Byggahus.se
Försöker igen med lite bradare fält! ;)

Undrar om nån bygger med Rörvikshus, och ifall ni har varit nöjda och vad som ingick i standardutförandet. Har kikat på hemsidan men det var ganska klent.

Kort sagt vad ni tyckte om att ha att göra med Rörvikshus. ;)
 
Jag har nästan byggt med dom, och jag skulle med mina erfarenheter aldrig vilja ha med dom att göra igen. Nu löste det sig för oss och vi nådde en "förlikning" med dom, så dom betalade tillbaka allt vid lagt ut.

Men i min del av Sverige är det vida känt vilket skojjarföretag det är. Vi har haft både mäklare och banktjänstemänn som varnat oss för dom.

Sök på dom här på forumet så får du lite info, tyvärr är det mesta censurerat på grund av gällande lagstiftning.

Välj annan leverantör om ni kan är mitt råd!
 
Strix, vi skall också bygga med Rörvikshus och vi undrar vad konkret som har gått fel mellan er och företaget. Du behöver säkert inte ange några enskilda personer för att kunna tala om det. Handlar det om företaget i sig, säljaren eller annat?

Varför har mäklare (?) och banktjänstemän varnat er?
 
Jag undrar också?! ???
 
Mäklaren som varnade oss var tillfrågad som försäljare till Rörviskhus, men vill inte, då han visste vad det var för ett skojjarföretag.

Banktjänstemannen varnade oss för det var fler som hade blivit lurade som hon hade hand om.

Vi har även träffat en husförsäljare som var tillfrågad som försäljare till Rörvikshus som tackade nej för att allt inte verkade stå rätt till.

När jag berättat om vårt misslyckade bygge med Rörvikshus för de ny husförsäljare vi träffat, har alla nickat instämmande, som om alla visste...


Vad var det nu som gick fel för oss då..
INGET vi blev lovade stämmde med verkligeheten. Det är en jätte lång historia som vi har lagt bakom oss nu.
Det hela började när tomten vi köpt visade sig vara 100kvm mindre än vad dom sagt, och därmed fick vi inte bygglov för det huset vi ville bygga. Sen uppdagades bara fler och fler lögner.

 
Strix, att tomten var mindre än det påståtts är något konkret som jag förstår att ni blev mycket upprörda över och som fick stora konsekvenser. Men när du skriver att Rörvikshus är ett "skojarföretag" i största allmänhet där allt inte står rätt till och om en lång rad lögner är det väldigt svepande formuleringar. Eftersom vi (och tydligen fler) är i startgroparna och har anlitat Rörvikshus är det självklart av intresse att få konkret information om vad som har gått fel - vad är det för "skojeri" och lögner? Säg inte att du inte vill tala om detta och att du har lagt det bakom dig, har man sagt A får man säga B.
 
Vi ska bygga med Rörvikshus och har bara gott att säga om dom. Kanon säljare och väldigt trevliga och tillmötegående på kontoret.
 
Det efterfrågades erfarenheter och jag förmedlar dom. Jag vill igentligen inte tala om allt som hänt oss och vårt husbygge och det året av vårt liv som vi förlorat pga Rörvikshus. Vi försöker lägga detta bakom oss och blicka frammåt istället. Och jag vill absolut inte att folk kräver förklaringar av mig. Och ser ner på mig för att jag svarar på en fråga. Jag upprepar alltså följande:

En banktänsteman avrådde oss från att göra affärer med dom.
En mäklare vi pratat med berättade att han blivit tillfrågad om han ville bli deras säljare med han tackade nej.
En annan hussäljare hade också blivit tillfrågad men avstod för att allt inte verkade stå rätt till.

Själv blev vi lurade påföljande:
Storlek på tomten.
Gällande planbestämmelser.
Helt felaktiga kostnadskalkyler, som var utskrivna från webben. Dom använde inte ens Capitex eller liknande.
Vi skulle blivit påtvingade fjärrvärme, torts att det inte fanns något skrivit om det.
Det första huspriset var kryddat med 100,000:- gämfört med huvudkontorets pris.
Som i sin tur var kryddat med ytterligare 300,000:- gämfört mot samma hus i en annan kommun.

Detta är dom stora sakerna. Sen när vi väl fick problem och började påpeka detta, så var alla ansvariga som bortblåsta. Vi fick ringa flera gånger om dagen men dom var alltid upptagna och ringde aldrig tillbaka. Först när dom upptäckte att jag delade med mig av alla mina erfarenheter här på forumet så tog dom kontakt med mig och försökte hota mig till tysnad. Sen när jag visade att jag hade alla brutna löften skriftligt, så betalade dom snabbt tillbaks alla utlagda pengar.

Många frågor har det varit efter vårt haveri om just Rörvikshus, där jag inte sagt något om hur vi har blivit behandlade, men nu var frågan så tydlig, och jag tyckte jag kunde förmedla min erfarnheter. Och jag ber å det vänligaste att inte bli påhoppade för det!

