Byggahus.se
M Markarbetaren skrev:
Jag är enbart en liten hustomte i mitt egna hus men jag har Aga minibox, några lådor med lödkopplingar mellan 12-28mm, lödstänger, lite ventiler och rör i olika dimensioner liggande om jag behöver akutlaga något eller om jag vill bygga nått extra.
Sedan har jag naturligtvis 110-rör, böjar, muffar, Pem-slang i olika dimensioner, både plastkopplingar och prk liggande om jag behöver fixa något här hemma. Och då är jag PRIVATPERSON!

Jag har mycket svårt att tänka mig att man som egenföretagare åker runt med en servicebil med 2 rörtänger och handlar allt man behöver till varje enskilt jobb. Förbrukningsmaterial har man ALLTID liggandes i bilen, annars står man snart utan kunder då jobben blir på tok för dyra om man ska åka och handla en 15mm presskoppling för att ett jobb kräver en sån. Men visst, det har varit 10 års högkonjunktur nu så inget förvånar längre..
Jag har givetvis mkt mer grejer än det du redovisade.

Detta är en filosofisk diskussion och jag undrar bara, varför skall man behöva bygga upp ett lager ? Inte alla företag har ett hus att ha alla saker i, måste dem ha det i sitt privata hus då ?
 
Staffans2000
C Calore skrev:
varför skall man behöva bygga upp ett lager ?
För att det gagnar kunden. Du vet, den stackaren du hjälper. Det är för övrigt samma person som fyller ditt skafferi och betalar dina räkningar.

Staffan
 
  • Gilla
Benzon och 10 till
  • Laddar…
Betala det du tycker är rimligt. Och tycket inte dom det så får dom driva det vidare, men vad jag läste (inte läst allt) så har du bra underlag för den tiden dom var där.

Det bästa är att göra allt själv och låta hantverkarna sitta där hos sina grossister och ära frukost och dricka kaffe.
 
  • Gilla
Stibbadrill och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
För att det gagnar kunden. Du vet, den stackaren du hjälper. Det är för övrigt samma person som fyller ditt skafferi och betalar dina räkningar.

Staffan
Men, jag jobbar ju inte åt kunden. Jag jobbar åt mig och min familj, du vet dem som.är beroende av att jag fyller mitt skafferi och betalar mina räkningar.

Du fattar visst inte så mkt, men de enda som kan göra så som du vill, köpa upp stora laget och sänka priset och konkurrera ut grossister är stora firmor. Hur tror det det blir när Assembli, Bravida och några till är ensamma kvar ? Går priset upp eller ner då ?

Privatkunder är mer beroende av oss små firmor än tvärtom. Jag kan tex bara börja jobba på en större firma och så måste den som inte kan göra det själv ringa de stora drakarna. Du vet, det är vi små som håller nere priset.
 
Staffans2000
B Byggapålite skrev:
Ja men med tanke på att inget jobb är sig likt, så kan man inte förse ALLA kunders behov av grejer i bilen. Jag är elektriker men, jag får iaf skäll om jag har uttag och grejer ligger i bilen, för att det blir förstört och repigt.
Om delarna blir förstörda gagnar det inte kunden. Vem vill ha repiga uttag? Men målet borde vara att ha ett så komplett sortement som möjligt, så att grossistresorna minimeras. Tvärs emot TS uppfattning, som är att det högst avsiktligt medförs så få delar som möjligt, för att kunna åka till grossisten och äta frukost på kundens bekostnad
 
M
C Calore skrev:
Jag har givetvis mkt mer grejer än det du redovisade.

Detta är en filosofisk diskussion och jag undrar bara, varför skall man behöva bygga upp ett lager ? Inte alla företag har ett hus att ha alla saker i, måste dem ha det i sitt privata hus då ?
Jag har också givetvis betydligt mer saker än dom jag redovisade, men du missar poängen. Att ha en servicebil med förbrukningsmaterial inom VVS kräver inga större förvaringsutrymmen. Om du ska installera en VP så förutsätter jag som kund att du endast behöver hämta VP'n. Kopplingar, elverktyg osv. har du naturligtvis i bilen. Rör brukar VVS'arna ha i tuben på taket.

