Byggahus.se
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men hallå, det blir alldeles utmärkta utskrifter av färgfoton med laser!
På fotopapper?
 
K Kane skrev:
På fotopapper?
Nej, vanligt A4-papper duger gott.
Se här :) Två tuppar och en höna på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, vanligt A4-papper duger gott. Se här :)
Nej det där vara alldeles för sladdrigt papper. Jag vill ha mina foton på betydligt gedignare fotopapper.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det där vara alldeles för sladdrigt papper. Jag vill ha mina foton på betydligt gedignare fotopapper.
Helst halvmatta.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, vanligt A4-papper duger gott.
Se här :) [bild]
Usch, ser inte bra ut. Du får byta skrivare eller lämna bort printjobbet. :cool:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, vanligt A4-papper duger gott.
Se här :)
Påståendet var att det behövs en bläckstråleskrivare för att skriva ut i fotokvalitet. Ditt svar att det går att skriva ut färgbilder på vanligt 80-gramspapper med en färglaser är irrelevant i sammanhanget.
 
useless useless skrev:
Påståendet var att det behövs en bläckstråleskrivare för att skriva ut i fotokvalitet. Ditt svar att det går att skriva ut färgbilder på vanligt 80-gramspapper med en färglaser är irrelevant i sammanhanget.
Det var alltså på denna fråga jag gav ett högst relevant svar:
K Kane skrev:
På fotopapper?
 
Som fotograf kliar det för mycket i fingrarna nu. Ja, det går att skriva ut foton på en laserskrivare, men den som påstår att det blir bra har väldigt låga krav.

Ska man få ut foton av liknande kvalitet och känsla som tidigare framkallades på ett kemiskt lab finns tre möjligheter.
1. Billigast och tillräckligt bra för de allra flesta är att använda ett vanligt sk fotolab.
2. Skriva ut själv på en bläckstråleskrivare. Ju dyrare skrivare desto bättre kvalitet kan man få ut, men det kräver en del kunskap för att få till det.
3. Anlita ett proffslab som t ex Crimson eller liknande. Klart dyrare än t ex Önskefoto, men har man höga krav och kunskap om hur man beställer blir det bättre.

Vilket av de två sista som är bäst och dyrast hänger på utrusting och kunskap. Jag som skriver ut på en lite dyrare skrivare med åtta (tror jag) färgpatroner kan få lika bra och ibland bättre resultat som från ett proffslab, men billigare blir det inte.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
kan få lika bra och ibland bättre resultat som från ett proffslab, men billigare blir det inte.
Hur blir "hanterbarheten/beständigheten" hos dessa bilder? Jag tycker att bläckstrålebilder ibland blev "kladdiga" och inte tålde normal hantering på det sätt ett riktigt foto alltid har tålt. Men de problemen finns kanske inte numera?
 
De finns kanske fortfarande på billigare papper och bläck, men det går absolut att fixa beständiga och tåliga utskrifter hemma.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
De flesta av oss har inte behovet att skriva ut foton. Det är viktigare med en skrivare som fungerar för bokföringen osv.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De flesta av oss har inte behovet att skriva ut foton. Det är viktigare med en skrivare som fungerar för bokföringen osv.
Är du säker? ;)Jag tror fler här har önskemål om att skriva ut fina foton än sin bokföring men säker kan nog ingen av oss vara. :D
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är du säker? ;)Jag tror fler här har önskemål om att skriva ut fina foton än sin bokföring men säker kan nog ingen av oss vara. :D
Nej det är ju sant. Men jag är beredd killgissa att de flesta behöver skriva ut av den karaktären.

Det blir ju dessutom bättre kvalitet att lämna till labb. Mest min sambo som gör det för att rama in bilder på barnen och grejer.
 
Foton har jag slutat försöka skriva ut själv. Mest av mentala själ för att slippa får bryt över att bläckstrålen har torkat ihop igen strax efter att man har köpt nya färgpatroner för tusen spänn...
Däremot skulle jag gärna vilja ha en duglig färglaser för att t ex kunna skriva ut inbjudningskort ock liknande mindre beständiga saker.
Min svart/vita laser kostar typ 300:- vart åttonde år för en ny toner.
 
Är oxå ute efter en ny färglaser då den vi har har slutat skriva ut bra. Men ingen multimaskin vill jag ha. Nätverk är ett krav för alla ska kunna skriva ut på den,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.