Byggahus.se
Jag ger mig in i ett helt nytt ämne och behöver hjälp.

Jag tänkte dra ner på värmekostnaden i källaren (och i hela huset) och tänkte då installera en luftvärmepump i källaren. Dels så tänker jag att källaren blir varmare och lite torrare och dels får jag luften att röra sig ännu bättre. Husets konstruktion har ventilation in i källaren och det är ventiler i varje rum. Ventilationen fungerar bra i källaren (tvätten torkar) men den kanske kan säkert bli bättre.

Mitt nuvarande system består av fjärrvärme och vattenburna radiatorer.

Lite frågor
- Om jag installerar pumpen, förstör jag husets egna ventilation?

- Är det bra med en luftvärmepump i källaren (hjälper det mig i mitt fall)?

- Hur fungerar det med kondens, rinner det ner från "fläktenheten" eller kommer den från apparaten som sitter på utsidan?

- Kan jag installera en pump och två fläktar (en på varje plan)?

Tacksam för hjälp så jag kommer vidare.
 
Hej!
1.Du förstör inget. En LLVP värmer den luften som redan finnes runt omkring den. Det enda som kan ändras blir att den varma luften vill stiga upp. Till ov. Har du ventiler i källaren, kan det öka på luftomsättningen lite = Bättre.
2.Skaffar du en bättre LLVP, har dessa en COP på ca 6. Dvs en krona in, sex kr ut i värmen. Det högsta COP får man vid +7gr utomhus. Med sjunkande temp minskar den. Dock är det en vinst även vid -15 grader!
Man får på köpet möjlighet att avfukta källaren.
3. Vid värmedrift får man kondensvatten vid uteenheten. Vid kyla = inneenheten. Då är det bra att leda kondensvattnet till ett avlopp eller samla i en 25l dunk.

4. - Kan jag installera en pump och två fläktar (en på varje plan)? DEN HÄR FRÅGAN HÄNGER JAG INTE MED. Menar du en pump med dubbla inneenheter?
 
ska ju inte vara några problem att koppla 2 innedelar på en utedel. om systemet är beräknat för det.
 
För att slipa kladd bör ban satsa få färdiga lösningar.

Exempel.

http://polarpumpen.e-butiken.se/?ref=prisjakt&artnr=2Mitsu FD35vabh

Vet inte varför länken inte funkar. Jag menar:
TOSHIBA M18 "POLAR SLIM" DUO NORDENAPASSAD INVERTER - Värmer hus mellan 50m2 - 220m2
Eller:
PANASONIC 2E18 DUO NORDENANPASSAD INVERTER - Värmer hus mellan 25m2 - 145m2
 
Redigerat:
en vän har panasonic duon i ett sutteränghus. den "övre" innedelen går sällan på någon högre effekt då undre delen tar mycket av grunduppvärmningen. funkar väldigt bra, lite ljud från övre delen.

Men i nordnorge helt på kusten är det ju milda vintrar kan tilläggas.
 
kamilenski skrev:
Hej!
1.Du förstör inget. En LLVP värmer den luften som redan finnes runt omkring den. Det enda som kan ändras blir att den varma luften vill stiga upp. Till ov. Har du ventiler i källaren, kan det öka på luftomsättningen lite = Bättre.
2.Skaffar du en bättre LLVP, har dessa en COP på ca 6. Dvs en krona in, sex kr ut i värmen. Det högsta COP får man vid +7gr utomhus. Med sjunkande temp minskar den. Dock är det en vinst även vid -15 grader!
Man får på köpet möjlighet att avfukta källaren.
3. Vid värmedrift får man kondensvatten vid uteenheten. Vid kyla = inneenheten. Då är det bra att leda kondensvattnet till ett avlopp eller samla i en 25l dunk.

4. - Kan jag installera en pump och två fläktar (en på varje plan)? DEN HÄR FRÅGAN HÄNGER JAG INTE MED. Menar du en pump med dubbla inneenheter?
Tack så mycket för att ni tar er tid för att hjälpa mig.

Ja precis, jag vill ha en ute-enhet och två inne-enheter. En på varje plan. Om det är möjligt.
- Det är väl inget fel i att installera en på varje plan?

- Så en LLVP tar luften i rummet och värmer upp den?
- Jag trodde att LLVP tog luft utifrån, värmde upp den och blåste in den i huset?

Min tanke är att öka luftgenomströmningen i källaren då alla källare är mer eller mindre fuktiga (och ska vara det till viss del). Nu har jag precis dränerat och isolerat utsidan av grunden och jag tror även detta kan göra gott för inomhusklimatet. Jag hade inga direkta fuktproblem innan dräneringen men eftersom jag vill göra i ordning i källaren (inreda rum) så är det lika bra att börja på rätt ställe.

- Att sedan installera en LLVP plus isolering gör väl klimatet ännu bättre?

Jag vet inte riktigt hur jag ska räkna hem detta eftersom jag har en Keddy på övervåningen (markplan, där vi bor just nu) som jag eldar i. Du säger att det är 1 in och 6 ut, då borde detta löna sig oavsett och vi kanske inte behöver elda så mycket?
 
Ja! Det lönar sig. Men själv hade jag satsat på 2 pumpar. Betydlig bättre verkningsgrad.
 
kamilenski skrev:
Ja! Det lönar sig. Men själv hade jag satsat på 2 pumpar. Betydlig bättre verkningsgrad.
Om jag redan har fjärrvärme och en Keddy, behöver jag bättre verkningsgrad då?
Berätta gärna mer.
 
