Byggahus.se
Går rören rakt ner i golvet? Annars går det kanske att ta loss röret i närmaste vinkel och skaka ut dem?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
J JonasEr skrev:
Dessvärre verkar det svårt att hitta en lämplig magnet...
Slakta en (gammal) hårddisk om du är desperat. De har starka magneter även om du antagligen måste "storleksanpassa" dessa.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Om det inte lyckas att fiska upp dem så spelar skruvarna ingen större roll. De kommer säkert att rosta, men det gör ju järnrör också.
 
  • Gilla
Majjijann
  • Laddar…
Eftersom det är kopparrör kommer de nog att rosta bort ganska fort också...

/ATW
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
T tergo skrev:
ev kanske en sådan skulle funka, tyvärr står det inte vilken diameter den har [länk]
Det är nog det bästa alternativet, finns även stela versioner som når lite längre
 
  • Gilla
mats1631
  • Laddar…
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
Försökte googla på hur koppar och järn reagerar tillsammans. Lyckades inte hitta något begripligt. Tänker på ifall rören oxiderar och går sönder pga kontakt med järnet. Någon orsak måste det ju finnas att man har mässingskopplingar, plast eller kopparklammer till rör-installationer. Likväl när man förbinder gamla järnrör med koppar så använder man ju en specialkoppling som jag inte kommer ihåg vad den heter...
Eller i bästa fall, rostar skruven bort skitfort pga kontakt med koppar?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Tror en liten magnet(som nu är beställd) med snöre blir bäst. Jag vet att röret böjer sig 90 grader längre ner så antar att skruvarna stockat sig på varandra där.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Om metoden nu fungerar så blir det intressant att se hur många jag fiskar upp, asken med gipsskruv såg nämligen misstänkt utplockad när jag upptäckte hysset! :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Vet du hur många skruvar det är? Finns det nu en vinkelkoppling undertill har du ju en väldigt lätt lösning med ett par skiftnycklar. Annars kanske det är värt att kapa och skarva en ny rörbit bara. Även om magnetlösningen låter lite roligare :)
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Vet du hur många skruvar det är? Finns det nu en vinkelkoppling undertill har du ju en väldigt lätt lösning med ett par skiftnycklar. Annars kanske det är värt att kapa och skarva en ny rörbit bara. Även om magnetlösningen låter lite roligare :)
Ingen aning hur många han pillade ner :p
90 böjen ligger dolt i undertaket våningen nedan. Vet dock att böjen finns där då jag satte undertaket för några år sen.

Det finns en alternativ lösningen och det är att lossa på vinkelkopplingarna strax under taket på nedre plan och blåsa i tryckluft i rören där. Men med tanke på att jag tror att det är väldigt många skruvar i röret så kilar dom sig troligtvis fast och blir nog svåra att blåsa ur med en vanlig kompressor. Men det får bli en alternativmetod om det inte funkar med magneterna tänker jag. Vet att röris som satte på vinkelkopplingarna hade problem att få de täta. Han var här 2ggr eftersom det droppade, trots nya kopplingar. Så vill helst slippa att lossa dessa.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Harrison och 3 till
  • Laddar…
E
J JonasEr skrev:
Ingen aning hur många han pillade ner :p
90 böjen ligger dolt i undertaket våningen nedan. Vet dock att böjen finns där då jag satte undertaket för några år sen.

Det finns en alternativ lösningen och det är att lossa på vinkelkopplingarna strax under taket på nedre plan och blåsa i tryckluft i rören där. Men med tanke på att jag tror att det är väldigt många skruvar i röret så kilar dom sig troligtvis fast och blir nog svåra att blåsa ur med en vanlig kompressor. Men det får bli en alternativmetod om det inte funkar med magneterna tänker jag. Vet att röris som satte på vinkelkopplingarna hade problem att få de täta. Han var här 2ggr eftersom de droppade, trots nya kopplingar. Så vill helst slippa att lossa dessa.
Ja, så måste du göra, ge dig inte.
 
Sätt en koppling så du kan koppla på en slang så kan du spola ordentligt i ett avlopp så följer de troligen med.
Spola igenom ett durkslag så du ser att du får med några.
 
  • Gilla
LMC400 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.