Lika självklart har en elektriker kabel, klammer, dosor osv. i sin bil, om vi pratar vanligt förbrukningsmaterial.
 
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
C Calore skrev:
Du fattar visst inte så mkt,
Det är helt riktigt!
Men det känns lite bättre nu, när jag ser att det finns åtminstone en som fattar ännu mindre.
Du vet alltså inte ens vem du jobbar för (det förklarar din översittarmentalitet gentemot kunden)? Det är kunden kunden kunden!. Som ett resultat av det, kan du betala dina räkningar.
 
  • Gilla
  • Haha
Benzon och 12 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är helt riktigt!
Men det känns lite bättre nu, när jag ser att det finns åtminstone en som fattar ännu mindre.
Du vet alltså inte ens vem du jobbar för? Det är kunden kunden kunden!. Som ett resultat av det, kan du betala dina räkningar.

Ja kunden betalat, men det är givetvis mig själv jag jobbar för.
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har också givetvis betydligt mer saker än dom jag redovisade, men du missar poängen. Att ha en servicebil med förbrukningsmaterial inom VVS kräver inga större förvaringsutrymmen. Om du ska installera en VP så förutsätter jag som kund att du endast behöver hämta VP'n. Kopplingar, elverktyg osv. har du naturligtvis i bilen. Rör brukar VVS'arna ha i tuben på taket.

Lika självklart har en elektriker kabel, klammer, dosor osv. i sin bil, om vi pratar vanligt förbrukningsmaterial.

Om jag gör 3 pumpar en vecka, då.måste jag alltså ha bla 15 pipor 28 och ett 100 tal böjar mm nånstans runt 30000 plus moms i grejer .

Jag har givetvis ganska mkt, men jag köper material inför varje installation. Det jag har i bilen är mer för att täcka upp så jag slipper åka extra gånger och handla.
 
J Jotsat skrev:
1) Ingen annan än hantverkaren bryr sig om vad det kostar i inköpspris. Det ska vara ett rimligt pris för mig som kund. Om en produkt kostar 50-200kr inkl moms var som helst (ClasO, Bahuaus, Elbutik, Rinkaby) är det inte rimligt att betala 1000kr. Kan man som hantverkare inte hålla ett rimligt pris behöver man antingen köpa någon annanstans ifrån eller bli bättre upphandlare om man vill ha vinst på materialet.
Om hantverkaren har negativ eller 99% marginal spelar för mig som kund ingen roll, det ska vara rimligt för mig. Superbra om hantverkaren tjänar pengar på materialet, grattis!, men det måste vara rimligt.

2) Om inte 500kr/h räcker för att betala räkningar och få den lön man vill ha bör timpriset höjas till att matcha detta. Om det blir 800, 1000 eller 1500kr/h spelar ingen roll, men det är inte rimligt att kompensera lågt timpris med orimligt påslag på materialet. Se punkt 1 ovan.

3) Vissa verkar förespråka att kunden ska ta reda på materialpris innan hantverkaren kommer. För mig är det inte rimligt att man vill ha det så, men rätta mig gärna. Kom ihåg att det är kundens pris som är det viktiga för kunden, inte inköpspris, rabatter, påslag, marginal, inköpsställe osv.

Alt 1.
"Hej. Jag behöver ha ett eluttag på fasaden. Hur mycket kostar ett tvåfacks från ABB hos er? 625, det lät mycket. Hur mycket kostar det från Schneider? 500, det lät ju bättre. Men just nu inget från Elko som är billigare? Ah, 300 ok, men är det vitt också? Ok, men det känns rimligt, vi kör på ett sådant. Och så kablarna. Hur mycket tar ni för det?" Osv.
Finns ingen hantverkares som skulle vilja ha det så hoppas jag. Personligen vill jag gärna bara beställa, säga hej och betala som kund, det är ju det jag betalar för.

Alt 2
Ta rimligt betalt för materialet. Inte samma som en nätbutik, utan rimligt.

