Byggahus.se
Vi har jättevarmt på övervåningen där vi har radiatorer. Det gäller alla rum vilket innebär att justering av rumstermostaterna känns onödigt om det går att sänka "hela" värmekurvan för alla radiatorer. Dock har vi svalt på bottenvåningen där vi har golvvärme.

Jag är fullkomlig novis på såna här system men kan konstatera att vi verkar ha två ställen att ställa in "kurvor" på. En sitter på IVTn (490) och den andra sitter vid "centralen" för golvvärmen.

Kan jag justera ner värmen till radiatorerna utan att förstöra vår väl fungerande golvvärme eller påverkar en ändring av värmekurvan på IVTn även golvvärmen?
 
om du bara sänker på IVTn så påverkar du också golvvärmen. du kan kanske kompenseras detta på den andra centralen.
 
Jag gissar att du kan sänka värmekurvan på värmepumpen. golv värmen har säkert termostater & kräver ju lägre tempratur, så det borde inte påverkas
 
Ja, vi har termostater i varje rum där vi har golvväme.
 
vet du vad/hur du gör så kan du ju testa lite.... gör ganska små ändringar och tänk på att "utvärdera" under ganska lång tid innan du justerar mer.
 
Ja, men det är just det som är problemet - jag vet inte vad/hur jag kan/bör göra...
 
Du har alltså en värmeanläggning som automatiskt ställer in utgående effekt till förbrukarna (golvvärme + radiatorer). Dessutom har husleverantören beslutat att installera automatik till alla rum. Det tråkiga med detta är följande:
- Du har fått betala några tusenlappar extra för varje rum (automatik är inte gratis)
- De båda systemen jobbar "mot" varandra.
Enklast hade varit att låta anläggningen styra effekten ut till huset och varje golvslinga justeras in manuellt en enda gång.
I ditt fall kan du komma tillrätta med problemet genom följande.
Öppna helt på golvvärmen nere.
Stäng ventilerna uppe (du behöver inte stänga helt, men sätt dem ganska kallt).
Undersök vilken kurva som är rätt på pannan. Ställ in pannan på den kurvan.
Nu bör du har rätt temp nere, börja då att testa in värmen uppe.
 
Vi har ett hus med liknande upplägg.

IVT HT Plus 6 Värmepump med golvvärme på nedervåningen och radiatorer på ovanvåningen.
Golvvärmen har en rumstermostat för respektive slinga (vi har en slinga för varje rum).

Det har tagit några veckor men nu har jag lärt mig hur det fungerar bäst.
Tipset ovan, fullt på golvvärmen och strypta radiatorer fungerar inte hos oss. Vi har problem att få upp tempen uppe och gör jag som förslaget säger kommer jag ha 26 grader nere och 22 grader uppe (22 är det lägsta jag vill ha).

Min lösning:
Rumstermostaterna styr respektive slinga, eftersom golvvärmen ändå har reglering som stryper ner den till max 32 grader så påverkar inte kurvan på värmepumpen värmen nere. Detta eftersom jag alltid behöver över 32 grader uppe för att få en schysst temperatur.

Radiatorerna har jag på max och låter alltså värmepumpens kurva styra temperaturen uppe.

Funkar klockrent!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.