, det är bara detta som lade av i natt.

Har petat ned en avloppsrensare och kommer in cirka 75 cm från ena hållet och kanske 50 cm från andra hållet. Vet inte om de fastnar i någon krök (som inte bör finnas på ett rör utan skarvar).

Vad skall jag testa? Från krypgrunden ser man inte rören.

/ama
 
Rent generellt fryser kallt varmvatten före vanligt kallvatten. Därför har du med god sannolikhet en ispropp i ditt stackars rör.

Du kan läsa lite mer här på några andra trådar om metoder för att tina bort isproppen.
 
magnu skrev:
Rent generellt fryser kallt varmvatten före vanligt kallvatten..
Det där skulle jag vilja ha en fysikalisk/kemisk förklaring på. Vad i varmvattenberedaren avsätts eller avges för att ändra vattnets fryspunkt?

Protte
 
Prototypen.

Det jag har fått höra är att vatten som har värmts upp innehåller mindre syre och därmed ska det ha lättare för att frysa.
Hurvida detta är sant eller ej har jag ingen aning om men det låter ju ändå inte helt galet.
 
God morgon!

Om vi nu bortser från fysikaliska detaljer så har jag en blöt lösning för den intresserade. Idén dök upp klockan 03:30 inatt:

Köp 4 meter mjuk silikonslang, typ akvarieslang, kostar runt 6 kr/m.
Köp en injektionsspruta för kött (jag använde en amerikansk turkey baster med gummituta).
Kör ned den tunna slangen i det frysta röret så långt det går, Spruta in vatten med sprutan, sug ut, spruta in, sug ut.
Se hela tiden till att köra in varmt vatten, låt det verka en stund och sug ut allt igen.
Du märker att det sista som kommer ut är smältvatten. Man vill hela tiden ha varmt vatten mot isytan längst in, men kanske inte kokande utan runt 60 grader.

Det går snabbare om man gojsar runt vattnet genom att (med munnen) växelvis suga och blåsa i silikonslangen.
Man vill få rörelse på vattnet i röret, proppen tinar snabbare då (för den som är bevandrad i värmeöverföring så handlar det om att kombinera värmeledning med konvektion).

OBS! När proppen väl släpper, så går det FORT! Första 40 cm tog en timme att gojsa bort, sista 5 cm släppte på fem röda sekunder.

Torka upp översvämningen på köksgolvet, svär över kylan, hustillverkarens uppenbara fusk med isolering, hoppas på vanlig, normal Göteborgsvinter istället för arktisk kyla. fundera på hur man bygger bort problemet. Ät frukost. Svär lite till.

/ama
 
mulpac skrev:
Det står lite kortfattat om fenomenet här
[länk]
Jag tycker att en rätt hyfsad utredning av effekter som bidrar/kan bidra till fenomenet görs här
[länk]


Mycket av det som står i den senare artikeln påminner om kosmisk energi och evighetsmaskiner, det är svårt att upprepa testerna för andra än de redan "frälsta".
Mpemba stoppade in sin varma blandning i frysen medan hans kamrater väntade till dess blandningen hade rumstemperatur, vem hade glassen färdig först?

Om Mpemba låg lite efter sina kompisar som redan hade kylt sin blandning till rums temp så alla ställde in glassblandningen samtidigt vem har då glass först?

Om vi återgår till vår svenska (varga)vinter: Vatten kommer in genom samma rör hälften tar vägen genom varmvattenberedaren och sedan ut i var sitt rör som kyls till rumstemperatur (då kranarna är stängda). Sedan kommer Kung Bore och och kyler lite på rören, varför ska då det uppvärmda (och nedkylda) vattnet frysa vid en högre temperatur.

Om någon sagt att salthalten hade ändrats eller ombildats under uppvärmningen så skulle jag kunna tro det.

Protte
 
Jag har hört många historier om att varmvattnet fryser först men nån "antiperistasis" " som definierades som "den förmenta ökningen i intensitet av en egenskap som resultat av att den omges av sin motsatta egenskap"" tror jag inte ett jota på, klar lysmaskvarning.
Däremot kan jag tänka mig att uppvärmningen av vattnet gör att lösta gaser försvinner och att vattnet därför fryser vid en något högre temperatur.
Eller är det så att varmvatten ibland har klenare rör för att man inte ska behöva spola så länge för att få varmt vatten, det blir fortare kärnis i smalare rör.
Här fryser kallvattnet på muggen först, det röret ligger närmast väggen.
 