Med en pump och 2 innedelar får utedelen det lite knäppig med att fördela effekten. Skulle båda inneenheter ligga på samma höjd, kommer det att fungera ganska hyfsat. Är det en större höjskillnad mellan dessa och olika bör temperatutäurer, får uteenheten det lite svårare att kompensera. Men det är ett ännu större problem. Den värmen som avges på insidan av huset, hämtas från uteluften genom att fläkten kylen gasen i det som liknar en kylare. Det betyder att en viss mängd luft måste genom den och kylas. Ju fler inneenheter dessto mer luft ute måste kylas. Detta resulterar i oljud, vibrationer och obalans i den avgivna effekter. Och går pumpen sönder, har du inget värme alls.

Dock vill jag påpeka att multi pumpar tillverkas och fungerar. Men som jag skrev tidigare är det inget för mig.
 
Tack ska du ha för dina ideer och förklaringar. Jag ska överväga två ute-enheter, en för källaren och en för markplan. Det kanske blir bäst så.

Jag tänker på installationskostnaden á 15k och det kommer nog att ta några år att räkna hem två enheter. Jag vill kunna räkna hem detta på så få år som möjligt.
 
Om du inte behöver det bästa, kolla på Jula pumpar med snabbkontakt. Just nu för 7995:- styck! 5kW!
Och du kan koppla in dessa själv. Dock enlig lag - får inte ;)
 
Jag håller just på att montera min andra Panasonic HE9LKE i huset (125+120 m²), den här gången i källaren. Den första pumpen satte jag upp i markplan i november -10. Jag funderade också på en pump med dubbla innedelar men valde två separata pumpar, huvudsakligen av två skäl:

1. Det var lättare för mig att placera två utedelar med enkel rördragning, än att dra rör genom halva huset från en utedel till två innedelar.
2. Jag ville inte vara helt beroende av en rörslinga och en utedel till två innedelar. Nu kan man i o f resonera som så att dubbelt så många utedelar fördubblar risken för haveri, men sannolikheten att bägge går sönder samtidigt är dock betydligt mindre.

Utöver det har jag fått för mig att det bör vara mycket lättare att balansera/reglera två separata pumpar än två innedelar som matas från samma kompressor.

Kondensdräneringen från innedelen är dock en liten kluring eftersom den mynnar ut under marknivå och jag inte har någon golvbrunn i närheten i källaren. Eventuellt att jag får dra ut slangen i ljusschaktet framför ett källarfönster, då hade jag kunna få till lite fall. Men det är kvällens nöt att knäcka!
 
  • Gilla
Jan1133
  • Laddar…
Mattias Jönsson skrev:
Jag håller just på att montera min andra Panasonic HE9LKE i huset (125+120 m²), den här gången i källaren. Den första pumpen satte jag upp i markplan i november -10. Jag funderade också på en pump med dubbla innedelar men valde två separata pumpar, huvudsakligen av två skäl:

1. Det var lättare för mig att placera två utedelar med enkel rördragning, än att dra rör genom halva huset från en utedel till två innedelar.
2. Jag ville inte vara helt beroende av en rörslinga och en utedel till två innedelar. Nu kan man i o f resonera som så att dubbelt så många utedelar fördubblar risken för haveri, men sannolikheten att bägge går sönder samtidigt är dock betydligt mindre.

Utöver det har jag fått för mig att det bör vara mycket lättare att balansera/reglera två separata pumpar än två innedelar som matas från samma kompressor.

Kondensdräneringen från innedelen är dock en liten kluring eftersom den mynnar ut under marknivå och jag inte har någon golvbrunn i närheten i källaren. Eventuellt att jag får dra ut slangen i ljusschaktet framför ett källarfönster, då hade jag kunna få till lite fall. Men det är kvällens nöt att knäcka!
Jag tror inte att jag har samma problem. Om jag installerar en ute och två inne så kommer dem att monteras i rummen under varandra. Frågan är hur bra styrning det är och hur bra jag kan reglera om det behövs med effekt i källaren än vad som behövs på markplan?

För den i källaren har jag en brunn i rummet bredvid så jag borrar nog bara ett litet hål i väggen så är kondensen borta. Den andra sitter högt över marknivå så den kommer att kunna rinna ut.

Har du vatten-system i huset?
Blev det bättre luft, generellt?
Varför installerar du en till, fast i källaren?
 
SnickarNicke skrev:
Har du vatten-system i huset?
Blev det bättre luft, generellt?
Varför installerar du en till, fast i källaren?
Jag har riktigt härlig direkt-el från 1970, dock uppgraderat med oljefyllda radiatorer någon gång tidigt 80-tal.

Bättre luft vet jag inte. Hade en Sanyo med joniserare i förra huset och det var en höjdare. Urladdningen av dammet gjorde att man fick mycket mindra damm i luften, bara att dammsuga lite oftare framför innedelen.

Jag behöver hålla klimatet vettigt i källaren också och kände att elradiatorerna eldade på lite väl bra. Nu får jag bra med värme och cirkulation på luften plus att golvet till ovanvåningen/markplan får en välbehövlig temperaturökning.

Jag har mätt energiförbrukningen på den första pumpen (kontra total elförbrukning) och räknade tidigare med att börja gå med plus efter 16-18 mån. Nu med ytterligare en pump kommer det ju att ta ett tag till men jag har lätt räknat hem den första pumpen efter två år och pump nummer två efter ytterligare kanske 18 månader. Har förmånen att kunna göra allt jobb själv och ha behörigheten i bekanskapskretsen, så total investering hamnar på 27 tusen för bägge pumparna på plats.
 
Redigerat:
SnickarNicke skrev:
- Så en LLVP tar luften i rummet och värmer upp den?
- Jag trodde att LLVP tog luft utifrån, värmde upp den och blåste in den i huset?
Du fick visst inget svar på denna fråga? En LLVP blåser inte in uteluft, utan den värmer bara upp luften i rummet. Annars skulle det kunna uppstå problem med obalans i den normala ventilationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.