Byggahus.se
Fick till sist iväg ett förslag till scheurich att jag beställer som tidigare överenskommet, att jag betalar 25% vid beställning och resterande vid leverans.

Fick till svar att de inte accepterar någon annan betalning än 100% förskott via bank transfer.

Precis så jobbar oseriösa företag och det är genom att betala 50 000 sek i förskott via bank transfer som folk förlorar sina pengar på nätet. Inte jag, dock.

Så från mitt håll blir det en stor varningsflagga för scheurich, rörigt företag, dubblade leveranstider och oseriösa betalningsvillkor!

Ska begära lite offerter från annat håll i Tyskland så får vi se vad det kan ge.
 
thomasx skrev:
Fick till svar att de inte accepterar någon annan betalning än 100% förskott via bank transfer.

Precis så jobbar oseriösa företag och det är genom att betala 50 000 sek i förskott via bank transfer som folk förlorar sina pengar på nätet. Inte jag, dock
Men du har ju betalat i förskott 50 000 så då gick du ju själv i fällan som du varnar andra för ;)

thomasx skrev:
Jag har haft en del kontakt med Scheurich och försökt beställa portar och till och med betalat 50 papp i förskott,
 
thomasx skrev:
Fick till sist iväg ett förslag till scheurich att jag beställer som tidigare överenskommet, att jag betalar 25% vid beställning och resterande vid leverans.

Fick till svar att de inte accepterar någon annan betalning än 100% förskott via bank transfer.

Precis så jobbar oseriösa företag och det är genom att betala 50 000 sek i förskott via bank transfer som folk förlorar sina pengar på nätet. Inte jag, dock.

Så från mitt håll blir det en stor varningsflagga för scheurich, rörigt företag, dubblade leveranstider och oseriösa betalningsvillkor!

Ska begära lite offerter från annat håll i Tyskland så får vi se vad det kan ge.
Detta är tyvärr ett problem som inte allt för sällan uppstår i Tyskland. Även stora, mycket välkända firmor med världskända varumärken har svårighet att hantera betalningar. Stora betalningar med kort är ofta uteslutet om dom ens låter en betala med kort. Bankväxlar etc lika svårt och kontanter kan man inte ta på kontoret så ibland blir det tvunget med banktransfer, men det beror naturligtvis på om man känner företaget eller vet att det är ett "ordentligt" företag.

Jag vill inte säga att något är fel eller rätt bara att man i Tyskland inte har ett lika utvecklat betalningssystem som vi har i Sverige men att dom kan vara seriösa trots detta.
 
Thomasx: Jag håller med om att det känns oseriöst, men åtminstone för Scheuritz del så kan jag och många andra som genomfört affären intyga att det åtminstone inte handlr om att förlora sina pengar, utan att det fungerade fint och smidigt. Jag vill förretsen minnas att jag var tvungen att betala KONTANT i Euro på plats, ännu märkligare kan man tycka, i alla fall om det varit i Sverige.

Men förutom mitt motstånd ret principiellt mot att behöva ta ut pengar kontant i förväg, så funkar det så klart ganska smidigt. Kärra och pengar bytte ägare på mindre än 30 min .
 
Jag har gjort mycket affärer med Tyska företag och även jobbat åt ett som sysslade med just export av varor i 3år. Det är helt normalt för dem med banköverföringar och betalning vid beställning osv. Det är deras sätt att göra affärer på och antingen accepterar man det eller så letar man annan leverantör.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
oceanis skrev:
Men du har ju betalat i förskott 50 000 så då gick du ju själv i fällan som du varnar andra för ;)
Nej, jag har inte gjort någon förskottsbetalning via bank transfer, den betalningen gjorde jag med kreditkort, och när de dubblade leveranstiden efter betalning backade jag. Att betala med kreditkort ger ett visst skyddsnät åt privatpersonen eftersom banken kan få ta smällen istället om det strular.

Men oavsett är det alltid bättre att lära av andras misstag än sina egna ;)
 
Vad gäller att betala kontant på plats så hade jag inte haft några problem alls med det.
Vad gäller scheurich så säger de att de erbjuder kortbetalning, men nu gäller det plötsligt inte.
Ett företag som ena dagen säger att det är 6 veckors leveranstid och veckan efter när betalning ingått inte bekräftar som de sagt att de ska göra och vid påstötning plötsligt säger att det är 11 veckor känns inte helt seriösa. När de därtill inte är beredda på några eftergifter pga förseningen blir det än mer olustigt, särskilt när man förskottsbetalat så pass mycket pengar.