Fotografen skrev:
Jag har hört många historier om att varmvattnet fryser först men nån "antiperistasis" " som definierades som "den förmenta ökningen i intensitet av en egenskap som resultat av att den omges av sin motsatta egenskap"" tror jag inte ett jota på, klar lysmaskvarning.
Däremot kan jag tänka mig att uppvärmningen av vattnet gör att lösta gaser försvinner och att vattnet därför fryser vid en något högre temperatur.
Eller är det så att varmvatten ibland har klenare rör för att man inte ska behöva spola så länge för att få varmt vatten, det blir fortare kärnis i smalare rör.
Här fryser kallvattnet på muggen först, det röret ligger närmast väggen.
Förklaringen kan ju helt enkelt vara att varmvattenröret ligger närmare väggen, eller att isoleringen brister på nåt annat sätt. Ett varmvattenrör kyls av till omgivningens temperatur på några timmar, så risken att ett varmvattenrör som bara används då och då fryser borde vara nästan lika stor som att ett kallvattenrör fryser.

Effekten av lösta gaser kan jag inte säga nåt om, men jag har hört sägas att om man vill ha riktigt klar is (till linser och annat) ska man använda vatten som först fått koka upp. Då slipper man de luftbubblor som annars uppstår.
 
prototypen skrev:
Mycket av det som står i den senare artikeln påminner om kosmisk energi och evighetsmaskiner, det är svårt att upprepa testerna för andra än de redan "frälsta".
Tycker inte direkt att kosmisk energi och evighetsmaskiner påminner så mycket om ångbildning, lösta gaser, konvektion, förbättrad värmeledning och underkylning. Det finns helt enkelt saker som gör att uppvärmt vatten under vissa förutsättningar kan frysa snabbare än vatten som håller lägre temperatur när försöket börjar. Däremot håller jag helt med dig om att effekterna är marginella när det gäller vattenrör. Ett vattenrör som utsätts för lägre temperaturer än några plusgrader är felaktigt placerat oavsett om det är avsett för kallvatten eller tappvarmvatten. Innehåller röret någorlunda rent vatten fryser det förr eller senare om temperaturen går under 0 (åtminstone i konventionella system, finns ju t.ex. vvc och elvärmda rör), och de flesta sover väl, är på jobbet eller reser bort ibland, så det kan handla om flera dygn innan det strömmar vatten i röret igen.
 
Redigerat:
Av två parallella vattenledningar är det alltid varmvattnet som fryser först, alltid, om de är utsatta för samma kyla och drag... Varför, ja det bara e´så....
Sen om rördragningen är gjord enligt säkervatten kan det ej frysa, för man får ej dra vatten i oisolerade krypgrunder eller vind, inte heller i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag. Trådlöst????
 
stiges skrev:
Av två parallella vattenledningar är det alltid varmvattnet som fryser först, alltid, om de är utsatta för samma kyla och drag... Varför, ja det bara e´så....
QUOTE]

Mina frusna rör håller olika dim. KV 15mm VV 12mm, kan kanske ha med det att göra i kombination med tidigare inlägg om uppvärmt vattens fryspunkt.

Såg en rolig grej, kasta upp en mugg med kokande vatten ute nu när det är så kallt så kommer det ner i form av snö, funkar dock inte med kallt vatten.
 
79:an skrev:
stiges skrev:
Av två parallella vattenledningar är det alltid varmvattnet som fryser först, alltid, om de är utsatta för samma kyla och drag... Varför, ja det bara e´så....
QUOTE]

Mina frusna rör håller olika dim. KV 15mm VV 12mm, kan kanske ha med det att göra i kombination med tidigare inlägg om uppvärmt vattens fryspunkt.
Det kan vara en förklaring. Sen använder vi normalt mer kallvatten än varmvatten. Om nån går upp på natten för att gå på toa går det några liter kallvatten för spolning. Betydligt mindre mängd vatten går till att tvätta händerna, och många kranar är konstruerade så att de bara ger kallvatten om man lyfter spaken i mittläge. Det kan förklara varför det är vanligt med frusna varmvattenledningar.
 
Hej
Satt själv o försökte tina upp min frusna slang häromdagen. Jag gjorde som så att jag tog loss ingående rör från kulventilen där vattnet kommer in, därefter så använde jag flexslang (som man drar kabel i) och förde denna ner till där proppen satt. Satt sedan med ett gasolkök o kokade vatten som jag sedan hälde i flexslangen med hjälp av en tratt på slangen. Väntade sedan ca:5min tills nästa vattenkok var klart innan jag blåste ur vattnet med hjälp av tryckluft. Tejpade blåsmunstycket med eltejp för att få det att passa bra i flexslangen. Vattnet kommer då ut runt flexslangen, men blåste försiktigt för det blev ett jäkla tryck som nästan fick flexslangen att följa med ut!! Sedan var det bara att börja om med att fylla på vatten.....tog en br stund, tur det var helg:)
 
stiges skrev:
Av två parallella vattenledningar är det alltid varmvattnet som fryser först, alltid, om de är utsatta för samma kyla och drag... Varför, ja det bara e´så....
Sen om rördragningen är gjord enligt säkervatten kan det ej frysa, för man får ej dra vatten i oisolerade krypgrunder eller vind, inte heller i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag. Trådlöst????
Nja, Om jag kommer ihåg rätt kallas det för Mbele-effekten. Men det behöver inte alltid vara varmvattnet som fryser först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.