Byggahus.se
Har ett dilemma vet inte vad jag ska göra. Har en stor lada som tidigare ägare har försummat i många år så taket är riktigt dåligt och bular lite varstans. Så de måste riktas och läggas plåt på. Tanken är ju att bygga ett garage inne i ladan. Men vet ju inte vad som blir billigast att riva allt o bygga nytt eller renovera. Ladan är onödigt hög och har måtten 21x11m men samtidigt kan man ju aldrig få för mycket utrymme heller.
Bifogar lite bilder så får ni se....
Stor rödfärgad lada med slitet tak och delvis snötäckt i soligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor rödfärgad lada med slitet tak och delvis snötäckt i soligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat och försummatt ladutak med synliga träbjälkar och tegelpannor, en del bristningar synliga och dagsljus tränger igenom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av gammal lada med skadat tak, synliga takbjälkar och tegelväggar, tecken på försummelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förfallet lantgårdstak med skadade tegelpannor och synliga bulor under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten ladugårdsvägg med skadad panel och fuktigt gräs vid grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en försummad lada med träbjälkar, gammalt tegeltak ovanför och olika byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av gammal försummad lada med skadat träbjälklag och mossbelagt tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förfallen lada med skadat tak och sliten träbeklädnad omgiven av snö och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försummat ladutak med skadade tegelpannor och synliga träbjälkar, ljusinsläpp från skadade partier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad tegelvägg i lada med synliga sprickor och nedfallna tegelstenar, träkonstruktion och grönt trädgårdsgrep i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försummad ladans inre med skadat tak och vacklande trästrukturer, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat tak i gammal lada med synliga träbjälkar och tegel, viss deformation syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten röd lada med skadat tak och nedgångna plankor, omgiven av vinterväxtlighet och snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla röda ladans tak med skadade och mossiga tegelpannor mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedsliten laduinteriör med skadat trä och tak som behöver renovering och nya plåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frågan är nog mer vad du vill.
Det är nog billigare att riva och bygga nytt.
Men själv hade jag tömt ladan på allt, sålt teglet, riktat upp den i väggar och grund så den blev stolt och rak igen.
Sen lagt på plåt och andats ut.
Detta kostar inte skjirtan så det finns utrymme för att bygga ett litet garage inne i ladan som du kan börja mecka i.
Därefter utvecklat vartefter.
 
  • Gilla
Sågbjörn och 5 till
  • Laddar…
Ska du riva och bygga något som är lika stort drar det ju snart iväg. Jag hade renoverat....
 
Helt klart räddningsbar! En ladugård är alltid en tillgång för en kreativ och klurig människa. (Är du inte en sån människa får du väl sätta en tandad grävmaskinsskopa i lämplig ände och börja riva...)
Laga upp de rötskadade takstolarna och släng på ett plåttak så kan resten vänta tills tid och lust finnes.
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Ja de som talar för att renovera är ju utrymmet och alla grejer jag redan stoppat in då slipper man ju flytta ut allt på en gång har massa byggmaterial och verktyg. Då kunde man fixa en halva i taget och flytta grejerna fram o tillbaka. Taket måste dock fixas hela på en gång. Sen är det ju en jordbruksfastighet så en stor lada hör liksom till. Samt inget krångel med bygglov då det står på tomtgränsen så de är inte säkert man skulle få bygga så nära idag.

Och det som talar för att riva o bygga nytt är ju att man får ett rakt och riktigt bygge. Och kanske går snabbare åxå ? Och renoverar man för massa pengar och de ändå drar iväg o vill rasa har man ju kastat bort pengarna....

Men som sagt är riktigt kluven hur jag vill göra...skulle ju klara mig med ett mindre uthus på runt 15x8m....
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Sälja teglet sa du? Går de o sälja gammalt taktegel eller menar du tegelstenen?
 
Jag skulle göra som workingclasshero säger. Då teglet är borta och det mesta är riktat skulle jag förstärka takstolarna med tvärgående centerträn strax ovanför det övre paret längsgående åsar. De som sitter där är för klena och för högt upp för att ha någon verkan. Så att takstolarna blir som ett A. Då tar centerträet upp den vägräta komponenten av taklasten plus att de hindrar takstolarna från att glida på åsarna. Hela taket blir styvare.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tillägg

Uthus är nästan aldrig "onödigt höga". I alla fall inte när väggbandshöjden är under 5 meter. Det är praktiskt att kunna köra in en traktor med hytt eller rentav en traktor med griplastare. En halvmeter eller meter extra på höjden gör enorm skillnad för framtida användbarhet.

