Byggahus.se
Jag har sedan tidigare en portabel A/C men den låter tyvärr för mycket.

Vill istället ha en fast installerad luftkonditionering, alltså en ytterdel, och helst två st mindre inomhusdelar för var sitt sovrum på andra våningen, alternativet kan vara en mindre inomhusdel på var sin våning.

Jag har kollat lite men ser att inomhusdelarna brukar vara väldigt stora (för uppvärmning av hel bostad) men jag vill alltså bara ha för kylning av sovrum. Och då helst två stycken som delar på samma utomhusdel.

Har ni några förslag på märke / modell ?
 
Mycket mindre till formatet sett än Mitsubishi Electric AP15 är nog svårt att hitta
76cm bred, 25cm på höjden och 18cm djup om jag minns rätt.
Dom kan man ansluta till en utedel som klarar flera innerdelar.
Kolla med din närmsta återförsäljare av Mitsubishi Electric
 
Satte en vanlig splitt i hallen mellan sovrummen på övervåningen. Multisplittarna är ofta riktigt dyra. Och vill man köra värme brukar de vara sämre.
Förut kunde man köpa för bara kyla (vanlig splitt) och de kunde vara lite billigare men nu är det nya Eu regler så de mindre maskinerna effektmessigt får inte köpas in längre då de hade för dålig verkningsgrad och de ska kunna gå att köra värme med.
 
E Emanuel01 skrev:
Satte en vanlig splitt i hallen mellan sovrummen på övervåningen. Multisplittarna är ofta riktigt dyra. Och vill man köra värme brukar de vara sämre.
Förut kunde man köpa för bara kyla (vanlig splitt) och de kunde vara lite billigare men nu är det nya Eu regler så de mindre maskinerna effektmessigt får inte köpas in längre då de hade för dålig verkningsgrad och de ska kunna gå att köra värme med.
Går alldeles utmärkt att köpa helt nya modeller för kyldrift med senaste köldmediet R32 utan värmedrift på ca 3kW.
Så vet inte vart dina uppgifter kommer ifrån om att det inte är möjligt.
Dock är det minimal prisskillnad mot en ”värmepump” som har både kyla och värme
 
C Comfort Thomas skrev:
Går alldeles utmärkt att köpa helt nya modeller för kyldrift med senaste köldmediet R32 utan värmedrift på ca 3kW.
Så vet inte vart dina uppgifter kommer ifrån om att det inte är möjligt.
Dock är det minimal prisskillnad mot en ”värmepump” som har både kyla och värme
Ok hade för mig att chefen nämnde något sådant. Alla montage vi haft senaste året till små serverrum osv har det varit kyla och värme. Och då har de även varit klassade för kyla på vintern.

Förut brukade de vara enbart kyla. Kan ju vara våran leverantör som slutat med dem.
 
C Comfort Thomas skrev:
Går alldeles utmärkt att köpa helt nya modeller för kyldrift med senaste köldmediet R32 utan värmedrift på ca 3kW.
Så vet inte vart dina uppgifter kommer ifrån om att det inte är möjligt.
Dock är det minimal prisskillnad mot en ”värmepump” som har både kyla och värme
Hörde med chefen, vi köper mest från Mitsubishi electrik och Panasonic(hvac) de har slutat med små splittar med bara kyla.
 
E Emanuel01 skrev:
Hörde med chefen, vi köper mest från Mitsubishi electrik och Panasonic(hvac) de har slutat med små splittar med bara kyla.
Låter märkligt då Mitsubishi Electric ganska nyligen släppt TP modeller på 1,5-5,7kW för enbart kyla ;)
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Ok men är det elektric eller heavy?
 
Mitsubishi Electric som jag även nämnde i mitt svar :)
 
Sorry
 
  • Gilla
Comfort Thomas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.