Även jag har handlat mycket med utländska företag både i tyskland, europa och världen, både B2B och privat. Och nej, jag håller verkligen inte med om att det skulle vara någon form av kutym att denna typ av transaktioner med flera månaders leveranstid ska fullbetalas i förskott.

När jag köpt bilar i tyskland har jag alltid betalat kontant direkt på plats, men så har jag också fått med mig bilen på studs. Vid något tillfälle har det dröjt någon dag innan bilen varit leveransklar, men då har också betalningen avvaktat till bilen var klar, inget konstigt med det.

Självklart kan den som vill göra en förskottsbetalning på 50 papp 3 månader i förväg via en banktransfer. Men det är inte att rekommendera IMO.

Jo, jag vet att det finns positiva referenser till scheurich här i tråden, vilket också var anledningen till att jag försökte och försökte och försökte med dem. Men, som också påtalats många gånger här på forumet - Det är när det strular som företagens rätta jag visar sig. När det gäller scheurich verkar det rätt klart, rörig kommunikation, återkom inte med info om försening, omöjliga att diskutera en rimlig lösning med.

Eller, tycker ni i tråden att det är ok för ett företag att dubbla leveranstiden direkt efter betalning på en förskottsbetalad order på 50 papp, och kunden ska bara tycka det är ok?
Å sen när kunden kommer hit till byggahus å beklagar sig över att ha förlorat 50 papp så hånar ni denne för det korkade i att göra just så... Som om det inte har hänt, liksom ;)
 
martinradbo skrev:
Thomasx: Jag håller med om att det känns oseriöst, men åtminstone för Scheuritz del så kan jag och många andra som genomfört affären intyga att det åtminstone inte handlr om att förlora sina pengar, utan att det fungerade fint och smidigt. Jag vill förretsen minnas att jag var tvungen att betala KONTANT i Euro på plats, ännu märkligare kan man tycka, i alla fall om det varit i Sverige.
.
Martinradbo, menar du att du inte behövde betala scheurich i förskott, utan att du betalade kontant på plats när du hämtade porten?
 
Jag köpte från Scheurich 2011 (se sida 6,7 i denna tråd). Jag betalade via paypal. Inga problem. Det känndes tryggare att betala via dem då de har bedrägeriskydd (vad det nu innebär).
 
Ja, nu trillade det in ett email från Scheurich där de tycker att jag kan betala fullt pris i förväg för att de har "trusted shop insurance".

Och det kanske hade kunnat vara en trygghet.

Om det inte varit för det faktum att det visar sig att skyddet är begränsat till €2500 och 30 dagar. I mitt fall handlar det om €5000 och ca 90 dagars leveranstid. Så trusted shop garantin gäller inte mitt fall. Inte så snyggt att påstå att de erbjuder en försäkring som visar sig inte gälla i det aktuella fallet.
 
För vår del lutar det allt mer åt en Doorhan, köpt i Sverige för samma pengar som en Teckentrup i Tyskland. Ska bara försöka klämma på en i verkligheten först.
Senaste dagarnas inlägg här och det faktum att jag skickat över 30 mail till Scheurich utan att de lyckats lösa ett par enklare frågetecken gör ju inte beslutet svårare.
 
Redigerat:
Och när jag påtalade att deras försäkring inte alls gäller i mitt fall gick det helt plötsligt bra att dela upp betalningen fick jag veta i ett email idag. De hävdar också bestämt att leveranstiden nu ska vara 7 veckor.

Får se, det kanske blir dem trots allt nu då, det finns ju som sagt en del positiva erfarenheter i tråden.

Men Martinradbo, hur gjorde du med betalningen? Fullt i förskott eller vid leverans som jag uppfattade av det du skrev? Vad var det för leveranstid angiven och verkligen på de Hörmannportar du köpte?
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Men Martinradbo, hur gjorde du med betalningen? Fullt i förskott eller vid leverans som jag uppfattade av det du skrev? Vad var det för leveranstid angiven och verkligen på de Hörmannportar du köpte?
Sorry, jag har blandat ihop det med mitt köp av släpkärra. Garageporten betalades i förväg i samband med beställning, till deras bankkonto om jag minns rätt.
 
Hej!
Jag är också intresserad av en Hörmann port; 5000x2125. Har haft kontakt med flera återförsäljare i Tyskland men de flesta kan inte ordna transport till Sverige, de som kunde ville ha ca 5000 kr för detta. Om det är någon av er som inte har hunnit hämta era portar så är jag intresserad av samtransport.
 
Jag kommer att hämta portar i hamburg runt vecka 16.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.