Byggahus.se
A aka_the_barf skrev:
Ingen plast kvar, men har skickat samma bild till betong killen. Även han skyllde på plasten. Det tråkiga för han är att det var hans kille som rullade ut den
Fanns ingen som helst anledning för dem att göra så. Det enda jag kan tänka mig var att om de visste med sig redan innan att de ej skulle hinna med hela plattan, så de plastade det sista utlagda och började glätta det som antagligen redan hade börjat bränna.
Oavsett så är du absolut inte petig, det ser ut som skit.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hur mycket är fakturan på?
Om du gör en delbetalning och håller inne mindre än ett 1/2 basbelopp, enklast är att dra av 20`000kr, så kan du aldrig bli skyldig till mer an det innehållna beloppet. Även om han brassar på med inkasso, advokater så drabbar det inte dig så länge du bestrider alla krav inom 10 dagar!1
Se upp med inkassobolag som har en rutin där du kan bestrida, denna rutin fungerar medvetet inte! Och då kan dom hävda att du inte bestridit i tid! Ring in och kontrollera att det fungerat och då måste dom regga anmälan.
 
Betala inte en krona innan allt är rätt. Det är i praktiken enda påtryckningsmedlet du har.

Kommer det nåt från fogden så svarar du med ett ord: bestrides
 
  • Gilla
Martin.M och 1 till
  • Laddar…
K kirilian skrev:
Betala inte en krona innan allt är rätt. Det är i praktiken enda påtryckningsmedlet du har. Kommer det nåt från fogden så svarar du med ett ord: bestrides
Nu vet vi inte vad fakturan är på, men ett innehållet belopp under ett 1/2 basbelopp skal parterna ta sina egna kostnader om det går till tingsrätten.
 
Fast att hålla inne hela beloppet har man inte rätt att göra om det inte är helt galet. Du får göra en värdering av vad som är korrekt belopp att betala och tex dra av värderat av återstående arbete kvar att utföra. Jag gör ingen bedömning av vad som är rätt eller fel i detta fall, men om du anser att du inte fått ett fullgott arbete ska du bestrida fakturan. Om faktura ej stämmer mot utfört arbete så bestrids fakturan med en skriftlig fakturareklamation. Skickas lämpligen till leverantörens e-post. Antar att det finns mallar på nätet att använda sig av.

https://www.hallakonsument.se/klaga...eter-som-konsument/bestrida-felaktig-faktura/
Mallen som får att finna på ovanstående hemsida var visserligen inte jättebra men alltid något. Texten får du såklart ändra rätt friskt för att passa i ditt fall. Skummade igenom en del av hemsidan och det bjöds på en del bra info...
 
Redigerat:
C C.Lundin skrev:
Fanns ingen som helst anledning för dem att göra så. Det enda jag kan tänka mig var att om de visste med sig redan innan att de ej skulle hinna med hela plattan, så de plastade det sista utlagda och började glätta det som antagligen redan hade börjat bränna.
Oavsett så är du absolut inte petig, det ser ut som skit.
Jag var med och la plasten men jag misstänker att han glättade för tidigt eftersom den här finns på plattan, ser ut som att maskin har "huggit" där?
DxtIe1I.jpg
L Leif i Skåne skrev:
Hur mycket är fakturan på?
Om du gör en delbetalning och håller inne mindre än ett 1/2 basbelopp, enklast är att dra av 20`000kr, så kan du aldrig bli skyldig till mer an det innehållna beloppet. Även om han brassar på med inkasso, advokater så drabbar det inte dig så länge du bestrider alla krav inom 10 dagar!1
Se upp med inkassobolag som har en rutin där du kan bestrida, denna rutin fungerar medvetet inte! Och då kan dom hävda att du inte bestridit i tid! Ring in och kontrollera att det fungerat och då måste dom regga anmälan.
Fakturan är på 22000kr. Ska man inte bestrida hela beloppet? så får jag något från något inkasso bolag så är det bara ringa och bestrida direkt med andra ord.
K kirilian skrev:
Betala inte en krona innan allt är rätt. Det är i praktiken enda påtryckningsmedlet du har.

Kommer det nåt från fogden så svarar du med ett ord: bestrides
kan tänka att det blir lite fel om jag betalar och sedan klagar eftersom betalningen kan ses som att jag är nöjd.
L Leif i Skåne skrev:
Nu vet vi inte vad fakturan är på, men ett innehållet belopp under ett 1/2 basbelopp skal parterna ta sina egna kostnader om det går till tingsrätten.
Fakturan är på 22000kr så då bör jag betala tex 12 tusen så det är 10 kvar?
 
Nu ska man ju inte döma utan att veta, precis allt kan ju skitit sig under gjutningen. Men det verkar kanske snarare som att de ej vetat hur de skulle hantera plattan.

Problemen och felen de orsakade under gjutning kommer ej kunna lösa sig endast med slipning tyvärr. Det ligger för djupt, speciellt det senaste du la upp.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Slumdog Slumdog skrev:
Fast att hålla inne hela beloppet har man inte rätt att göra om det inte är helt galet. Du får göra en värdering av vad som är korrekt belopp att betala och tex dra av värderat av återstående arbete kvar att utföra. Jag gör ingen bedömning av vad som är rätt eller fel i detta fall, men om du anser att du inte fått ett fullgott arbete ska du bestrida fakturan. Om faktura ej stämmer mot utfört arbete så bestrids fakturan med en skriftlig fakturareklamation. Skickas lämpligen till leverantörens e-post. Antar att det finns mallar på nätet att använda sig av.

