Byggahus.se
wildeside
Får du säkert göra. Men jobbigt med garantier tror inte det finns något försäkringsbolag som vill ge dej en försäkring som täcker om nått händer.
 
Har du bygg utbildning?
 
wildeside wildeside skrev:
Får du säkert göra. Men jobbigt med garantier tror inte det finns något försäkringsbolag som vill ge dej en försäkring som täcker om nått händer.
Killgissar du nu eller har du fakta vad som gäller just TS försäkringsbolag? Finns ju rörmokare som kommer och rensar avloppen, antar att det kan även en sjuksköterska med rätt kunskaper... Så är nog bra att fundera kring vad man tänker göra som rörmokare.
 

Bästa svaret

wildeside
B larry78 skrev:
Killgissar du nu eller har du fakta vad som gäller just TS försäkringsbolag? Finns ju rörmokare som kommer och rensar avloppen, antar att det kan även en sjuksköterska med rätt kunskaper... Så är nog bra att fundera kring vad man tänker göra som rörmokare.
Nu förutsätter jag att nån som ska jobba som rörmokare gör lite mer kvalificerade jobb än rensar avlopp.
Försäkringsbolagen tecknar säkert en försäkring åt han, men dom är säkerligen lite mer restriktiva vid en utbetalning vid eventuell skada.
Nån som bara rensar avlopp kallar jag på sin höjd för fastighetsskötare
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vilken utbildning ska man ha då som är godkänd av försäkringsbolagen?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilken utbildning ska man ha då som är godkänd av försäkringsbolagen?
Antar att säkervatten duger, kraven vet jag inte.
 
wildeside
VVS montör kanske
 
raveper raveper skrev:
Har du bygg utbildning?
raveper raveper skrev:
Har du bygg utbildning?
Nej
Ingen utbildning
 
Jag är utbildad för att reparera spårvagnar. Har jobbat med bilar, bilplåtslagare, bussar, snickare, rörmokare, mattläggare, låssmed, servicetekniker för biltvättar och automatiska portar, alla utan utbildning.
Kompisen har jobbat som rörmokare i över 40 år, han har inte ens gått gymnasiet.
Så vist går det, om man sen får är en annan femma.
 
Ja.
Vem som helst kan starta en rörmockarfirma.
Det finns inga hinder för det enl lagen som det finns för tex elektriker.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lustigt vad utbildningsfixerad kultur vid har. Vad jag minns från skolåren var det de som inte ville plugga som gick hantverkarvägen. Man lär sig genom att göra. Inte genom att sitta i skolbänken.
 
  • Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lustigt vad utbildningsfixerad kultur vid har. Vad jag minns från skolåren var det de som inte ville plugga som gick hantverkarvägen. Man lär sig genom att göra. Inte genom att sitta i skolbänken.
Man lär sig alltid genom utbildning...

Antingen i skolbänken eller via något slags lärling system där någon som kan utbildar dig.

Men om du förespråkar något annat trial and error system får du gärna upplysa oss.

/ATW
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
V
useless useless skrev:
Vilken utbildning ska man ha då som är godkänd av försäkringsbolagen?
Du skall väl gå dina timmar. Göra provet, bli godkänd oxh få bransch legitimation, certet.

Så enkelt är de.
 
V
K kingsmams skrev:
hej
jag har byggföretag och undrar om jag Kan jobba som rörmokare utan utbildning (ingen utbildning)? Jag skulle bli mycket tacksam om ni svarar min fråga.
Du kan jobba hur mycket du vill. Ingen hindrar dig. De ända som "kan" bli problem är ju den dagen skadan sker o du vill nyttja din försäkring.

Kan du ens yrket, har du nån känsla för de? Man ser ju rätt snabbt om en "alltjänstare" gjort jobbet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.