Byggahus.se
Jag brukar inte sitta på teknikforumet så värst jättemycket, så om detta ämne redan avhandlats en gång så får ni förlåta mig. (Hatar sökfunktionen, har nästan aldrig hittat det jag sökt)

I alla fall så har jag tankarna på att köpa min första platt-TV. En LCD, (40" eller dyl.) hade jag tänkt mig för att de sägs vara lämpligare om man ska koppla in datorn.
Jag har ingen erfarenhet av platt-TVapparater mer än att sett dem hos någon kompis och i affären ungefär...

För att gå direkt till frågeställningarna:

1. Eftersom att jag inte har erfarenhet nog att se värst mycket skillnad , skulle jag bli nöjd med vilken ny platt-TV som helst?

2. En TV för ungefär 5-6-7 000 kr, är det något att ha?

3. När det gäller TV-apparater är märket väldigt viktigt då? Limited Label, är det ungefär som Denver? Skit.

Tack på förhand!

//Patrik
 
Prisjakt är en bra sida.. Där sätter du filter för att få fram det du söker. oftast kan man säga att en tv för 5-7000 kr har något år på nacken. Vilket ifs inte är någon nackdel eftersom det då oftast finns många omdömmen.
Jag hade sattsat på kända märken eftersom LL, Denver, Andersson mm är lågprismärken där du aldrig kan veta vad för panel som har används. Är den årets modell eller något gamal restparti.
Vidare så kan du sätta filter på vilka anslutningar du behöver. Har du ingen HDMI-utgång på din dator så bör tvn ha en VGA ingång osv.
Om du skulle bli nöjd med vilken tv? Nja de kan man nog inte påstå, visst har du ingen referens så kanske. Men vad du än gör, ställ inte en LED-tv brevid en LCD-tv :) Då är risken stor att det blir dyyyyrt hehe
 
Vad har du för TV idag och är det analog / digital TV som gäller? Blueray?

Anledningen till min fråga är att sitter du med en 28" CRT med analog kabeltv är antagligen skillnaden i olika platt TV mycket mindre än det (negativa) du kommer märka när du skalar upp till 40".

Trots allt var de maskiner som säljs runt de priser du nämner säker "Outstanding", "Vår nya referens", "Best buy", etc för ett par år sedan ...
 
Redigerat:
frohike skrev:
Men vad du än gör, ställ inte en LED-tv brevid en LCD-tv :) Då är risken stor att det blir dyyyyrt hehe
så sant, så sant. :D
 
När det gäller dessa lågprismärken så kan det vara värt att kolla vad mna har för vilkor på sina kredit/köpkort. Vissa har försäkringar motsvarande de som tvhandlarna vill pracka på en och till dessa billighetsmodeller kan det ju vara bra om kvaliten är "skiftande"
 
Okej.
I dagsläget så har jag ingen TV alls, fast TV:n jag är van med är mor och fars 28" CRT med Viasat. När jag köper så kommer den kopplas in till Comhem Kabel-TV.

Prisjakt ska jag kolla in!

//Patrik
 
Full HD och sånt, behöver man det? (Kanske om något år när man blivit världsvan och kräsen gällande TV-apparater. :p)
HD-ready borde väl räcka...

//Patrik
 
C
Saken är den att HD-ready kan betyda vad som helst. HD-sändningar sänds mig veterligen i Full-HD, och standard-TV sänds i PAL i Sverige, medan typ inget sänds i HD-ready. "Nä, vi sänder våra program i en mellanstandard som vi hittade på för att sälja mer TV-apparater i en övergångsperiod.."

Dessutom börjar Full-HD-apparater komma ner i priser nära HD-ready.

MEN: Bilden blir aldrig bättre än källan. Tänkte du dig HD-abbonnemang hos comhem kan det vara skoj med en Full-HD-tv.
 
Patrik_Hed skrev:
Full HD och sånt, behöver man det? (Kanske om något år när man blivit världsvan och kräsen gällande TV-apparater. :p)
HD-ready borde väl räcka...

