Byggahus.se
Hemma hos min far var det dags att göra om plattläggningen men lusten att rensa ogräs och skotta snö har tydligen minskat med åren. Valet blev mönsterbetong och jag fick nöjet att hjälpa till.

Underarbetet är gediget utfört och toppas med XPS200 för att minska risken för tjälskador och öka effekten på de delar som har värmeslang.

bild8.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De gamla plattorna är bra till att hålla ner formen så att den inte
reser sig.

bild10.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla väntar spänt på betongen.

bild15.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är så svart den går att få, 5% färg. Nu ska man inte tro att den blir helt svart för det utan det färdiga resultatet är snarare mörkgrått. Den är nästan helt svart när den är blöt och om man vill ha den "blöt" hela tiden går det att lägga på medel efteråt som gör att den ser blöt ut.

bild16.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gången är ganska smal och med stöd från två sidor går det fint att stocka av betongen. Betongen grovjusteras och vibreras innan stockning. Fallet är 1,2% från huset så att vattnet inte ska stå kvar i allt för stor utsträckning. Lite vatten kan bli kvar i det mönstret som valts.

bild17.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser att jag saknar bild på slodningen.. Jag brukar använda ett 2 meter långt 100mm avloppsrör fastsatt på en raka. Det verktyget använder man för att gunga betongen så att ytan blir jämnare och de största stenarna förflyttas lite neråt i betongen. Att minska mängden stora stenar i ytan gör det enklare att bearbeta ytan senare.

Det jag gör på den här bilden är att dra till kanten med stålet.

bild19.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett "långstål" blir fint att jämna till ytan med. Den här modellen är vinklingsbar...

bild21.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan drar jag till kanterna en gång till och lägger i lite om det fattas.

bild23.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att lägga på mönstermatriserna. Lite som ett pussel. Det här mönstret är lätthanterat och alla matriserna passar ihop med varandra.

bild24.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En mindre lite sladdrig matris har plattmönsteret utan skarv på sig när man behöver fixa till något.

bild26.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild27.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Färdigt" resultat. Fast formen är inte riven.

bild35.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är viktigt att vattna och plasta betong eller använda membranhärdare.

bild36.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara resten kvar då...

bild37.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden tagen under mönstringen av sista plattan. Vi gjorde ingen yta större än 60 kvadrat på en och samma gång.

bild70.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatten och en helt urvriden tvättsvamp är inte alls dum att tvätta bort betong som kommit upp på redan gjuten yta. Det är ganska svårt att undvika betongstänk helt.

bild71.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag petar till mönstret lite och min kompis till höger ser till att mönstret går helt ut till formkant.

bild79.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker det blir fint med mönsterbetong. Att slippa rensa ogräs och skotta snö är heller inga nackdelar.

bild95.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild96.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Formarna rivna, hela ytan vattnad och plastad. Vi får vänta två veckor på slutresultatet.

bild99.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Benjamin1910 och 54 till
  • Laddar…
Nästan fjong......:wow:
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Nästan? Fy fan säger jag helfjong
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Jag vågade inte säga hela sanningen!

Skämt å sido. Väldigt imponerad!
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Hoppas vi får se det färdiga, torra resultatet sen.
 
D
Har tänkt mönstra betong på min blivande grillplats. Var köper du formarna till själva mönstringen? Såg att det fanns på amazon, men dom var rätt dyra med frakt o så. Finns det någon återförsäljare i Sverige?
 
Sånt vill jag ha i rött !
 
danpih skrev:
Har tänkt mönstra betong på min blivande grillplats. Var köper du formarna till själva mönstringen? Såg att det fanns på amazon, men dom var rätt dyra med frakt o så. Finns det någon återförsäljare i Sverige?
Det finns några svenska återförsäljare men det är inte alls samma utbud som från tex USA. Formarna som användes här är från USA och ja frakten kostade mer än grejerna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Johan Olsson skrev:
Det finns några svenska återförsäljare men det är inte alls samma utbud som från tex USA. Formarna som användes här är från USA och ja frakten kostade mer än grejerna.
Å andra sidan kan du ju sälja formarna dyrt när du är klar, till någon av ovanstående inläggare ;)

Snyggt jobb!
 
  • Gilla
kuntri
  • Laddar…
Satan vad snyggt det blir, vi är inne på att lägga betong istället för asfalt. Grymt!! Gillar mönstret!

Finns det något som säger att det går att lägga upp till en viss lutning? Någon som vet?
 
Jag har gått i samma tankar.. Jäklar vad fint det blev!
 
Intressant och snyggt!

Hur mycket får man räkna med att det kostar?
 
  • Gilla
andeb
  • Laddar…
Riktigt riktigt snyggt, det är ju så alla vill ha sin uppfart. Har ni någon uppskattning på vad allt kostat?
/
M
 
Detta var intressant. Vi ska både anlägga "uppfart" för bilar (har tänkt asfalt) men även stensätta ganska mycket gångar ca 1 meter breda runt huset.

Kanske mönsterbetong vore ett alternativ för båda projekten?
 
S
Jag har sett detta för och förstår inte varför folk fortfarande klyddar med stenläggningar.

Hur som helst, vad kommer årskostnaden för värmen bli tro? Var i Sverige är detta?
Är det kopplat till husets värmesystem eller är det en separat värmekälla som driver detta?

Är det bara gången som har värmeslang?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.