Byggahus.se
Huset är stort med två sidobyggnader, sammanlagt tretton rum. Varmvatten erhålls med äldre bergvärmepump IVT 5 som värmer 400 liter till ca 42 grader. Därefter toppas med el VVB. En pump återcirkulerar till el VVB. Vattnet går i en välisolerad kulvert till boningshuset. Såväl inkommande som utgående varmvatten är hyggligt isolerat inom huset.

långa tider bebos huset bara av någon enstaka person så det verkar slöseri med VVC som är igång för jämnan. Har kollat lite olika system för att aktivera pumpen vid behov. Ett amerikanskt system enl länk verkar genomtänkt.
Man öppnar en varmvattenkran helt kort. En flödesgivare snurrar och aktiverar kontrollenheten. Då går pumpen igång och varmt vatten förs in i VVC kretsen. Givare finns som stänger av pumpen när vattentemp närmar sig den i beredaren. Två tempgivare används, en i kretsen och en vid returen till VVB. Mer finesser finns som framgår av länken. Systemet styrs av apple eller androidappar. De kan dock inte laddas ned i Europa verkar det som. Inte heller kan hådvaran med temperaturgivare, flödesmätare och kontrollenhet köpas från Europa vad det verkar ( ska ringa till Californien och kolla). Men egentligen är det enkla grejor - då förutom styrenheten som nås med bluetooth från smartphone med app.

Finns motsvarande system på svensk eller europeisk marknad?

https://www.smartrecirculationcontrol.com/

https://www.smartrecirculationcontrol.com/store/p16/smartrecirculationcontrol.html
 
En rörelsesensor i badrummet som startar pumpen i 30 minuter?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Det finns 14 tappställen för varmvatten i huset.
Rörelsesensor och trettio minuters drift är en alldeles för primitiv lösning,
 
B
Till exempelvis homeassistant kan man med hjälp av mobiltelefons GPS avgöra om nån i hushållet är hemma. Därefter borde man kunna tillämpa en tidsstyrning av pumpen. T.ex. x antal minuter drift, följt av en vänteperiod. Eller kompletterat med tempgivare på returen från vvc, så man kör vvc tills en viss temp uppnås.

Ytterligare tidsregler kan läggas. T.ex. att vvc är av nattetid (när alla sover).
 
TS tyckte ju att automatisk närvarostyrd cirkulation är för primitivt.
Istället för att öppna en varmvattenkran helt kort kan man sätta en knapp på väggen i hallen.
 
Används hela huset hela tiden eller är det enskilda rum? Går det att förutsäga vilka rum som kommer behöva vatten när det enbart är någon enstaka som bor där? OM dessa var närliggande och föregående var sant skulle man ju kunna tänka sig någon fjärravstängning på som kopplar bort den lilla delen som används av rörsystemet och kopplar på en egen liten VVB på detta. Då behöver man inte köra varmvatten genom hela systemet utan enbart fylla det lilla system som används när det enbart är någon enstaka där. Ser för övrigt The Shining framför mig i din beskrivning...
0*GWNUgNnuQs1QB8Se.jpg
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vad vill du uppnå? Ska VVC vara mestadels avstängd (i flera dagar?) och bara gå igång när någon finns i huset? Eller ska VVC gå igång, och vara igång en tidsperiod, när någon/något indikerar varmvattenbehov?

Är huset obebott längre tider då ingen påverkas av avstängd VVC eller är det en enstaka person som bor där varje dag och således ändå vill ha varmvatten tillgängligt.

Om huset står tomt länge så är det nog bättre att detektera om huset är bebott eller inte genom någon central rörelsesensor och köra pumpen tillräckligt länge då det är troligt att varmvatten då kan tänkas behövas.

Beroende på behov så blir lösningen olika.

Den Amerikanska varianten lät onödigt omständig. Varför hålla på med appar, bluetooth och dyligt? Dessutom, när flödesmätaren indikerar att vatten flödar så är det ju ändå "försent" om VVC varit avstängd länge innan det. Personen som vred på kranvredet vill ju ha varmvatten snabbt, det är ju det VVC är till för.
 
Frågan är också hur länge den kan vara avstängd då risk för legionella lär uppstå om det står stilla längre perioder. Isåfall bör VVC motion köras med hög temp med jämna mellanrum för att minimera risken.

Klart intressant då VVC är känt att skapa skapliga värmeförluster..
 
Huset används mest sommartid. Ibland är jag ensam där, ibland bor det upp till sju personer där. Är jag borta stänger jag av varmvattnet fjärrstyrt. Vid rumstemperatur finns ingen risk för legionella.

