Hei!

Har kjøpt et hus fra 1962 som er bygd av Hultsfredshus. Både inner- og yttervegger er bygd av fiberplank som består av tretex. Overflaten på innsiden er deretter en tretexplate som er tapetsert. Vi har tatt ned denne tretexplaten og er nå ved fiberplanken. Fiberplanken er kledd med en vindpapp. Spørsmålet er om tretexplatens hensikt er mer enn bare å være overflaten inn. Eller kan det være sånn at den også skal isolere. Hvorfor velger man tretex?

Jeg hadde tenkt å spor for el & data og deretter kle veggene med gips. Muligens kle veggen med en OSB og deretter et lag gips. Er det risiko for dårligere isolering hvis jeg bytter ut tretex-platen med gips eller OSB og gips?

/Magnus

Nei, sett osb og gips du.

Leste et sted at en tretex tilsvarer 3 stk 13mm gipsplater i isolasjonsvirkning. Kan vel føles rimelig. Spørsmålet er om jeg i resten av rommene lar tretex-platen sitte igjen og kaster gipsen utenpå. Kan nok ordne elektrisiteten med den ytre platen igjen.

Kan det være noen ulempe å etterisolere på innsiden av denne konstruksjonen? Samme som på bildet men med tegl på utsiden. Det viktige er vel å ikke sette opp plast, men la veggen puste. Eller er jeg helt på jordet?

Skjema som viser tverrsnitt av en veggkonstruksjon med lag av trefiberplate, diffusjonsåpen papp, fiberplank, luftspalte og liggende panel.

Om du etterisolerer innsiden med f.eks. 45 mm så legger du ikke plast fordi da får du doble diffusjonssperrer. Skal du etterisolere mer må du rive deg ned til den eksisterende diffusjonssperren og ta den bort for så å etterisolere.
Jeg har like vegger hjemme og jeg opplever det som gode og isolerende vegger, isolasjonen sitter der den skal dvs. den er tett mot stenderne og den synker ikke sammen.

Ok. Så du hadde ikke etterisolert eller revet ned tretexen. Forstår jeg deg rett så duger det bra å kjøre som det er og legge på gips som overflate?

Tilleggsisolere er vel alltid bra, men jeg opplever som sagt at det er bra vegger. Ytterveggene hadde jeg satt osb og gips nettopp fordi fiberplank er sånn passe å skru opp ting i.

Hvordan er det med den diffusionstette pappen på innsiden. Har på et sted revet bort tretexplaten. Pappen er skadet. Bør man sette ny plast over før jeg setter opp OSB og gips?

Hva gjelder badet. Der er ingen papp og det vil man vel heller ikke ha. Fuktsikringen er tilstrekkelig. Man bør vel ikke ha doble dampsperrer.

• Liker
laguna20
  • Laddar…
M Mr Lorentz skrev:
Hvordan er det med den diffusjonstette pappen på innsiden. Har på et sted revet bort tretexplaten. Pappen er skadet. Bør man sette ny plast over før jeg setter opp OSB og gips?

Når det gjelder badet. Der er det ingen papp, og det vil man vel ikke ha heller. Fuktbeskyttelsen er nok. Man bør vel ikke ha doble dampsperrer.
Jeg lurer på det også.. om det er flekkvis papp som er borte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.