Byggahus.se
Hej!

Är det någon som vet om man får köpa egna tapeter till sitt Älvsbyhus (Ägir)
i stället för att välja något ur deras sortiment? Alltså att de sätter upp det tapeter
vi köpt in i stället.

 
Kan nog variera, för oss var det inga problem. Ring och prata med er kontakt på Ä-hus som har hand om målarna.
 
Hej
Jag har för mig att det är så att man väljer bort alla tapeter och får i storleksordningen 10 000 kr tillbaks.
 
Är det någon som vet om man kan välja att få Microlit uppsatt och sedan målat, istället för tapeter?
Är lite rädd för att tapeterna ska spricka då huset sätter sig i början. Microlit ska ha den effekten att det håller ihop huset, typ.
Någon som haft denna diskussionen med Ä-hus?

 
Boostar upp denna tråden lite, då jag har samma fråga. Hur mycket kostar microlit förresten?
 
Jag pratade med vår säljare.
Ä-hus sätter inte upp Microlit, däremot har de en målarfirma som målar huset utvändigt som kan göra det åt en. (Malmö kontoret)
De vill ha 10' för färgen och mellan 7000-8000 för Microliten. (gäller sleipner)

Mvh Mari
 
Tänk bara på att om ni tapetserar själva gäller inga garantier om tapeterna skulle spricka :-/
 
Ä-hus lappar bara sprickorna och det kan man fixa bättre själv.
 
grodan skrev:
Ä-hus lappar bara sprickorna och det kan man fixa bättre själv.
Hur ofta blir det sprickor?
Vid rätt utförd grundläggning så skall det väl inte bli några sättningar som medför att tapeter spricker?
 
byggnissa skrev:
Hur ofta blir det sprickor?
Vid rätt utförd grundläggning så skall det väl inte bli några sättningar som medför att tapeter spricker?
Det handlar ju om trähus och de rör sig i samband med temperatursvängningar. Jag tror att du nog måste ha ett dött material (gips) för att inte få sprickor i tapeterna. Har bott i ett Älvsbyhus i tre år nu och det kommer nya sprickor typ varje vår/höst... Vid garantibesiktning efter två år åtgärdades ett antal sprickor men även dessa lagningar har spruckit på något ställe. Kommentarerna i samband med garantibesiktningen var att vi hade något färre sprickor än normalt/vanligt.

Så tyvärr blir det nog sprickor i alla fall p.g.a. spånskiva i vägg...

Yamma
 
Är det någon som vet bur det blir om man sätter ett varv med gips på vissa väggar medans man lämnar andra väggar som dom är. Spricker det mer då???

Vi har tänkt att gipsa väggen mot tvättrummet i vardagsrummet så man slipper dånet från tvättmaskinen när man ser tv, samt väggen mellan toa o hall. Det innebär att det i hörnen blir gips på ena väggen o spånplatta på den andra. Någon som testat?????

Ps: detta görs efter att snickarna är klar och vi väntar på målaren.
 
Yamma skrev:
Det handlar ju om trähus och de rör sig i samband med temperatursvängningar. Jag tror att du nog måste ha ett dött material (gips) för att inte få sprickor i tapeterna. Har bott i ett Älvsbyhus i tre år nu och det kommer nya sprickor typ varje vår/höst... Vid garantibesiktning efter två år åtgärdades ett antal sprickor men även dessa lagningar har spruckit på något ställe. Kommentarerna i samband med garantibesiktningen var att vi hade något färre sprickor än normalt/vanligt.

Så tyvärr blir det nog sprickor i alla fall p.g.a. spånskiva i vägg...

Yamma
Simmar hajar i havet? Ja du få nog räkna med sättning...
 
opc skrev:
Tänk bara på att om ni tapetserar själva gäller inga garantier om tapeterna skulle spricka :-/
Hur kommer det sig att garantierna inte gäller? Sprickbildning har väl att göra med att huset rör sig och hantverkarnas arbete, inte beroende vilka tapeter man väljer?
 
Har nu kollat med säljaren (stockholm). Ä-hus sätter inte upp några andra tapeter än de som ingår i deras tillval. Hantverkarna är kontrakterade att inte göra något annat. Däremot kan dom lämna väggarna "tomma" och göra prisavdrag.

 
foken skrev:
Simmar hajar i havet? Ja du få nog räkna med sättning...

Jag bor iallafall i ett lösvirkeshus byggd på krygrund och här finns inga antydningar till sprickor....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.