//Patrik
Som jag förstått så är skillnaden på en hd ready och en full hd tv den att en hd ready behöver en extra mottagare för att ta emot hd sändningar medans vanliga sändningar går bra rätt in i tvn om den har inbyggd kortläsare.
En full hd har det helt inbyggt.
 
raveper skrev:
Som jag förstått så är skillnaden på en hd ready och en full hd tv den att en hd ready behöver en extra mottagare för att ta emot hd sändningar medans vanliga sändningar går bra rätt in i tvn om den har inbyggd kortläsare.
En full hd har det helt inbyggt.
Näe nu blev det fel.

Det vi kallar för fullhd tv är en tv som har en panel med en upplösning på 1080x1920. En hdready tv kan var lite vadsomhelst sett till upplösningen, tex 13xx x vad det nu är eller 1024x768.

Dessa benämningar säger i vilketfall som helst ingenting om vilka mottagare som är inbyggda i TVn.
 
"HD Ready" betyder bara att TV:n inte protesterar om man kör in en HD-signal i den. Man kan använda TV:n, men precis som MathiasS säger så finns det ingen garanti för att det blir bättre bild.

/Hasse

EDIT:
Om du inte ska använda en separat ljudanläggning, försök hitta en TV med framåtriktade diskanthögtalare. De flesta har inte det, och man måste då använda högre ljudstyrka för att höra vad som sägs på TV.
 
Redigerat:
I Europa sänds inga program i full HD d.v.s 1080p. "Bara" 720p (720 linjer) eller 1080i (1080 linjer flätat). Dessutom får jag intrycket att det fortfarande är en del uppskalat material som får HD stämpel.

En HD ready TV skall åtminstone ha 720 pixlar i y-led, men kan ha vad som helst nästan i x-led. En "riktig" HD-ready panel borde vara 1280 x 720, men 1024 x 768 är väldigt vanligt, speciellt på plasmor. För att erhålla 16:9 med den senare är pixlarna lite mer avlånga än vanligt.

Hade jag varit van vid 28" CRT och skall ha comhem (analog?) så hade jag varit fullt nöjd med en 40" för 7000.

HD ready eller full HD, beror väldigt mycket på avståndet till soffan. Dessutom ännu mer om du är ute efter akademiskt perfekt bild, eller om mer är efter filmen som sådan.
 
I detta fall, när en dator ska kopplas till TVn, så ska man hålla sig borta från paneler med upplösningen 1024x768. Pixlarna på denna är inte fyrkantiga så datorbilden blir aldrig helt rätt. Ska man bara titta på film är det dock inte ett problem - tvärtom så är Panasonics apparater med denna upplösning mycket prisvärda och med riktigt bra bild till ett lågt pris.
 
C
TLovskog skrev:
Hade jag varit van vid 28" CRT och skall ha comhem (analog?) så hade jag varit fullt nöjd med en 40" för 7000.
Grejen är att man kan få en BRA märkes-LCD, typ Samsung, som ska vara rätt bra, med Full-HD idag för 7-8000 kronor.
 
MathiasS skrev:
Näe nu blev det fel.

Det vi kallar för fullhd tv är en tv som har en panel med en upplösning på 1080x1920. En hdready tv kan var lite vadsomhelst sett till upplösningen, tex 13xx x vad det nu är eller 1024x768.

Dessa benämningar säger i vilketfall som helst ingenting om vilka mottagare som är inbyggda i TVn.
Lite rätt hade jag iaf va?

Saxat från Wikipedia:

Observera att HD Ready-logotypen endast garanterar att bildvisaren kan ta emot HDTV-signaler. Det innebär inte att den nödvändigtvis kan ta emot HDTV-sändningar. HDTV-sändningar måste först packas upp av en HDTV-mottagare. En HDTV-mottagare kan antingen vara en extern enhet (t.ex. en HDTV-kapabel "digitalbox") eller en intern enhet som är inbyggd i bildvisaren. HDTV-mottagaren kan sedan överföra HDTV-signaler till en HD Ready-märkt bildvisare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.