[länk]
Mallen som får att finna på ovanstående hemsida var visserligen inte jättebra men alltid något. Texten får du såklart ändra rätt friskt för att passa i ditt fall. Skummade igenom en del av hemsidan och det bjöds på en del bra info...
Får höra med killen på måndag vad han anser att en korrigering är värd så bestrider jag resterande belopp helt enkelt. Förutsatt att han inte blir irriterad och inte vill prata. min bror hade det problemet med honom när jag klagade på plattan, sen fick jag numret av bror min och då svarade han direkt.
 
C C.Lundin skrev:
Nu ska man ju inte döma utan att veta, precis allt kan ju skitit sig under gjutningen. Men det verkar kanske snarare som att de ej vetat hur de skulle hantera plattan.

Problemen och felen de orsakade under gjutning kommer ej kunna lösa sig endast med slipning tyvärr. Det ligger för djupt, speciellt det senaste du la upp.
Antar att jag får leva med det tråkigt nog men vill inte betala fullpris för det.
 
Du bör ringa till någon annan och få en prisuppgift på att slipa plattan eftersom det är det som är din utväg om din nuvarande entreprenör inte gör det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Antar att jag får leva med det tråkigt nog men vill inte betala fullpris för det.
Men vart ligger problemet! Ska du ha småbarn springandes barfota? Ska ni ha garaget som yoga rum? Det finns inga betongare som kan glätta ett golv efter gjutning till perfektion eftersom solen ligger på olika, ska du springa barfota finns bara ett alt. Och det är att slipa.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Men vart ligger problemet! Ska du ha småbarn springandes barfota? Ska ni ha garaget som yoga rum? Det finns inga betongare som kan glätta ett golv efter gjutning till perfektion eftersom solen ligger på olika, ska du springa barfota finns bara ett alt. Och det är att slipa.
Jag vet inte, men han kanske vill ha det som är beställt :thinking:
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Men vart ligger problemet! Ska du ha småbarn springandes barfota? Ska ni ha garaget som yoga rum? Det finns inga betongare som kan glätta ett golv efter gjutning till perfektion eftersom solen ligger på olika, ska du springa barfota finns bara ett alt. Och det är att slipa.
Då har du inte träffat på en betongare, utan antagligen någon sketen snickare som försökt sig på att gjuta. Det är inga som helst problem att få till en platta bra. Verkar vädret bli dåligt så får man helt enkelt säga till kund att det behöver skjutas på eller tydligt avsäga sig allt ansvar. Men det ska mycket illa väder för att det ska ställa till problem.

Sen är det en jäkla skillnad på perfektion och det som TS fått. Det är under all kritik och inte ens 1/10 om man ska jämföra med perfektion.

Edit: Nu lät det kanske som att jag hyser agg mot snickare, men det kom nog ut lite fel.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Men vart ligger problemet! Ska du ha småbarn springandes barfota? Ska ni ha garaget som yoga rum? Det finns inga betongare som kan glätta ett golv efter gjutning till perfektion eftersom solen ligger på olika, ska du springa barfota finns bara ett alt. Och det är att slipa.
Skitsnack! En duktig betongare hanterar en gjutning i alla väder så länge det inte regnar.
Regnar det så fixar man väderskydd eller gjuter en annan dag.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du bör ringa till någon annan och få en prisuppgift på att slipa plattan eftersom det är det som är din utväg om din nuvarande entreprenör inte gör det.
Ska först höra med betongarn hur han vill ha det, men vill han betala någon annan att göra hans jobb så visst för mig.
N Nickesågen skrev:
Men vart ligger problemet! Ska du ha småbarn springandes barfota? Ska ni ha garaget som yoga rum? Det finns inga betongare som kan glätta ett golv efter gjutning till perfektion eftersom solen ligger på olika, ska du springa barfota finns bara ett alt. Och det är att slipa.
Vet du ens varför man glättar? dessutom lyckades den firman göra min brors golv PERFEKT, det var därför jag valde dom här men tydligen är det väldigt olika kvalite på killarna.
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag vet inte, men han kanske vill ha det som är beställt :thinking:
Ja rätt enkelt.
P Poxeman skrev:
Skitsnack! En duktig betongare hanterar en gjutning i alla väder så länge det inte regnar.
Regnar det så fixar man väderskydd eller gjuter en annan dag.
Stämmer bra det med!

Vill passa på att tacka alla som engagerat sig i mitt lilla dilemma. Min plan är att på måndag ringa hallåkonsument (kommunen har semester i typ 3 månader så dom hänvisade dit).
Där kan jag förhoppningsvis få lite mer tips på vad jag kan göra och säga till min betongare. har jag tur får han eld i baken och kommer och fixar det direkt vilket vore det bästa men med tanke på hur han betett sig hittills har jag inga höga förhoppningar.
Då betalar jag en del av fakturan och bestrider resten tills vi kommer på en gemensam lösning, om han väljer att gå under jorden vilket min bror fått erfara (min bror är mer bestämd och hård än mig). så får jag nog dessvärre kontakta arn eller annan vägledning.
Jag uppdaterar givetvis hur det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.