Byggahus.se
Hej, har en vedpanna som är uppmärkt "25 kW". Den har funkat bra att värma upp huset. Kalla vintrar räcker det att elda en omgång, men är det blåsigt och extra kallt kan man behöva elda 2 (eller egentligen 1.5) gånger. När jag kollar bergvärmepumpar brukar dessa ligga på typ 12-16 kW. Funkar det på samma vis? Kan man jämföra på något vis? Går det luska ut vilken "storlek" på bergvärmepump jag skulle behöva? Huset är på ca 130 kvm och byggt mitten på 80-talet. Trähus på torpargrund, bra isolerat. Några förslag på effekt som skulle behövas? Har kontaktat lite olika firmor för offerter, men de flesta har ju semester nu. Vill bara räkna på ett ungefär vad själva utrustningen kommer att kosta, priserna varierar ganska stort på olika effekt.
 
C
I irrbloss skrev:
När jag kollar bergvärmepumpar brukar dessa ligga på typ 12-16 kW.
Var kollar du då någonstans? En "vanlig" bergvärmepump brukar väl ligga på 6-10 kW. 16 kW är en stor pump.

Men du kan inte jämföra rakt av. Bergvärmepumpen kan ju i princip gå dygnet runt och leverera sin effekt, medan vedpannan bara går några timmar per dygn. Sen är det nog svårt att bedöma hur mycket effekt vedpannan ger i praktiken.
 
Du kan inte jämföra en pannas maxeffekt med VP och det behov av energi huset behöver.
Jag har ett 190m2 stort hus med källare från 1947, timmer och plank och ingen isolering.
Till det har jag en VP på 10kW
Så du klarar dig troligen fint med en ”normal” VP på 8-12 kW
I stugan som är 40m2 har jag en vedpanna som har en effekt på 17 kW.
Där blir det varmt om jag eldar ordentligt.
Så du kan inte avgöra effektbehovet baserat på din nuvarande pannas maximala effekt.
Invänta installatörerna, dom som kan sin sak kommer komma på besök och kolla på hur många och standard på fönster, hur många och hur stora element du har och dimension på rören i värmesystemet. Därefter får du en offert på lämplig VP och djup på borrhål.
Kostnad 150.000kr +-20.000kr skulle jag gissa på.
 
glöm inte bort att vedpannan har en rejält mycket högre framledingstemperatur än en värmepump så ditt radiatorsystem måste vara anpassat för en temp på 55C
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om man vet var huset står i landet och hur många kWh el eller kubikmeter eldningsolja alternativt ved det gott åt per år kan man göra en hyfsat bra dimensionering av storleken på en värmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.