Byggahus.se
Krilleman
Sommaren 2013 köpte jag två "Gardena Roll-Up Väggbox 35" på tretti.se. Jag beställde dom i Juni med dom levererades inte först 17 Sept! Det struntade jag i då jag betalade i förskott och jag hade dessutom inget extremt behov av dom utan såg det mest som "lyxkonsumtion". Så en av dessa två enheter blev ståendes ouppackade över vintern -13/14. Och när den ouppackade enheten väl kom upp på väggen så gick släden, som matar in slangen fram och tillbaks på rullen, sönder oktober -14. Jag klagade självklart hos inköpsstället men svaret blev att dom har i sina villkor inskriver ett års garanti och jag fick vända mig direkt till producenten. Suck!

Hos gardenas support var det inte mycket till service heller:

Det var tråkigt att höra att produkten inte motsvarar dina förväntningar.
När det gäller en reklamation skall du först och främst ta det med din återförsäljare.


Dödläge här med med andra ord!

Jag har accepterat att jag handlat av ett företag som jag aldrig mer kommer handla av dom dom i sina avtal (som jag såklart inte orkade läsa) endast ger ett års garanti.

MEN:

Idag efter en promenad på byn så hörde jag vatten strila vid mitt hus. Självklart undrar man vad som är på tok. Vatten ska ju inte rinna så det hörs, och då framförallt inte på en rörmokares egenhändigt utförda anläggning.

Nog f*n så var det slangbox nr 2 som sprungit helt läck. Jag hade vattnat odlingarna på förmiddagen och låtit vattnet stå på som så många andra gånger. Resultat enligt bifogad bild. Det forsar vatten ur hela rullen.

Någon annan som har samma Garderna-produkter som kan bistå med lite info. Har ni haft några problem med era automatiska upprullare? Eller fungerar era bra?

Och följdfrågan blir ju självfallet om detta kanske endast var barnsjukdom som byggts bort med tiden eller om jag ska investera i annat märke (Hozelock har 40m!)

http://www.gardena.com/se/produkter...vinda-35-med-automatisk-inrullning/967169501/

http://webshop.hozelock.se/sv/bevat...langforvaring/slangvinda-auto-reel-40m-slang/
 
  • Väggmonterad Gardena automatisk slangvinda läcker vatten mot tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en slang in, en svivel och en slang ut, bara rörmokargrejor.
Om du hittar en bra svivel så har jag en upprullare av annat fabrikat som småläcker lite.

Protte
 
  • Gilla
mackee
  • Laddar…
harry73
Man ska aldrig låta vattnet vara på när du inymte använder den och absolut inte när det ör varmt (eller kallt)
 
Krilleman
prototypen prototypen skrev:
Det är en slang in, en svivel och en slang ut, bara rörmokargrejor.
Om du hittar en bra svivel så har jag en upprullare av annat fabrikat som småläcker lite.

Protte
Jo, men det är väl X antal fjädrar och annat plock som kan komma på sniskan när man väl kommit till läget om man kan återmontera hela rasket efter demontering?!
 
Krilleman
harry73 harry73 skrev:
Man ska aldrig låta vattnet vara på när du inymte använder den och absolut inte när det ör varmt (eller kallt)
Nej, det bör man ju självklart inte ha. Men människan är lat i naturen (således även jag) och ett sk. "kvalitetsmärke" som Gardena ska väl orka ha vattnet på några timmar extra?!
 
harry73
Just när det blir varmt blir slangen mjuk och kan krypa ur sin koppling
 
Krilleman
harry73 harry73 skrev:
Just när det blir varmt blir slangen mjuk och kan krypa ur sin koppling
Absolut, men idag har det ju varit lite "ruggigt" och typiskt midsommarväder med växlande molnighet, tidvis regn.

Jag hade köpt den förklaringen bättre om jag inte fyllt poolen med varmvatten (vilket jag gör varje år) och poolen är inte uppe än i år.
 
Har inte erfarenhet av den produkten specifikt, men min erfarenhet är att gardena är bra kvalitet som hozelock inte kommer i närheten av..

Men tider förändras och gardena kanske har nya högre vinstkrav och nya underleverantörer..

Aka när ekonomer tillåts peta för mycket i ingenjörens arbete..
 
  • Gilla
Johan_F och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
sir_erken sir_erken skrev:
Jag har en 35m roll-up från Gardena, inne på andra säsongen nu och älskar den. Hoppas verkligen den håller.

Men jag skulle aldrig ge mig angående reklamationen, 3 års reklamationsrätt har vi i Sverige och det går inte att avtala bort. På tretti.se igen bara!
Vad jag har läst mig till så gäller det som står i avtalet.

Alltså: Har jag accepterat ett år enligt avtal (tretti.se friskriver således sig från tre år till ett år på kundens bekostnad) så har jag just ett år och inget annat. Billigt är som vanligt inte alltid bra.

Sensmoral: Köp inget från tretti.se och läs alltid avtalen som man glädeligen klickar i som "accepterar" utan att läsa wall of text.

Nu handlar ju detta inte enkom som ett drev mot tretti.se. Jag antar att flera använder sig av samma sätt. Allt bygger ju på att man läser de avtal som man ingår vilket jag tror majoriteten inte gör, inklusive mig själv.

Nu blev ju inte mina läropengar så hiskeligt dyra, 1400:- x2.
Vad händer med dom som investerar betydligt högre summor på butiker likt tretti.se och får problem efter 12 månader!?
 
Redigerat:
Men skruva isär pryttlarna så vi får se vad som felat :) (y)
 
harry73
Men konsumentköplagen kan inte avtalas bort tror jag
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Det stämmer, konsumentköplagen kan inte avtalas bort. En garanti är något annat och är ofta t.ex. ett år. Du har tre års reklamationsrätt, men då måste du kunna visa att det rör sig om ett ursprungligt fel. Om den t.ex. legat ouppackad och gick sönder direkt var den ju trasig från början. Kan du visa det?
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
Krilleman
Uppföljningen blev som följer:

Jag var "svensk" nog att inte klaga och inse sitt misstag.

Men jag handlar aldrig där igen, och kommer aldrig göra.

Inte rekommenderar jag någon annan att göra det samma.
 
Trist. Har du fixat slangvindan då?
Gardena har ju reservdelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.