Byggahus.se
Om man väljer att ha ett isolerat garage, så måste man väl ha någon typ av värme i garaget för att inte få fukt eller ?

Jag hade först tänkt att ha isolerad platta och isolerade väggar etc, men fick höra att man behöver nån typ av värmekälla då. Så då undrar jag om man skall enbart välja isolerad platta och oisolerade väggar .. ?

Vad rekommenderar ni ?
 
Plattan - ska du isolera och lägga diff.tät plast under. Inte för värmeförlusten i ett ovärmt garage utan för fuktvandringens skull, och för att du inte ska stå med skägget i brevlådan den dan du vill ha värme i garaget...
Väggarna - är knivigare. Är garaget ovärmt så kommer tjock isolering göra att fuktvandringen går åt olika håll vid olika årstider. Det blir med andra ord omöjligt att sätta plastfolien på "rätt" sida i väggen. Lösningen kan dels vara att bygga en tunn vägg med lite isolering och vindpapp, eller bygga väggen i massiv trä (limträ) som kan hålla fukt... eller bygga riktiga väggar och värma garaget.
 
Jag byggde garage med isolerad platta och lecaväggar med träpanel utvändigt. Lecaväggar främst pga viss höjdskillnad på tomten. Jag kör ouppvärmt och låter enbart eftervärmen från bilen värma garaget och indirekt skapa luftcirk i garaget. Det funkar hyfsat tycker jag. Murade väggar torde vara mindre knivigt i en sådan här situation.
 
känder inta et svensk link´, men titta på detta danska link over en solcelle ventilation för sommarstuga eller garage.

Det er ett alt i ett anläg som kører för sig sjælv utan anslutning, og holder dit garag varmt och tört båda sommer och vinter.

http://www.kerychip.dk/shop/index.php?p=productsList&iCategory=33


Sorry the spelling, im' Danish :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.