Byggahus.se
Hej!

Går det utifrån den här bilden att se vart det läcker?:)
Upptäckte att det var lite blött i skvallerröret när jag flyttade tvättmaskinen.

Mvh

//Charlie
 
  • Rörsystem med kalkavlagringar och fuktindikationer under en tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jockose
  • Laddar…
På bilden har du flera kopplingar som det ärgat runt. Detta kan uppstå både när det läcker inifrån kopplingen (koppling tätar inte fullt ut) eller när vatten rinner utmed rören, dvs läckaget kommer från ett annat ställe.

Det ser också ut som att det kommer ett plaströr ovanifrån som slutar strax till höger ovan mässingskopplingarna. Vad är detta?

Av det som visas på bilden. Är något av detta blött idag?
 
  • Gilla
Charl1e
  • Laddar…
Charl1e Charl1e skrev:
Hej!

Går det utifrån den här bilden att se vart det läcker?:)
Upptäckte att det var lite blött i skvallerröret när jag flyttade tvättmaskinen.

Mvh

//Charlie
Ta plast och hushållssnöre och täck röret snör av på några ställen så ser du vilken koppling som läcker!
Sedan tar du rostlösare och rengör och därefter om du kan dra rör så tar du och ser hur du kan lossa den koppling som läcker!
Sedan tar du och tar rörpasta och lin och tätar kopplingarna!
Annars låt en rörmokare göra jobbet och se över övriga anläggningen
 
  • Gilla
Charl1e
  • Laddar…
Tack för svar, jag insåg att det är säkrast att kontakta en röris som får titta igenom allt.:)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Charl1e Charl1e skrev:
Tack för svar, jag insåg att det är säkrast att kontakta en röris som får titta igenom allt.:)
Passa på att be rörisen visa dig hur du kan med psta lin få en droppande koppling tät
 
Innan du skickar efter en röris, så tycker jag att du i alla fall kollar upp lite vilken väg vattnet kommer. Den röda vägen kan mycket väl vara gammal och den blå kan kan komma från en säkerhetsventil. Följ svaren här ovan, för lösningen kan vara så enkel som att "flytta plaströret någon cm".
Rörgrenar med anteckningar om potentiella vattenstråkar, röd markering antyder gammal ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att tomröret går upp till framtida badrum på övervåningen.(oinredd smålandsvillan)
Men jag ska kolla igen.:)
Hade det inte varit för plaströren hade jag vågat mig på att dra åt kopplingarna men jag är rädd att
ha sönder dom(plaströren alltså)...eller är jag bara onödigt försiktig?
 
B byggarätt skrev:
Passa på att be rörisen visa dig hur du kan med psta lin få en droppande koppling tät
Är det verkligen några linade kopplingar där ?
 
Det är inte kondensvatten från övervåningen då?
 
Alltså att det skulle bli kondens i tomröret?
 
Okej, nu har jag pillat bort lite kalkavlagringar...:)
Jag minns nu att det var felkopplat på kall och varmvattnet till badrummet när huset var nybyggt.
Vad jag förstår har man alltså här kopplat om det som kommer in längst till höger i bild vilket gör att det är väldigt trångt och kopplingarna ligger och skaver mot varandra. Men... det är grymt mycket kondens på alla "kallvattendelar" så jag börjar misstänka
att det är mest kondensvatten som rinner ut på golvet. Men det känns ändå som att det är något latjo med kopplingarna... känns som man skulle vilja skapa lite luft så att det inte ligger i spänn?
 
  • Trånga vattenledningar och kopplingar i ett badrumsskåp med tecken på kondens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningar med kalkavlagringar och trångt placerade kopplingar i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var torrt i rören från övervåning btw...
 
Charl1e Charl1e skrev:
Okej, nu har jag pillat bort lite kalkavlagringar...:)
Jag minns nu att det var felkopplat på kall och varmvattnet till badrummet när huset var nybyggt.
Vad jag förstår har man alltså här kopplat om det som kommer in längst till höger i bild vilket gör att det är väldigt trångt och kopplingarna ligger och skaver mot varandra. Men... det är grymt mycket kondens på alla "kallvattendelar" så jag börjar misstänka
att det är mest kondensvatten som rinner ut på golvet. Men det känns ändå som att det är något latjo med kopplingarna... känns som man skulle vilja skapa lite luft så att det inte ligger i spänn?
Då har du hittat problemet...
 
Nu med böset borta såg jag att det läckte lite från den översta blanka muttern, drog åt den, gick ganska lätt ett halvt varv, och nu verkar det ha slutat.:)
 
Grymt osnygg lösning som rörläggaren gjorde när han växlade Varm & Kallvatten istället för att köra vidare med Uponor q&e och sätta en rak skarv, den hade hamnat i skåpet. Men han hade väl inget expanderverktyg...
 
  • Uponor Q&E rak skarv för rörinstallation, omonterad del och hylsor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.