Byggahus.se
Hej!

Ska byta värmekälla i huset och valet föll på luft/vatten, men vilken ska man välja? Har offerter på ingång från lite olika firmor. Dom som är aktuella just nu är CTC, IVT och Sanyo. IVT hade tydligen nån ny på ingång inom en månad el två. Ska ha ett komplett system med både inne och ytterdel. Boytan är 90m2 samt källare på 60m2 nya 3 glas fönster i 90% av huset. Har hört mig lite för och det verkar som det är CTC eller IVT som gäller. Men jag tar gärna emot alla förslag, för och nackdelar. Vad man ska tänka på osv.

Tack på förhand.
/M
 
Kolla på Thermia Atria.

Helt annan lösning än de andra.

mvh
Thomas
 
Eller en Airwell kanske.
 
Acqua InVerter, Nibe, Daikin mfl....finns en del att välja på.
 
Kolla Stiebel-Eltron, kanske lite dyrare men det är den nog värd.
 
Jag satte in ett system från Carrier. En kW Smart. Företaget som sålde och monterade den, Swema Trading i Malmö, har fått kämpa en hel del för att få ordning på det hela. Jag har blandat en- och tvårörs system i mitt hus (enrör i gammal del och tvårör i renoverad del). Samtidigt har jav även bytt ut alla radiatorer i huset. Tyvärr är det lite tidigt tror jag att göra en ordentlig utvärdering. Jag har haft systemet igång sedan årsskiftet. Jag gör kontinuerliga uppföljningar av förbrukningen för att se så att leverantörens kalkyl håller...
 
Jag har 2 kollegor som har CTC och de är väldig nöjda! EcoAir 107 och EcoEL 1800 (Annan 1550) och de har inget att klaga.

Sen fick de allt installerat till ett bra pris. Fördel med EcoEL är att man kan koppla till ytterligare värmekälla t.ex. sol... ( För oss Skånigar ;) )

Tror de fick betala 75.000-80.000 för hela klabbet inkl installation.
 
Thermias nya verkar trevlig.

Själv satte jag efter att ha kollat över marknaden ordentligt in en Euronom Exoair med Exotank för två år sen.

Exoair en var den mest välkonstruerade pumpen jag kunde hitta (är både maskin och energingenjör i botten) och dessutom lite mer estetiskt tilltalande än de flesta. Men grejjen med deras system är den stora vattenvolymen som finns tillgänglig. 500 l varmvatten ger stabil värme även om många tar vatten samtidigt.
(Elpannelösningarna brukar ligga runt 130 l).

Mycket nöjd med maskinen så här långt, jag gjorde missen att inte beställa Exotanken med solslingor vilket irriterar mig en del idag.
 
Kollapå Nibes sortiment. Har själv satasat på det. Kör än sålänge som ren el panna men luftpumpen är på gång att installeras.
 
Hej Bempson,

nyfiket frågat, vad visade offerterna och vad valde du??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.