Byggahus.se
R RoBo skrev:
Ja antingen kollar du på boverkets sidor eller bättre om ni har någon bekant eller så som haft en bra under sitt bygge. Och ta gärna referenser. Ta inte en som husfirman rekommenderar.
Brukar man kunna få in i kontrakt att om kontrollansvarig hittar fel som behöver åtgärdas innan fortsätt arbete kan göras så ska det göras utan extra debitering, med vite eller så? Eller man nöjer sig med en sista inflyttningsdatum då allt ska vara klart för inflyttning?
 
coconut coconut skrev:
Skulle säga att är det mycket på vem som bygger som avgör hur väl en besiktning blir nollfel eller inte, snarare än vem som tillverkat huset.

Mycket av det som kontrolleras i en besiktning byggs/ordnas på plats i huset och inte i husfabriken, lite beroende på hustillverkare såklart.

Det är nog bättre att ta reda på hur respektive hustillverkare bygger sina hus och sen diskutera med sakkunnig kring byggnadssätt. Då borde du få en uppfattning kring hur kvaliteten är på de olika husen från fabrik.

Tror inte att man ska hänga upp sig så mycket på besiktningssiffror när man jämför hustillverkarna med varandra.
Det är ju i nästan samtliga fall entreprenören som orsaker eller missar så det redovisas fel.
Jag har efter 100-tals besiktningar aldrig upplevt 0 fel.
 
  • Gilla
Lisa&Sluggo och 1 till
  • Laddar…
L Thyrfalk skrev:
Brukar man kunna få in i kontrakt att om kontrollansvarig hittar fel som behöver åtgärdas innan fortsätt arbete kan göras så ska det göras utan extra debitering, med vite eller så? Eller man nöjer sig med en sista inflyttningsdatum då allt ska vara klart för inflyttning?
Nej! Är det fel skall det ordnas oavsett. Ni har väl ett fast pris i kontraktet ? Gärna att det dokumenteras att det är åtgärdat.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
T
Bästa man kan göra är att ha en bra kontrollansvarig , han har en lista dom måste följa, där han ska se alla moment, som att ex takstolar fästes som dom ska, balkar ska hålla mått och vara korrekt monterade och får inte byggas igen innan han har bockat av alla punkter.

Sedan ska man ha vite , man har en planerad byggtid tills huset är klart, detta inkluderar även besiktningsanmärkningar , även dom ska vara klara, man har ett inflyttningsdatum , går företaget över den tiden så startar vite med ex 10- tusen per påbörjad vecka dom drar över på tiden.
 
T Takläggare skrev:
Bästa man kan göra är att ha en bra kontrollansvarig , han har en lista dom måste följa, där han ska se alla moment, som att ex takstolar fästes som dom ska, balkar ska hålla mått och vara korrekt monterade och får inte byggas igen innan han har bockat av alla punkter.

Sedan ska man ha vite , man har en planerad byggtid tills huset är klart, detta inkluderar även besiktningsanmärkningar , även dom ska vara klara, man har ett inflyttningsdatum , går företaget över den tiden så startar vite med ex 10- tusen per påbörjad vecka dom drar över på tiden.
Tyvärr är det inte riktigt så, utan kontrollansvarig kontrollerar egenkontrollerna att det är utfört rätt. Ser kontrollansvarige uppenbara fel är det enda att göra informera byggherren om problemen. Därför är det bra att anlita kontrollansvarig som kontrollant också. Då kan han/hon agera på ett bättre sätt direkt till entreprenören.
 
  • Gilla
coconut och 1 till
  • Laddar…
Rätt så!
 
Jag skulle inte ge mycket för nollfelsbesiktningsstatistik. En hus kan ju bara grymt bra byggt, men haft en slarvig målare inomhus som ger många punkter. Målning inomhus är ofta lätt att åtgärda.

Eller så kan man ha ett hus där det slarvats som sjutton på delar som inte syns ( läs igenbyggda) men som får nollfel i en besiktning för allt ser bra ut på ytan.

Jag vet vilket hus jag skulle vilja bo i.

