Byggahus.se
Ja, men varför skulle varm luft (alltså att köra på värme) inte torka upp kondensen snabbare än endast fläkt? Jag har aldrig kört endast fläkt under mina snart 9 år med LLVP och jag har aldrig haft problem.
 
Magnus E K
Stängde av min direkt efter att ha kört kyla, ska komma ihåg att köra fläkten ett tag nästa gång (nu senast blev det dock så kallt några dagar efter att jag kört kyla att jag fick köra värme igen). Inga uppenbara problem än med min pump (snart 2 år gammal). Dock tycker jag den luktar lite plast varje gång jag kör igång den på värme efter att den varit avstängd ett tag, har varit så hela tiden.
 
Mitsubishi har en funktion clean som innebär att den kör automatiskt värme en stund efter det att man stängt av kylan.
 
Hallå!

Har tänkt att köra en rengörning av min llvp här idag, och ar inhandlat spolarvätska, batterivatten och en 1,5L tryckspruta.
Tänkte bara höra mig för om tips hur ni har blandat?
1:1 och några droppar diskmedel?

Tacksam för svar! :)
 
En liten update
Var till Biltema och inhandlade det på listan.
Hade i cirka 1 liter batterivatten, 1-3dl koncentrerad spolarvätska och några droppar Yes diskmedel.
Låter det just nu verka lite innan jag ska duscha av den med rent batterivatten. :)
 
  • Gilla
kallepr
  • Laddar…
X
Jag hoppar in här också:

Vi har också en luftvärmepump, Mitsubishi. För övrigt är den jäkligt bra men det är en annan tråd!
Den är installerad egentligen enbart för at tkyla då det blir så inihelvete varmt här inne på sommaren så alltså går den 95%+ av tiden som kyla och resterande futtiga procent är värme under vintern för att motionera kompressor, sprida runt olja e.t.c. samt ifallatt man är lite frusen så kan tjugo minuter full värme vara skönt.
För två år sedan märkte jag att den lät mysko och blåste sämre (när jag kom hem under semestern för att jobba lite - den står på rimlig kyla, 24 grader, även när vi är borta för att fiskarna i akvariet inte skall få värmeslag och som bonus håller sig blommorna riktigt fina också!). Tittade in och fläkten var HELT igengrötat modell ÖRK. Vitsvart ludd och även bakdelen där fläkten sitter var... omysig.
Hade inte tid eller ork att gör anågot ordentligt så tog en trycksprutflaska (sådan man pumpar), hett vatten samt lite diskmedel. Körde med rak stråle och högt tryck samtidigt som fläkten fick på lägsta fart och Fy Farao vad äckel det rann ut! (lade handdukar på golvet). Nåväl, blev hyfsat bra och fungerade utan problem.
Förra året fick jag upprepa igen då det ånyo börjat växa på. Gjorde samma sak, blev ganska bra igen.
Nu tog jag tag i saken och monterade isär (har en servicemanual sedan tidigare) och fick loss fläkten som ju var allt annat än ren. Testade att spraya emd diskmedelsvatten och hetvatten i duschen och det rann ut äckel hur länge som helst, men helt ren blev den ju ändå inte så tog då det jag borde gjort från början:
Högtrycket med varmvatten (först sprayade jag med diskemedelsvatten igen). Fläkten ser NY! ut. Kondensrännan som också åkte ner var även den mögig så, tja.. bara plast ju så why not? Högtrycket gjorde även denna helt ren och kom ju även åt i små vrår och prång. Tog även lamellerna (viftarna som jag kallar dem) och hela höljet på samma sätt.
Buffade tryckluft (på burk då jag saknar kompressor) genom lameller och överallt typ. Torkade noga flera gånger med trasa och först diskmedel och sedan rent vatten inuti där det också vuxit och fastnat gegga.
En gnutta silikonfett på axeltappen som sitter in i gummilagret och ihop med pusslet.
Testade även i dag, bara för att, Nitor AC Rent. En hundring för en halvliter som räcker till 1-2 omgångar (jag slösade på så räcker till knappa 1,5 gång då). Lät verka som det står och kör nu AC (med öppet fönster - fy fan vad den stinker fejkcitron á la rengöringsmedel) för att skölja rent lamellerna (och vädra doften...).