Jag älskar hantverkare och folk som hjälper mig med det jag vill ha gjort. Betala och glömma. Däremot är det klart man blir förbannad när kabeln av någon anledning kostar 5ggr priset mot överallt annars.
J Jotsat skrev:
1) Ingen annan än hantverkaren bryr sig om vad det kostar i inköpspris. Det ska vara ett rimligt pris för mig som kund. Om en produkt kostar 50-200kr inkl moms var som helst (ClasO, Bahuaus, Elbutik, Rinkaby) är det inte rimligt att betala 1000kr. Kan man som hantverkare inte hålla ett rimligt pris behöver man antingen köpa någon annanstans ifrån eller bli bättre upphandlare om man vill ha vinst på materialet.
Om hantverkaren har negativ eller 99% marginal spelar för mig som kund ingen roll, det ska vara rimligt för mig. Superbra om hantverkaren tjänar pengar på materialet, grattis!, men det måste vara rimligt.

2) Om inte 500kr/h räcker för att betala räkningar och få den lön man vill ha bör timpriset höjas till att matcha detta. Om det blir 800, 1000 eller 1500kr/h spelar ingen roll, men det är inte rimligt att kompensera lågt timpris med orimligt påslag på materialet. Se punkt 1 ovan.

3) Vissa verkar förespråka att kunden ska ta reda på materialpris innan hantverkaren kommer. För mig är det inte rimligt att man vill ha det så, men rätta mig gärna. Kom ihåg att det är kundens pris som är det viktiga för kunden, inte inköpspris, rabatter, påslag, marginal, inköpsställe osv.

Alt 1.
"Hej. Jag behöver ha ett eluttag på fasaden. Hur mycket kostar ett tvåfacks från ABB hos er? 625, det lät mycket. Hur mycket kostar det från Schneider? 500, det lät ju bättre. Men just nu inget från Elko som är billigare? Ah, 300 ok, men är det vitt också? Ok, men det känns rimligt, vi kör på ett sådant. Och så kablarna. Hur mycket tar ni för det?" Osv.
Finns ingen hantverkares som skulle vilja ha det så hoppas jag. Personligen vill jag gärna bara beställa, säga hej och betala som kund, det är ju det jag betalar för.

Alt 2
Ta rimligt betalt för materialet. Inte samma som en nätbutik, utan rimligt.

Jag älskar hantverkare och folk som hjälper mig med det jag vill ha gjort. Betala och glömma. Däremot är det klart man blir förbannad när kabeln av någon anledning kostar 5ggr priset mot överallt annars.
J Jotsat skrev:
1) Ingen annan än hantverkaren bryr sig om vad det kostar i inköpspris. Det ska vara ett rimligt pris för mig som kund. Om en produkt kostar 50-200kr inkl moms var som helst (ClasO, Bahuaus, Elbutik, Rinkaby) är det inte rimligt att betala 1000kr. Kan man som hantverkare inte hålla ett rimligt pris behöver man antingen köpa någon annanstans ifrån eller bli bättre upphandlare om man vill ha vinst på materialet.
Om hantverkaren har negativ eller 99% marginal spelar för mig som kund ingen roll, det ska vara rimligt för mig. Superbra om hantverkaren tjänar pengar på materialet, grattis!, men det måste vara rimligt.

2) Om inte 500kr/h räcker för att betala räkningar och få den lön man vill ha bör timpriset höjas till att matcha detta. Om det blir 800, 1000 eller 1500kr/h spelar ingen roll, men det är inte rimligt att kompensera lågt timpris med orimligt påslag på materialet. Se punkt 1 ovan.

3) Vissa verkar förespråka att kunden ska ta reda på materialpris innan hantverkaren kommer. För mig är det inte rimligt att man vill ha det så, men rätta mig gärna. Kom ihåg att det är kundens pris som är det viktiga för kunden, inte inköpspris, rabatter, påslag, marginal, inköpsställe osv.

Alt 1.
"Hej. Jag behöver ha ett eluttag på fasaden. Hur mycket kostar ett tvåfacks från ABB hos er? 625, det lät mycket. Hur mycket kostar det från Schneider? 500, det lät ju bättre. Men just nu inget från Elko som är billigare? Ah, 300 ok, men är det vitt också? Ok, men det känns rimligt, vi kör på ett sådant. Och så kablarna. Hur mycket tar ni för det?" Osv.
Finns ingen hantverkares som skulle vilja ha det så hoppas jag. Personligen vill jag gärna bara beställa, säga hej och betala som kund, det är ju det jag betalar för.

Alt 2
Ta rimligt betalt för materialet. Inte samma som en nätbutik, utan rimligt.