Behovsstyrningen bör inte styras av rörelsedetektorer eftersom man kan vara i ett kök eller ett badrum utan att behöva varmvatten. Vatten för att tvätta händer efter ett kort toalettbesök behöver inte vara uppvärmt eftersom redan vattnet i kallvattenledningen har antagit rumstemperatur och det duger att tvätta händerna med. Diskmaskinen i köket och en restaurangdiskmaskin Wexiö ska ha varmvatten. Att trigga systemet med att öppna varmvattenkranen någon sekund verkar logiskt och bra för mig. Sedan kan man styra med knapp eller en app för att få kontinuerlig varmvattencirkulation t ex när man diskar efter måltider.

Då cirkulationen initierats stängs cirkulationspumpen av så snart returtemperaturen till varmvattenberedaren nått sitt maxvärde (allt vatten går inte ut genom kranen). Resten av varmvattnet behöver ju inte drivas fram av en pump. Resultatet blir att pumpen bara behöver gå mycket korta perioder. Hur långt man behöver vänta för att få varmvatten när man sedan öppnar kranen lär man sig för de olika tappställena. Det känns också bra att inte behöva spola bort vatten får att få fram varmvatten. Det får man ofta göra även om man har VVC.

Legionella måste självfallet beaktas. Det kan ske genom att man låter hett vatten cirkulera i systemet vid lämpliga intervall, kanske någon gång per dygn. Den timerfunktionen finns redan i systemet. Temperaturen i el VVB bör ändå vara så hög att risken för legionella minimeras eftersom bakterierna annars kan växa i beredaren.

Jag ringde nu tillverkaren. De har inga åf i Europa men kan skicka till slutkund. Apparna går att ordna också även om de inte finns i appstore eller playstore. Tillverkaren har levererat till Storbrittanien med UPS, det tar någon vecka.

Att ha tempsond utanpå varmvattenröret verkar lite trögt. Det vore kanske bättre om man kan mäta i det strömmande vattnet direkt. Ska kolla runt lite mer om alternativa lösningar. Tillverkaren har levererat till Storbrittanien med UPS, det tog någon vecka.
 
B
https://rorfokus.se/produkt/dykror-rak-rostfri-15x63mm/

Sätts i detta fall i t.ex. ett -t rör.
Man får lite snabbare respons och något bättre noggrannhet jämfört med att tejpa fast en givare utanpå röret, innanför rörisolering.

Men det kanske inte spelar så stor roll om man mäter fel med ett par grader egentligen, eller om det tar nån minut extra innan värmen detekteras?
 
Tack för tipset. Vitsen med att detektera att temperaturen stigit till avstängningsnivå är att cirkulationspumpen då kan stängas av. Jag bara gissar att det tar flera minuter innan kopparröret och givaren värmts upp på grund av dålig värmedledningskontakt mellan rör och givare, även om man använder t ex aluminiumtejp och isolerar ovanpå. Finns någon lämplig värmeledande pasta att använda för ändamålet?
 
Vad blir vinsten med att starta VVC'n när man öppnar kranen? Det kommer väl fortfarande att ta i princip lika lång tid innan varmvattnet kommer fram?
 
G gråsten skrev:
Tack för tipset. Vitsen med att detektera att temperaturen stigit till avstängningsnivå är att cirkulationspumpen då kan stängas av. Jag bara gissar att det tar flera minuter innan kopparröret och givaren värmts upp på grund av dålig värmedledningskontakt mellan rör och givare, även om man använder t ex aluminiumtejp och isolerar ovanpå. Finns någon lämplig värmeledande pasta att använda för ändamålet?
nej det funkar väldigt bra, kopparen leder effektivt och det finns ingen nämnvärd tröghet i sensorn. Jag har bara stuckit in mina under rörisoleringen.
 
Man öppnar först kranen någon sekund. Flödesmätaren reagerar på detta och cirkulationspumpen startar. Varmt vatten finns då vid kranen när jag öppnar den efter ett lämpligt intervall och jag slipper att slösa vatten i väntan på att varmvattnet ska komma fram. Dessutom minskar inflödet av kallt vatten i VVB.
Det bör finnas en viss hysteres i systemet men exakt hur det är utformat går inte att se med den tillgängliga informationen
 
useless useless skrev:
Vad blir vinsten med att starta VVC'n när man öppnar kranen? Det kommer väl fortfarande att ta i princip lika lång tid innan varmvattnet kommer fram?
gissar att det finns en viss förvirring kring funktionen för VVC? Eller så menar TS att VVC:n bara ska användas för att ladda VVB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.