Tegelmurade färhus brukar bli bra garage. Brandsektioneringen är ju färdig. Fast du skall räkna med att mellantaksbjälkarna i fähuset har ruttnat av djurfukten.
Fast det blir en annan gång.

Nu gäller det att plocka ned och sälja takteglet och reparera och rikta stommen och lägga ny korrugerad plåt av billigaste sort på taket. Sedan skall du ta paus och njuta litet av det bekväma med att ha ett ordentligt uthus. Först sedan kan du börja fundera på garageombyggnad.

Jag plockade ned och sålde ett tegeltak för 20 år sedan och fick i stort sett timpenning på arbetet. Eget arbete är ju skattefritt så får man 100 kronor i timmen är det redan lönsamt.
Sedan dess lär priserna på begagnade tegeltak ha gått upp betydligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Menar du att sätta en planka här vid gula linjen på varje takstol?
Inre bilden av ett väderslitet loft med takstolar, en liggande stock som böjer sig och en gul markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har den Inringad böjd stock i ett takstolskonstruktion på en vind med golvplankor och byggbråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
liggande längsgående stocken här inringat börjat böjas åt höger ser jag.
 
Och blir väll svårt att få ner teglet i hela pannor...
 
2 pers, en på taket och en nere som tar emot pannorna, samt en tegelränna av några bräder, och vips så är teglet nere och helt.
 
  • Gilla
Malmkullagården och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Va? Den där ladan ser ju fin ut! Det är en del fix med att stämpa och rikta och byta ut dåligt virke på några ställen och måla. Takteglet skulle jag låta vara kvar, lappa med passande pannor som du kan hitta. Lador ska man behålla!

Vad är det för garage du vill bygga och uppnå? En variant är att bygga ett garage inne i ladan med en gjuten platta precis som man bygger ett vanligt garage med ytterväggar ute i det fria fast man skippar riktiga takstolar och fasadbeklädnaden och spänner istället en kondensplast med lutning som tak över isoleringen, vindpapp såklart runtom. Det blir en kostnadseffektiv lösning och så har du en fint garage som inte syns från utsidan. Kan man skippa fasadbeklädnad och takbeklädnad och takstolar så sparar man ju rätt mycket på det.
 
  • Gilla
Daniel J 500
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
2 pers, en på taket och en nere som tar emot pannorna, samt en tegelränna av några bräder, och vips så är teglet nere och helt.
Exakt så, låt pannorna landa i något mjukt.
Skaffa pall med krage och lägg pannorna i direkt så du slipper ta i pannorna fler gånger.
Bäst är att sälja på plats, det gjorde jag en gång och kunden fick hicka där han stod i finkostymen med hyrd lastbil.
Blev så nervös så han backade in i min mur och jag fick parkera lastbilen.
Jag frågade om köparen ville låna en overall, men det hade han inte tid med stressad som han var, för bilen var bara bokad en timme till............
Sen stoppade jag rännan på flaket, flinade åt min kompis "Nu kör vi".
100 pannor senare stoppade kunden arbetet med andan i halsen där han satt och tog emot pannorna.
Jag frågade då om han inte skulle ringa och boka om lastbilen en timme till, vilket han gjorde, sen frågade jag igen om han ville låna en overall vilket han ville.
Kunden blev mycket lugnare och han insåg att detta var snabbaste sättet att lasta alla pannor.

Slutet gott och alting gott förutom att det regnade in i TVn..........
 
  • Haha
  • Gilla
Gruvanna och 3 till
  • Laddar…
A abel48 skrev:
Menar du att sätta en planka här vid gula linjen på varje takstol?
[bild]

Sen har den [bild] liggande längsgående stocken här inringat börjat böjas åt höger ser jag.
Japp. Du förstod det rätt. En planka på varje takstol just där. Sätt centerträet (plakan) strax ovanför åsen och spika fast det rejält i gamla takstolen (längsgående stocken) så binder det ihop konstruktionen.

Ja åsen har böjts åt höger. antagligen för att ytterväggen till höger har satt sig just där och åsen kan fritt böjas ut i brist på centerträn. Lyft under väggen och åtgärda det och så dit med centerträn.
 
Tanken är att bygga ett dubbel garage på ca 9x8m i med möjlighet att sätta in pelarlyft nån gång.
Men plåttak blir de i så fall på ladan om jag bestämmer mig då de blir så mycket mindre vikt på taket.
Men är ju massa bärande stolpar här och där ivägen då det inte är vanliga takstolar. Svårt o veta vad man kan ta bort o inte. Men stall delen (den teglade delen) måste ju bort då väggarna är helt lösa. Men taket över där är väll uppstöttat av det uppmurade väggarna....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.