Byggahus.se
Någon som har bra argument för vilken höjd man skall placera en platt-TV på en vägg?
Något man kan tänka på?
 
Placera som en TV, inte en tavla...

En tredjedel av bilden bör ligga under siktlinjen, två tredjedelar över. Högre kan funka om det är längre fram till TV:n.
 
Jag känner en som ville kunna ha fötterna på soffbordet, travade på varandra på höjden. Därefter ville han kunna se TVn utan fötter i bilden. Således hamnade tvn ungefär 40cm från taket.

Nu sitter den i ögonhöjd istället, ungefär där vi andra brukar montera TVn..... :)

Jag gillar inte att titta uppåt efter TVn så jag monterar lågt.
 
Här får man jämka lite. I vårt fall ville jag höja och Marléne sänka. Men tänk på att barnen ofta sitter på golvet och spelar tevespel, då är det skönt om teven inte sitter för högt. Tänk också på att ev. sladdar syns mer om teven sitter högre. Sätter du teven högt så blir det lättare för grannar och förbipasserande och se vad du tittar på. :)
 
I brösthöjd när du står upp brukar bli bäst tycker jag. angående sladdar som syns så gömmer man dem i väggen.
 
Vill påstå att det beror på avståndet till tv:n. Vi har ca 4 meter och har en 42:a. Tv:n sitter ca 90 cm över golvet (nederkant på tv). Öppnade väggen bakom och förstärkte med reglar på avstånden 105 - 155 cm över golv. Där satte jag sedan väggfästet.
 
Vi har problem med risisg bild på vår 23" Samsung när den står med underkant 110 cm från golvet på en byrå, då vi ligger i sängen. Bilden blir "inverterad" om man kollar rakt underifrån och flest detaljer ser man rakt ovanifrån. Väldigt jobbigt vid mörka scener då detaljerna flyter ut och det blir svart .
Vet inte hur övriga och framförallt de större apparaterna störs av detta fenomen.
 
Förstår inte varför höjden på TVn skulle vara anorlunda för att den råkar vara platt. :S
Att höjden på alla gamla apparater är det den är gissar jag har att göra med att detta är en ganska bra höjd att titta på TV. Att höjden upp till underkant på TVn ändrar sig med storlek däremot kan jag förstå.
 
Kanske beror det också på vilken soffa man har. Vi har nu en sådan där "sitta fint soffa" och då passar det bra med en litet halvlåg placering, tycker jag. Nu funderar vi på att byta till en sån där soffa som man halvligger i och då tror åtminstone jag att en litet högre placering kommer att fungera bättre.
 
Nuno skrev:
Vi har problem med risisg bild på vår 23" Samsung när den står med underkant 110 cm från golvet på en byrå, då vi ligger i sängen. Bilden blir "inverterad" om man kollar rakt underifrån och flest detaljer ser man rakt ovanifrån. Väldigt jobbigt vid mörka scener då detaljerna flyter ut och det blir svart .
Vet inte hur övriga och framförallt de större apparaterna störs av detta fenomen.
Ett typiskt LCD-tv problem gissar jag. Prova att vinkla TVn mot dig så du tittar vinkelrätt mot skärmen.
 
Dålig fot som inte vill vinklas... Skall däremot köpa en lägre byrå (lätt att motivera hemma...) så löses problemet hyggligt. Man jag tycker att det är konstigt att bilden blir såpass förändrad bara genom att ha ögonhöjd i underkant med tv kontra mitt på kontra överkant.
Jag får ta en tur till min lilla lokala handlare och kika igenom sortimentet noggrant inför stor-TV inköpet.
 
betraktningsvinkeln har blivit klart större (bättre) på senare tid men det är i "sidled". I höjdled så är det fortfarande ganska känsligt
 
Har en betraktningsvinkel på 170 grader åt samtliga håll på min 32" LCD. Det är inte ett LCD problem, ok plasma inte lika känsligt, utan ett kvalitetsproblem. Man får som bekant vad man betalar för. Men det är ju en bra sak att ta med sig till affären så kanske du kommer hem med ett vettigare märke.
 
Jag tycker inte Samsung känns som ett skräpmärke längre, men som du säger så får man oftast vad man betalar för. Men Samsungs 23"R86 är kanske riktigt skräp trots sina 6000 spänn? Det jag tycker är konstigt är att det är 170 grader åt höger, vänster och uppifrån men blir ganska rutten i de mörka parterna redan vid 30 grader nerifrån. Någon som vet om motsvarande problem finns bland de större modellerna i Samsungs R8 serie eller om detta är ett fenomen behäftat till de mindre?
 
Nej de är absolut inget skräpmärke, men de håller fortfarande inte högsta klass heller. Det gäller nog att hålla nere produktionskostnaderna med den marknadsföringsbudgeten, då kan man snåla in på de inte helt livsnödvändiga sakerna. som sagt detta problem åtgärdar man lätt genom att tilta skärmen mot sängen. och sen är det nog bättre paneler generellt i 32" och uppåt.
Gör man en jämförelse med verktyg så finns det tex Festool, blå bosch och Dewalt samt att det finns Grön bosch, skil och motsvarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.