Byggahus.se
Hej. Min mamma har fått ett nytt avlopp installallerat på landet.
De har passerat ett dike och där ser man 50% av röret ovan mark. De säger att det är ok men jag är skeptisk till det. Vad säger reglerna?
 
  • Avloppsrör delvis ovan jord i ett dike omgivet av gräs och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis exponerat rött avloppsrör i ett dike med gräs och växtlighet runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag vet ska det ner på frostfritt, eller isolerat med ca en halvmeter jord ovanpå...det där ser ut som om det kommer frysa, det rinner alltid lite vatten och då fryser en droppe i taget, och en ispropp byggs upp.
 
Är det en sommarstuga som bara nyttjas på sommaren så funkar det. Normen är annars att det ska ner på frostfritt djup. Vilket är djupare än man kan tro. Det kommer att funka även något grundare. Men det där kommer ju inte att fungera under en kall vinter.
 
  • Gilla
magnus roman och 1 till
  • Laddar…
Tänker detsamma men när en som jobbar med detta tycker det är ok blir man tveksam.
Skulle vilja ha en text där det står svart på vitt
 
B
Landet är långt och det som funkar i Kiruna är inte samma som Skåne. Blir därför lite svårare med exakta rekommendationer.

Men här kan du läsa lite
https://www.avloppscenter.se/kunskapsbank/allt-om-tjalisolering/

Man kan ju begränsa djupet på täckningen om man isolerar rören. Men ett rör som ligger öppet i dagen fryser. Tror inte PVC i röret är riktigt uv beständig heller?

Jag har ett avloppsrör som passerar i botten av ett dike, så det lokalt inte täcks med mycket mer än ca 30cm, och det funkar hos oss (mälardalen). Men det är en liten sträcka och jag skulle inte vara förvånad om det fryser om vintern blir riktigt lång och kall.


Det där känns inte fackmannamässigt.

Edit: korr
 
Redigerat:
wildeside
Arbetsbodar brukar ha rören på marken iaf i Stockholm och söder ut, utan någon isolering, så det där med att det måste ner på frostfritt kan man diskutera. Torpet jag bor i går avloppet ut 1 dm under gräset och aldrig frusit.
Med rätt lutning och att någon diskar och tar en dusch ibland så är risken att det hinner bildas en 110 mm ispropp liten om man inte bor i mörkaste Norrland.
Det jag är helt övertygad om är att avloppsrören inte kan ligga synligt pga att uv ljus bryter ner det så någon täckning över röret måste det vara för att hålla i längden.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Arbetsbodar brukar ha rören på marken iaf i Stockholm och söder ut, utan någon isolering, så det där med att det måste ner på frostfritt kan man diskutera. Torpet jag bor i går avloppet ut 1 dm under gräset och aldrig frusit.
Med rätt lutning och att någon diskar och tar en dusch ibland så är risken att det hinner bildas en 110 mm ispropp liten om man inte bor i mörkaste Norrland.
Det jag är helt övertygad om är att avloppsrören inte kan ligga synligt pga att uv ljus bryter ner det så någon täckning över röret måste det vara för att hålla i längden.
Stämmer bra det. Avlopp klarar sig bra mot kyla då vattnet som rinner i det alltid håller minst några plusgrader och det är ytterst sällan det slutar fritt i luften så att det bildas drag. Lägger man det dessutom med rekommenderat fall(1-2%) så kommer det aldrig finnas något stillastående vatten som kan frysa.
 
Problemen blir i kombination med någon droppande kran så att man har ett kontinuerligt lågt flöde.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
wildeside
D Daniel 109 skrev:
Problemen blir i kombination med någon droppande kran så att man har ett kontinuerligt lågt flöde.
Tja i min värld så har man inte droppande kranar, dom brukar jag laga eller byta ut.
Men oavsett så får det nog droppa ganska länge utan att någon använder vatten i huset innan man lyckas få en isplugg i ett 110 rör med rätt lutning.
 
Du kan även få påbyggnad på grund av kondens.
 
Vad är avtalat? Funktion eller tjälfritt djup?

Fungerar gör det nog som det är och den synliga delen av röret behöver nog få åtminstånde en grästorva över sig så solen inte får det att åldras i förtid.
 
wildeside
D Daniel 109 skrev:
Du kan även få påbyggnad på grund av kondens.
Ja eller inläckage eller något annat fukt/vatten som kommer in, allt går att vrida och vända på och hitta på nya infallsvinklar på.
Ett normalt avlopp utan kondens i dom mängderna så att ett 110 mm rör pluggar igen eller läckande kranar eller vad det nu vara för problematik man kan hitta på, fungerar utan problem i ett normalt hus med normal användning av både kallt och varmt vatten förutsatt att avloppsröret är lagt med rätt fall och inte befinner sig i mörkaste Norrland eller något annat område med permafrost eller liknande.........
 
wildeside wildeside skrev:
Ja eller inläckage eller något annat fukt/vatten som kommer in, allt går att vrida och vända på och hitta på nya infallsvinklar på.
Ett normalt avlopp utan kondens i dom mängderna så att ett 110 mm rör pluggar igen eller läckande kranar eller vad det nu vara för problematik man kan hitta på, fungerar utan problem i ett normalt hus med normal användning av både kallt och varmt vatten förutsatt att avloppsröret är lagt med rätt fall och inte befinner sig i mörkaste Norrland eller något annat område med permafrost eller liknande.........
Helt riktigt, även grunt grävda dagvattenrör och vägtrummor som absolut inte ligger frostfritt brukar klara sig utan isproppar i Götaland trots iskalltvatten, lägger man bara rören med fall finns det ju inget stillastående vatten som kan frysa.
 
Nej, det är inte fackmannamässigt att göra så.
Enligt AMA ska röret vara på frostfritt det ska finnas ledningsbädd och skyddsfyllning runt röret. För att försäkra att det ska hålla under lång tid.
Reklamera det där. Från en firma ska man givetvis ha det riktigt gjort.

Men visst det fungerar säkert ett bra tag. Det som händer först tror jag händer är att PP röret kommer bli förstört av solljuset. Blir vitt och skört så räcker det att trampa på det.
 
  • Gilla
wuditlooklike
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Tja i min värld så har man inte droppande kranar, dom brukar jag laga eller byta ut.
Men oavsett så får det nog droppa ganska länge utan att någon använder vatten i huset innan man lyckas få en isplugg i ett 110 rör med rätt lutning.
Men övertrycksventilen på varmvattenberedaren då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.