Många fler här på forumet har samma erfarenheter som jag, och vissa var tyvärr så tydliga i sin kritik att Marlene var tvungen att censurerar det, då dom pekade ut precis vilka personer det var.

Sen kan du ju se att innan Minsting dök upp forumet så är det bara Rörvikhus egna säljare som skrivit possitiva inlägg under falska förespeglingar, de flesta idag bortplockade av Marlene, men några finns kvar.

Genom att klicka på användarnamnet i ett inlägg, så kan de sen klicka dig fram och se alla den användarens inlägg, vilket är väldigt avslöjande. Dom har vid vissa registreringar till och med använt sin riktga emailadresser vilket avslöjat dom omedelbart.

Och skälvklart finns det nöjda kunder också. Det tvivlar jag inte på.

Men som någon klok man skrev tidigare här på forumet, så är det ju som så att alla företag har missnöjda kunder, och hus där allt verkar ha gått fel. Frågan är hur dom tar hand om dessa kunder.

När allt skiter sig vill man ju veta att man kan vända sig till någon inom företaget och få hjälp istället för hot!
 
VI köper bara en byggsats av Rörvikshus och allt går genom säljaren, som har varit mycket hjälpsam. När jag ringde till Rörvikshus angående ett problem var de mycket tillmötegående och hjälpsamma.
 
Strixx, jag förstår din frustration. Vi har talats vid tidigare och det visade sig att vi hade problem båda två med Rörvikshus. Dock måste jag klargöra, för dig och för andra som är intresserade av hus från Rörvikshus, en del saker. Först av allt måste jag ställa mig frågande om tomtstorlek. Om man läser på detaljplanen så står det vilken som är max BYA, så det spelar ingen direkt roll hur stor tomten är. Givetvis skall säljaren veta det iaf.

Jag, och andra, har uppfattat problemet med Rörvikshus att det gäller den lokala säljkåren på orten och inte företaget Rörvikshus. Dessa har agerat proffesionellt och har en grym arkitekt som har stenkoll på BYA, bygga på streckat område, utrymningsvägar osv. Så utifrån mitt perspektiv, kund med ej rest hus, så är min uppfattning att om man har lite hum om vad man ger sig in i och har allt på papper så klarar de flesta av ett husköp, även med Rörvikshus ;).

Har flertalet kompisar som köpt hus från andra leverantörer med andra problem och som ofta hävdar att dom blivit bemötta av oseriösa säljare. Så problemet är inte isolerat utan, skulle jag vilja påstå, ganska utbrett i branschen.
Vad jag även kan se av dina nya inlägg så har du även stött på problem med din nya hussäljare också?

Och jag måste säga att det är ganska så naivt att tro att man kan skriva vad som helst utan att bli bemött med någon form av kritik!??

PS Och det är tvingande att ansluta sig till fjärrvärmenätet. Dock måste du ej nyttja denna tjänst DS
 
Mycket strul med byggare i Skåne oxå, vad jag hört.

Lite halvfärdigt.
 
Har byggt ett hus med dom och allt var bra tills slutet av bygget, då är huvudkontoret ovilliga att ge ersättning på fel som dom har orsakat även om vi kom överens om detta under bygg tiden.

Kollade på STRs hem sida om Auktoriserade trähussäljare nu och detta företag har inga säljare som är utbildade så jag skulle gå till ett annat om jag skulle bygga i dag säljarna kan ju inte veta vad som gäller med nya lagar bäddar för problem.

>:(

 
  • Gilla
Excanto
  • Laddar…
Vi är i slutfasen av vårt bygge och hittills är vi mycket nöjda med Rörvikshus, vi har fått bra hjälp och blivit vänligt bemötta.

Innan vi valde husleverantör beställde vi kataloger från alla tänkbara husleverantörer men konstigt nog hittade vi inget kataloghus som föll oss i smaken vad gäller storlek och planlösning. Med hjälp av Rörvikshus har vi fått möjligheten att få ett hus helt anpassat till våra behov och önskemål.

Vad jag har förstått är många andra husleverantörer ovilliga att bygga andra hus än "kataloghusen" vilket innebär att möjligheten till personlig anpassning är mycket begränsad.
 
Hej
Jag vill bemöta Lars Bertil och säga att vad jag har förstått är de allra flesta husleverantörer villiga att bygga andra hus än kataloghusen, vilket innebär att möjligheten till personlig anpassning är mycket stor.

Mvh
Eva
 
När vi skickade ut vår förfrågan om att bygga det hus vi skissat på var intresset ganska svalt och en försäljare sade att när marknaden är god (låga räntor och många som vill bygga) behöver man inte gå utanför kataloghusen (som det redan finns alla ritningar till). Det blir ju billigare för hustillverkarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.