Byggahus.se
Eftersom det luktar avlopp i badrum minst en gång i veckan på nedre våningen har jag börjat felsöka.


På vinden hittar jag detta. Är detta en avluftare? Ska inte den ut genom tak? Hur vet jag om det är avluftare? Ta bort frigoliten och lukta?
 
  • Rörledning genom isolering på vinden, varningsetikett, pappers och ullisolering synlig, belysning från höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är luftning till avloppet. Jag har min på vinden sen många år utan problem. Men är den trasig kan du få problem så ta loss och kolla så den funkar, annars sätt dit en ny.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är luftning till avloppet. Jag har min på vinden sen många år utan problem. Men är den trasig kan du få problem så ta loss och kolla så den funkar, annars sätt dit en ny.
Denna är också på vinden. Vad ska jag ta loss och se om det funkar? Frigoliten? Hur ser jag om det funkar?
 
Är den gammal så byt bara, den är inge dyr.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Den går ända ner till grunden genom väggar. Det går inte att ta loss hela rörer så enkelt eller hur testar jag om den funkar?
 
Det sitter ju en skarv längst upp.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, det är bara en hatt som byts.
D Daniel 109 skrev:
Det sitter ju en skarv längst upp.
Jaha, då är jag med. Jag är inte så insatt i detta här. Men den ska inte ut genom taket eller ska den vara så som den är idag med frigolit? Det luktar inget där på vinden utan i badrummet på plan 1.
 
Luktar det i badrum är det oftasr skitigt i vattenlås eller något otätt mot avloppet i badrummet.
 
makeover makeover skrev:
Jaha, då är jag med. Jag är inte så insatt i detta här. Men den ska inte ut genom taket eller ska den vara så som den är idag med frigolit? Det luktar inget där på vinden utan i badrummet på plan 1.
Det är en undertrycksventil som (när den funkar) bara släpper in luft jämfört med då det är draget upp på taket och bara är öppet.

Ventilen ska när du tex spolar en toalett släppa in luft bakom vattnet som rinner ut.

har ventilen gått sönder och är stängd så kan vatten i vattenlås dras med när någon spolar med lukt som följd.
Skulle det gå sönder och vara öppen så skulle det lukta avlopp på vinden.
 
Kan vara värt att se om lukten försvinner/inte uppstår om ni lämnar badrumsdörren på glänt när ni inte är där. Vi hade problem med avloppslukt i vår lägenhet när dörren var stängd och ventilation sög på som den skulle. Det blev för stort undertryck då dörren var för tät så inte nog luft kom in i badrummet.
 
A AndersS skrev:
Luktar det i badrum är det oftasr skitigt i vattenlås eller något otätt mot avloppet i badrummet.
Jag har hällt in lite klor och Yes överallt men det kommer upp dålig luft ändå. Vasken är ny och tät, toastolen är tät och har silikon runt om och vattenlåset ser bra ut. Jag är nästan säker på att allt är tät och fint
 
Nåt är ju inte tätt eftersom det luktar, bara ta reda var och varför.
 
O Odi et Amo skrev:
Det är en undertrycksventil som (när den funkar) bara släpper in luft jämfört med då det är draget upp på taket och bara är öppet.

Ventilen ska när du tex spolar en toalett släppa in luft bakom vattnet som rinner ut.

har ventilen gått sönder och är stängd så kan vatten i vattenlås dras med när någon spolar med lukt som följd.
Skulle det gå sönder och vara öppen så skulle det lukta avlopp på vinden.
T TypRätt skrev:
Kan vara värt att se om lukten försvinner/inte uppstår om ni lämnar badrumsdörren på glänt när ni inte är där. Vi hade problem med avloppslukt i vår lägenhet när dörren var stängd och ventilation sög på som den skulle. Det blev för stort undertryck då dörren var för tät så inte nog luft kom in i badrummet.
Tack för utförligt svar! Det finns ingen ventil där. Det är bara frigolit som används som "lock" och rör som går ner. Var ser ni ventilen på bild?
 
makeover makeover skrev:
Tack för utförligt svar! Det finns ingen ventil där. Det är bara frigolit som används som "lock" och rör som går ner. Var ser ni ventilen på bild?
På toppen av röret ska det sitta en vakuumventil. Kan se lite olika ut men här är ett exempel: Vit och grå varmvattenberedare tillbehör, energimärkning, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antaget är att ”hatten” sitter över en liknande för att skydda den från att kondens bildas i den så att den fryser fast i öppet eller stängt läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.