Byggahus.se
Vi ska bygga ett mindre enplans fritidshus på platta där huset levereras i 120cm-moduler och vi köper ett vädertätt skal. Grunden (platta på mark) har vi en lokal entreprenör som gör. Jag trodde att husleverantören skulle fixa alla grundritningar men så var inte fallet, så jag tänkte försöka mig på att göra dessa själv.

Har försökt rita på samma sätt som riktiga ritningar jag hittat på nätet, och använder adobe illustrator så det är enkelt att rita skalenligt.

Ser detta korrekt ut?
Grundritning av ett fritidshus med måttangivelser och planlösning för badrum och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade dragit ner måttsättningen av de horisontella måtten så att den hamnar nedanför plattan, närmare bestämt 12mm nedanför på ritningen. På så sätt blir det lättare att se och sätta ut måtten när rören ska dras.

Hur tjock vägg ska du ha där luftningen går upp?
 
N NoOne2k skrev:
Jag hade dragit ner måttsättningen av de horisontella måtten så att den hamnar nedanför plattan, närmare bestämt 12mm nedanför på ritningen. På så sätt blir det lättare att se och sätta ut måtten när rören ska dras.

Hur tjock vägg ska du ha där luftningen går upp?
Bra synpunkt, tack!
Jag får regla upp den väggen med 95-reglar så att 75-röret får plats inuti. Sen går man upp till 110 ovanför innertaket. Man tappar lite yta i rummet, men inte så snyggt med ett rör på väggen i badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.