Vi hade ingen besiktning (förutom kommunen) på vårat nybygge. Vi hade istället tät och bra kontakt( läs daglig) med samtliga entreprenörer under bygget och fångade upp saker där.

Målarna var dock lite frågande när jag sade att vi inte skulle ha någon besiktning. De frågade om vi var nöjda när de var klara. Jag svarade att är de nöjda som är proffs är jag nöjd. De började genast gå igenom samtliga rum och bättre och dona efter det...
 
En bra kontrollansvarig som har upprättat/kontrollerat egenkontrollen är ju bäst. Att beställaren följer bygget noggrant säger ingenting om ej beställaren är byggkompetent.
 
Kommunens slutbesiktning ger jag inte mycket för. Visar bara att byggnaden får tas i bruk. Den går inte att jämföra med en entreprenadbesiktning. Och hur gör du med garantibesiktningen om slutbesiktning saknas?
Entreprenören kan då bara säga skador/fel fanns förut.
Känner inte till någon entreprenör som inte vill ha slutbesiktning eftersom denna är en avslutning för godkänd entreprenad!
 
S seniorkonsult skrev:
En bra kontrollansvarig som har upprättat/kontrollerat egenkontrollen är ju bäst. Att beställaren följer bygget noggrant säger ingenting om ej beställaren är byggkompetent.
Min upplevelse är att kontrollansvarige i många fall är en papperstjänst. Våran kontrollansvarige besökte bygget 3 ggr och konstaterade bara att "det här ser ju bra ut". Likaså egenkontroller som också bara är pappersprodukter. Allt till en kostnad av ca. 20-30tsek som ingen har någon nytta av. Men jag var ju tvungen att ha en... Känns som en förtäckt byggskatt...

Jag jobbar själv inom byggbranschen och har gjort i snart 20år fast främst med el. Jag läste helt enkelt in mig på regler, praxis, dimensioneringar m.m. själv. Och eftersom jag gjorde vissa byggmoment själv på bygget var jag där och kunde hålla koll på byggare, VVS-are och målare.

Beträffande besiktning så väljer jag hellre bra entreprenörer som man har förtroende för än "ackordsjagare" som "tar det och det på besiktningen". Ingen av mina entreprenörer efterfrågade någon slutbesiktning, de var istället mycket måna om att jag/vi skulle vara nöjda och ordnade både det ena och det andra som vi påpekade under bygget och i slutfasen.

Beträffande ev. garantiåtgärder vet entreprenörerna, som i mitt fall är flera mindre företag, att sköter de inte sådant så är deras rykte i botten och jobben slut.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Jag skrev bra kontrollansvarig, kompetent att ifrågasätta det som krävs.
 
S seniorkonsult skrev:
Jag skrev bra kontrollansvarig, kompetent att ifrågasätta det som krävs.
Spelar ingen roll hur bra personen i ifråga är om personen inte är på plats. Hur många KA är på plats dagligen och stämmer av med entreprenörerna?
 
Inga krav vara på plats. En entreprenör skall ha en ansvarig. Dokumenterad egenkontroll skall skötas. Detta är avsikten för att bli av med byggfusket.
Om du tycker egenkontroll är en pappersprodukt och även besiktningen så har du inte riktigt förstått vad det handlar om innan det blir problem. Ev ekonomiska.
 
S Styrman_jansson skrev:
Spelar ingen roll hur bra personen i ifråga är om personen inte är på plats. Hur många KA är på plats dagligen och stämmer av med entreprenörerna?
Det är ju inte KAs jobb, om man inte avtalat med honom som kontrollant.
 
T
Det största problemet jag ser och vet om är att det är inte dom bästa snickarna som går på just små hus produktion , Skanska monterar knappt sina egna myresjöhus , oftast är pris för arbete lågt, dom som tar över en montering får nästan alltid bara den tiden som gick snabbast för dom sista byggarna som gav upp husmonteringen , dom jobbar oftast enormt mycket över tid för att hinna med. så hårt pris pressat är små hus produktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.