Byggahus.se
mr.Ola mr.Ola skrev:
Vi frimurare
Tänk bara på om frugan är med och blandar, bär eller övrigt (håller hörnbräder) så skall även denne räknas in när man räknar ut ackordet, Barn räknas ned till ganska låga procent beroende på ålder o timmars erfarenhet.
 
  • Haha
mr.Ola
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Och masonit brädorna tog du vel bort när du dragit av bruket? Och du lägger på och drar av tills du får en helt enhetlig yta
Masonitbrädorna slängde jag åt helvete efter ungefär 15 minuter då jag inte fick dem att sitta ordentligt och de bara släppte.. Vi kan lugnt säga att de prövade mitt tålamod! Så jag har istället kört hela rasket på frihand, det har blivit ca 3-6 mm tjockt(..ish) men jag är rätt nöjd iallafall! :D
Gå nu å lägg er! :crysmile:
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
Masonitbrädorna slängde jag åt helvete efter ungefär 15 minuter då jag inte fick dem att sitta ordentligt och de bara släppte.. Vi kan lugnt säga att de prövade mitt tålamod! Så jag har istället kört hela rasket på frihand, det har blivit ca 3-6 mm tjockt(..ish) men jag är rätt nöjd iallafall! :D
Gå nu å lägg er! :crysmile:
Du hade kunnat spika fas dom ;) ska sova sen, det är ju julledigt :crysmile:
 
K kest skrev:
Tänk bara på om frugan är med och blandar, bär eller övrigt (håller hörnbräder) så skall även denne räknas in när man räknar ut ackordet, Barn räknas ned till ganska låga procent beroende på ålder o timmars erfarenhet.
Tyvärr så är frugan chef så det hon tillför är framförallt att hon tvingar mig att städa efter mig och DET är däremot menligt för ackordet..
 
M Zolt skrev:
Du hade kunnat spika fas dom ;) ska sova sen, det är ju julledigt :crysmile:
Jo men ides inte leta spik!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
slängde jag åt helvete
Du kanske glömde att blöta upp den redigt?
Och gnugga in dem och dra av överskott?
Vänta någon minut?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
Jo men ides inte leta spik!
Haha :crysmile: då vet du till nästa gång om det nu hjälps
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Fått upp tre säckar bruk. Det blev mycket snyggare att behandla med den nyinköpta decolitskivan än med min rivbräda!
[bild] [bild] [bild]
Hoppas bara att det sitter kvar också!

Snygg pall på väggen :crysmile:
 
Gott nytt år!
Hälsningar från min källare!
Ojämnt putsad källarvägg med synliga block och ett gult rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oputsade väggar i en källare med ojämn och fläckig puts, en ingång dörr täckt med plast och en matta på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsen hänger kvar och är i särklass det fulaste jag åstadkommit! :crysmile:
En dörröppning till ett målat rum med en obehandlad vägg och en stege i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hustrun är i full gång med målningen och sonen har fått ett litet rum där han kan kolla Youtube på en telefon!
Hon hälsar även att den vägg som elcentralen hänger på ska kläs med skivor för så fult som jag putsar så är det bäst att jag avslutar så fort som möjligt! :crysmile:
Renoveringsprojekt i källare med ojämnt putsade väggar, en elcentral, och målningsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Men puts i all ära, jag tror att min rivbräda är för stor eller så putsar jag för ojämnt för rivbrädan missar stora områden som fortsätter att vara blanka och ju hårdare jag trycker med den ju fulare blir de rivna ytorna. Vidare så tror jag att jag river för sent men om jag river medans putsen är lös så vill allt komma ner när jag river på den. Det här är fan inte bara.. Kommer att få finputsa ytan med spackel tror jag..

Jag har inte heller någon klar lösning på hur jag ska göra bakom elcentralen som jag förvisso ska byta, men jag kan ju inte stå å kasta våt puts på denna för då måste ju bytet snart göras akut! Även runt de spänningssatta lysknapparna kan det ju vara svårt att putsa med den våta putsen utan att dö av elström! Göra anläggningen strömlös betyder att det blir ett mörker å jobba i och det, är väl okej med lysknapparna men inte med hela elanläggningen!
 
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
Men puts i all ära, jag tror att min rivbräda är för stor eller så putsar jag för ojämnt för rivbrädan missar stora områden som fortsätter att vara blanka och ju hårdare jag trycker med den ju fulare blir de rivna ytorna. Vidare så tror jag att jag river för sent men om jag river medans putsen är lös så vill allt komma ner när jag river på den. Det här är fan inte bara.. Kommer att få finputsa ytan med spackel tror jag..

Jag har inte heller någon klar lösning på hur jag ska göra bakom elcentralen som jag förvisso ska byta, men jag kan ju inte stå å kasta våt puts på denna för då måste ju bytet snart göras akut! Även runt de spänningssatta lysknapparna kan det ju vara svårt att putsa med den våta putsen utan att dö av elström! Göra anläggningen strömlös betyder att det blir ett mörker å jobba i och det, är väl okej med lysknapparna men inte med hela elanläggningen!
Du måste lägga i blankfläckarna på en gång medans du river :oops: det betyder att du har en svacka, ytan ska bara yttorka lite innan du går på
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
M
Vad använde du för rivbräda då? 18×32 hoppas jag :rolleyes:
 
M

Ett exempel
 
  • Gilla
Hus&Kärlek
  • Laddar…
M
Du kan även använda tunna "plaströr" som man drar el i som avdragsbana
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Såg att du hade något stor skurbräda men, du får aldrig väggen rakare än du stockar av den.
Om du sätter stockbanorna med långpass och sedan får du ha lite bruk i ena handen eller smöra på lite där det saknas lite. När du glättar ytan har du svårt att känna "när" du kan börja skura.
Börja inte med för stor yta när du är ovan. Försök isället att få ytan så rak som möjligt.
Kolla med ett långpass/sockbräda på kant med en ficklampa på baksidan så ser du om du stockat rakt. Att du får blanka ytor fläckvis tyder på att du fått en ojämn grund. Med en mindre skurbräda kan du fuska till ytan, men den förblir ojämn, men kan se snyggare ut på håll.

En murare sa när han hade glömt glasögonen hemma "Konstverk skall beaktas på avstånd"
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.