Byggahus.se
Hej,

Vi börjar närma oss byggstart och har fastnat för fördelarna att bygga in smart ljusstyrning från början. Vi har pratat med ett företag i Stockholm som har lämnat följande offert:

Nivån på armaturer och styrning är en bra bit över standard (vad det nu är?)
Armaturer inomhus mellan 60 - 80000:-
Styrning radiobuss: ca 50000:-
Plus installation...
Priser exklusive moms.

Dessutom vill vi ha utomhusbelysning.

Känns inte detta löjligt dyrt? Det blir lätt 150 000kr för att få in ljusstyrning. Eller är jag naiv? Nog måste marknaden ha alternativ som landar på hälften av denna kostnad?

Tar gärna emot synpunkter och tips på mer prisvärda leverentörer.

Hälsningar

Västerläge
 
Finns ju alltid trådlösa alternativ, men vid nybygge så hade iaf jag satsat på ett ordentligt system... Borde ju finnas fler leverantörer?
 
Hur många rum blir det i huset?
 
KNX.
Definitivt!

/jbr
 
Huset är på 270 kvadrat och har fyra sovrum, tre allrum, två badrum och ett kök med tillhörande matplats(öppet mot ena allrummet).

Entréplan blir det sociala planet där behovet av vettig ljussättning är som störst. Takhöjden är 250 och planlösningen är relativt öppen på entréplan. En hel del stora fönster och ett litet ljuschakt som går genom de tre planen skapar både förutsättningar och utmaningar för belysningen. Fasadbelysning och ljussättning av träd/stenpartier skulle också ge fina effekter.

Kan man få till något vettigt för 100 000?
 
Detta går att lösa med vanliga strömbrytare och kopplingsur.

Eller Gira´s trådlösa brytare.

Känns som att dom försöker lura dig, eller att dom själva inte vet hur man ska koppla.
 
Västerläge skrev:
Armaturer inomhus mellan 60 - 80000:-
Styrning radiobuss: ca 50000:-
Plus installation...
Priser exklusive moms.

Dessutom vill vi ha utomhusbelysning.
Har ni någon spec på vad som ingår? Själv har jag inte gått över till någon ljusstyrning alls än och kan därmed inte priserna, men vad är det som de räknat på? 60-80' för inomhusarmaturer tycker jag rent spontant låter dyrt.
 
Fick med en kortare beskrivning på armaturer, men inget som var framtaget för huset. Att ta fram ett färdigt förslag för vårt hus, med ritningar mm kostar 15 000. Företaget menar att produkterna är "en bra bit över standard", men vi vet ju inte riktigt vad standard är... För det angivna priset får vi nog ett riktigt bra paket för ljusstyrning, men känner att det ändå blir lite mycket pengar.

Denna länk beskriver lite vad man kan göra med hemautomation, troligen till en bra mycket högre prislapp än för vårt ljusprojekt, men nog är det coolt! Klippet är lite långt kanske...

http://www.thebigbencompany.com/nomos/clip_nomos.html
 
Utan att göra alltför mycket reklam :S men kolla in dom här, de använder så mycket trådlöst det går och kör mycket hybridlösningar, dvs många olika protokoll tex. KNX, c-bus, Z wave, X10 m.m

Vilket gör att priset går ner betydligt
www.youcontrol.se
 
Redigerat:
Belysning är dyrt, och kan göras hur dyrt som helst beroende på prylar.
Det är helt omöjligt att veta om ni fått ett bra eller dåligt pris på belysningen om ni inte lägger ut någon form av spec.

Förslaget ni fått är säkert ett mycket bra system med fina design armaturer med bra styrfunktioner.
Frågan man måste ställa sig är om det är värt den belysning mot vad kostnaden för installationen blir.

Kan i sammanhanget säga att bara armaturer i en liten affär kan kosta runt 50 000 kr utan arbete.
Om man vill ha kvalitet.

Snacka med firman och be de sätta ihop ett förslag på vad du max vill betala för belysning
 
Hej,

Jag är lite av banan här kanske, men armaturerna borde du väl behöva även med vanlig gammaldags styrning.

IHC (eller Elko Living System som det heter idag) är väl fortfarande något billigare än KNX. Jag har själv IHC och är hur nöjd som helst, men hade kanske valt KNX idag eftersom det är mer standard. Dock är min uppfattning att IHC fortfarande är mer "villa" och "konsumentvänligt", men detta blir lätt religion hos många. I vilket fall kan du göra det mesta med båda systemen.

Dock, för mig självklart att välja ett modernt styrsystem om man bygger nytt idag. Dessutom självklart skall du välja ett fast installerat system. Min hållning är att Telstick, X10, Z-Wave, etc är för komplement och mindre installationer. Bygger man ett helt hus och vill ha styrning så tar man KNX, IHC, LonWorks, etc.

Fortfarande är dessa system lite för "early adopters" så de satsade pengarna lär man inte få igen. Och andra sidan har jag noterat nu när jag byggt ut och byggt om att jag sparat väldigt mycket pengar på att inte behövt lika mycket av elektrikern ute hos mig. Han har själv flera gånger börjat fundera över flytt av tändtrådar och strömbrytare, när man försiktigt påpekat att "du ... det programmerar vi bara om". Tror nog att jag redan har tjänat in systemet, men då har jag gjort en del av den nya installationen själv.

Sedan kanske du vill styra markiser, mörkläggning, takfönster etc. Ju mer du vill koppla ihop, ju mer kostnadseffektivt blir ju naturligtvis ett modernt styrsystem.

Jag byggde 2000 och har ungefär lika stort hus som du. Då kostade materialet 35000 extra och installationen för hela huset något mer än den vanliga.
 
IHC skall man inte montera idag.
Detta är troligen på väg ut från marknaden, det är bara en tidsfråga hur lång tid det finns delar att skaffa.
Vissa produkter går inte att få tag på längre.
Skulle nog lägga mina pengar på KNX och välja ut de rum som är "viktigast" för er att ljussätta , och lägg krutet där.
Det blir grymt fräckt med "riktig" belysning ....... Men som sagt det är inte gratis.
 
IHC är förlegat....
 
150 000 kronor för att slipa trycka på en knapp. Uj ja alla har vi olika värderingar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.