Jag älskar hantverkare och folk som hjälper mig med det jag vill ha gjort. Betala och glömma. Däremot är det klart man blir förbannad när kabeln av någon anledning kostar 5ggr priset mot överallt annars.
J Jotsat skrev:
1) Ingen annan än hantverkaren bryr sig om vad det kostar i inköpspris. Det ska vara ett rimligt pris för mig som kund. Om en produkt kostar 50-200kr inkl moms var som helst (ClasO, Bahuaus, Elbutik, Rinkaby) är det inte rimligt att betala 1000kr. Kan man som hantverkare inte hålla ett rimligt pris behöver man antingen köpa någon annanstans ifrån eller bli bättre upphandlare om man vill ha vinst på materialet.
Om hantverkaren har negativ eller 99% marginal spelar för mig som kund ingen roll, det ska vara rimligt för mig. Superbra om hantverkaren tjänar pengar på materialet, grattis!, men det måste vara rimligt.

2) Om inte 500kr/h räcker för att betala räkningar och få den lön man vill ha bör timpriset höjas till att matcha detta. Om det blir 800, 1000 eller 1500kr/h spelar ingen roll, men det är inte rimligt att kompensera lågt timpris med orimligt påslag på materialet. Se punkt 1 ovan.

3) Vissa verkar förespråka att kunden ska ta reda på materialpris innan hantverkaren kommer. För mig är det inte rimligt att man vill ha det så, men rätta mig gärna. Kom ihåg att det är kundens pris som är det viktiga för kunden, inte inköpspris, rabatter, påslag, marginal, inköpsställe osv.

Alt 1.
"Hej. Jag behöver ha ett eluttag på fasaden. Hur mycket kostar ett tvåfacks från ABB hos er? 625, det lät mycket. Hur mycket kostar det från Schneider? 500, det lät ju bättre. Men just nu inget från Elko som är billigare? Ah, 300 ok, men är det vitt också? Ok, men det känns rimligt, vi kör på ett sådant. Och så kablarna. Hur mycket tar ni för det?" Osv.
Finns ingen hantverkares som skulle vilja ha det så hoppas jag. Personligen vill jag gärna bara beställa, säga hej och betala som kund, det är ju det jag betalar för.

Alt 2
Ta rimligt betalt för materialet. Inte samma som en nätbutik, utan rimligt.

Jag älskar hantverkare och folk som hjälper mig med det jag vill ha gjort. Betala och glömma. Däremot är det klart man blir förbannad när kabeln av någon anledning kostar 5ggr priset mot överallt annars.
Håller fullständigt med ,verkar som de flesta här har blivit utsatta för ockrande hantverkare ,men dom bara försvarar sig vilket kan vara förståligt
 
Ett RIMLIGT pris borde vara det som tillverkaren sätter som rekommenderat pris.

Ni är inte nöjda förens hantverkaren står med mössan i ena handen och en tusenlapp i andra och bönar och ber om att få jobba hos er.
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
C Calore skrev:
Ett RIMLIGT pris borde vara det som tillverkaren sätter som rekommenderat pris.
Absolut vore det rimligt men tyvärr är det ofta inte det.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jo det är det, men ni är inte trots att ni oftast får mkt rabatter på det priset
 
C Calore skrev:
Ett RIMLIGT pris borde vara det som tillverkaren sätter som rekommenderat pris.

Ni är inte nöjda förens hantverkaren står med mössan i ena handen och en tusenlapp i andra och bönar och ber om att få jobba hos er.
Tillverkaren ska inte styra prissättningen, det är butikens sak.

Och som konsument av dina tjänster vill jag veta vad du debiterar mig för produkten. Inte vilken rabatt du eller jag får, inte heller vad du betalar hos grossisten.

Är det orimliga påslag och marginaler kommer några av dina kunder märka det och bli missnöjda.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Nibe och CTC borde ALLA installatörer bojkotta för dem hatar installatörer , varför skulle man annars sälja sina produkter lika billigt till en person som köper sin första maskin nånsin än till en installatör som sålt och monterat dessa grejer i 50 år ?
Varför ska installatörer ha stora rabatter som inte kommer kunden till del?
 
  • Gilla
carl fabian och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.