Byggahus.se

230 från mätarskåp

Besvarad 14 aug 2019 av Bengt Loord
Jag har en sommarstuga med ett utedass som jag funderar på att sätta in en förbränningstoalett men det kräver nätanslutning som inte finns. Ca 30 meter bort finns ett mätarskåp (ägs av Vattenfall) som förser sommarstugan och ytterligare några närbelägna hus med el. Finns det möjlighet att dra el (230V) direkt från mätarskåpet eller måste man gå via sommarstugan. Jag antar att det bara finns 3-Faser plus en PEN dragen till mätarskåpet. Det här är inget som jag avser att göra själv men det skulle vara bra för min planeringen att veta.
 

Svar

Normalt ska förbränningstoaletten anslutas från sommarstugan.

Anslutning från mätarskåpet kan medföra att ni får två abonnemang.

Kontakta elleverantören, så får ni klara besked.
 

Kommentarer

jonaserik ·
Vattenfall äger skåpet ,normalt inte, vad är det sommarstuga du menar, din eller någon annans ? Ytterligare hus ? Vad för sort lika ditt , Vem betalar Elen till dom stugorna ? Många frågor innan svar kan ges
 
Husqvarna220Ac ·
Är du säker på att Vattenfall äger skåpet? Typ mätarskåp/fasadskåp äger man oftast själv, och efter din elmätare kan man sätta säkring för att mata ut till dasset..
 
Daniel 109 ·
Det vanliga är ju att mätarskåpet är överlämningspunkten. Men det finns även andra lösningar där mätaren sitter innan servisen. Sannolikt får man dra från huset.
 
Husqvarna220Ac ·
Ja precis, alltså får man sätta egen säkring och gå vidare därifrån, men lite luddigt hur det menas, om det är ett kabelskåp eller nåt annat..
 
prototypen ·
Enklast frågan är om mätaren sitter i skåpet?
Sitter mätaren där brukar det gå sätta dit en säkring för andra saker (dass).
 
Huddingebo ·
En vän bor i ett fritidshus i ett fritidshusområde i Södermanland.
Här och var sitter stolpar med plåtlådor som vardera förser två hus med trefas, (innehållandes två mätare). Där är det inte tillåtet att dra nya kablar från skåpen, mins inte vem som var nätägare.
 
P
PappasHammare ·
Men hur långt ifrån huset ligger utedasset egentligen? Så är det längre till huset än till skåpet? Alltså är dasset placerat mer än 30meter från huset? Borde det inte vara lättare att dra kabel från huset?
 

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.