Men, nu så kommer det mest intressanta... Precis som nämns ovan så bör man torka ur den genom att vifta med fläkten enbart någon timme eller så, eller köra värme någon halvtimme. DOck vill man ju inte gärna köra värme om man nu kylt ner men också så, under sommaren går pumpen konstant. Alltid på, dygnet runt, och då är det knöligt att köra torrt så...
Man kan ställa veckoschema!
Alltså, åtminstone på min pump:
Låt säga att du vill ha bastemperatur inne på 24 grader (vi boostar ibland till 16 om det behövs):
* Sätt timer 1:
- Välj alla dagar i veckan.
- Välj maxtemperatur (31 grader?)
- Välj ON
- Välj tid 02:00
*Sätt timer 2:
- Välj alla dagar i veckan.
- Välj nominell temperatur (24 grader i detta exempel)
- Välj ON
- Välj tid 04:00
* Spara

Nu behöver du bara aktivera timern (se till att klockan går rätt...) när du slår på pumpen på KYLA (OBS - INTE autoläge).

Det som då händer (har testat med typ on 14:00 och ON 14:10) är att när klockan blir 02 på natten (då borde det vara bra nedkylt) så vill den värma till 21 grader. MEN, eftersom du har valt kylläge så innebär det att den stänger av kompressorn och bara viftar luft till 04 då den åter igen slår på 24 grader och om det då behövs går kompressorn in igen och på morgonen är det skönt inne (morgonen hos oss börjar typ 05 varje morgon..... *suck*)

Så, mina tester visar på att det fungerar. Nu väntar vi på värmen och test på riktigt.

Om min teori nu håller kommer det växa mindre då den bara är fuktig max 22-23 timmar per dygn och sedan HELT torr i 1-2 timmar per dygn. Och dessutom automagiskt, utan att jag behöver göra något! Tog två timmar då det känns bra att den får torka hellre för mycket än för lite.
 
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
det gjorde väl inte ont..

du måste nog vinna något pris för att du orkat programmera veckotimern, du är den första jag vet om
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
X
Jag visste faktiskt att man kan ställa veckoschema men har inte funnit något behov av det, förrän nu då när jag insett att jag behöver torka den även när den går konstant. =)

Våra favoritfunktioner är:
* Kylläge med lämplig temperatur, oftast 24 grader och autofläkt.
* I-save med med 16 grader och maxfläkt. Ett knapptryck på I-save ger FULL kyla tills vi är nöjda och då ett tryck igen på den så går den till 24 grader.
 
Bowman
Är det någon som *vet* och inte bara tror dom vet, vad för rengöring som är ok.
Visst köpa en liten flaska för 2-300:- enkelt och så slipper man tänka.
Men jag har flera luftvärmepumpar, bli många flaskor, och jag gillar att göra saker själv.

Men jag läser allt från att ammoniak är bra, till att ammoniak inte skall användas. Fälgrengörning :O, spolarvätska, grönsåpa, bioavfettning, ättika osv osv.
Det enda som verkar vara konsensus är batterivatten, men sen då?
Finns det något konkret och inte massa gissningar?
 
ångtvätt "vet" jag fungerar , då slipper du även oroa dig om att det inte hamnar kemikalier som kan skada något.
Har du flera och gör regelbunden service så är då en ångtvätt ett alternativ.

Sen kan ett milt medel mot påväxt/mögel vara bra
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag *vet* att spolarvätska luktar skitilla väldigt länge inomhus :)

Jag kommer garanterat köpa rengöring avsedd för värmepump igen. De kostar men fungerar helt klart bäst.
 
Börja med att försiktigt dammsuga och sen helst försiktigt blåsa bort så mycket damm som möjligt. Dammet kan annars åka in mellan lamellerna och fastna/bli väldigt svår att skölja bort...
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
C Comfort Thomas skrev:
ångtvätt "vet" jag fungerar , då slipper du även oroa dig om att det inte hamnar kemikalier som kan skada något.
Har du flera och gör regelbunden service så är då en ångtvätt ett alternativ.

Sen kan ett milt medel mot påväxt/mögel vara bra
Ångtvätt har jag inte.
Och ”milt medel mot påväxt” kan ju vara vad som helst. Uppskattar ditt svar.
Men jag önskar konkret vetskap om vilka ämnen som är ok, vad funkar på lamellerna, vad funkar inte.
Kan man skada något med fel kemikalier osv.
 
Köpa en flaska rengöring för luftvärmepump från jula 200kr. Använd hela flaskan, låt verka. Ta sedan tryckspruta med ljummet vatten ett par ggr tills du är nöjd finns på biltema 60kr.

Som ny nu.
 
Bowman
D Daniel__s skrev:
Köpa en flaska rengöring för luftvärmepump från jula 200kr. Använd hela flaskan, låt verka. Ta sedan tryckspruta med ljummet vatten ett par ggr tills du är nöjd finns på biltema 60kr.

Som ny nu.
Som sagt, jag är nyfiken på vad man kan använda istället.
Att köpa en liten flaska för 200:- för något som innehåller kemikalier för ”7:-” stör mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.